Stor häst & Shettis fri tillgång?

IdaJohansson99

Trådstartare
hej! Jag har en travare och en Shettis gåendes i samma hage. Nu skulle jag vilja ha fri fodertillgång i den hagen för att underlätta men shettisen får inte äta så mycket då hon är överviktig.. Har ni någon smart lösning för hur jag ska göra med fodret så att shettisen inte kan äta lika mycket som travaren? Dela gärna med er av bilder!:)
 
Hej!

Du kan ta pallkragar och göra en foderlåda där du lägger höet, tillräckligt hög för att shettis inte ska nå upp. Shettisen få det som den store tappar utanför. Finns mängder med bilder på pallkrage-lösningar härinne.

/Lavinia
 
Jag åker förbi en hage varje dag med en shettis och ett halvblod. De har löst det ungefär som @Lavinia skriver.
De har dock lämnat utrymme där en av de lägre plankorna skulle suttit så shettisen kommer åt litegranna.

Man kan ju göra glipan precis så stor som man tycker är lämpligt. 1-2 cm så har den att göra hela tiden men kanske inte får i sig så mycket. 5 cm så tror jag det kan bli lite mycket.
 
Stor mun äter mer mat/tidsenhet än vad liten mun gör.
Jag har fri tillgång till alla hästarna i min flock, oavsett storlek - jag har just nu 8 shetlandsponnyer, 1 nf och 1 swb i hagen. Shetlandsponnyerna brukar bli av med en del av sitt sommarhull trots fri tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp