stor bebis - råd om vinterstorlek

mino

Trådstartare
lilleman är en stor bebis som nu vid 1 månads ålder väger 5,8 och är 59 cm lång. Jag har nu hittat en vinteroverall som jag gillar och jag köpte den i storlek 68 men frågan är om jag bör byta den till 74? Förra bebisen hade storlek 74 vid ett år så på nåt sätt känns det helt orimligt att han skulle ha 74 redan då. Det låter ju helt galet stort just nu men tittar man på hans kurva (ligger på +2 strecket) så kommer han att vara 70 cm lång vid 5 månader (dec). Nån som har erfarenhet av stor bebis och kan ge nåt tips? Går det kanske inte att räkna med att ha en overall hela säsongen utan man får köpa en ny framåt januari-februari nån gång?

Sv: stor bebis - råd om vinterstorlek

Vi hoppade över overall i st. 68 och köpte 74, den var riktigt stor i början men eftersom man vek över händer och fötterna så behövdes inga vantar och varma sockor!

Och då var Rasmus mindre än din, han var 55 cm lång och vägde 4,7 vid 1 mån ålder.

Eftersom att de bara ligger still i början gör inget om overallen är stooor i början. Vår kille som var 52 cm när han var 1 månad fick en vindoverall när han var någon månad och den var ju gigantisk, nu när han är 6 mån så sitter den perfekt och det är storlek 68.

Eftersom att du kanske inte ska börja använda den redan (??) så skulle jag satsat på en 74 faktiskt... Det är svårt det där... Vinteroverall är iofs lite klumpigare än en vindoverall. Jag har köpt vinteroverall åt honom redan nu och det är en liten 86:a som är liten i storleken (närmare en 80) Jag har tänkt att han ska växa i den tills han börjar stå, nu kommer han bara att sitta i vagnen :)

Min dotter föddes 1 jan och jag hade overall i strl 62 Hon hade strl 56 på kläder från början, vintern efteråt hade hon strl 80 på overall (som hon hade då hon var strl 74-86 i klädväg), overallerna är ju ofta ganska stora i strl så man ska rymma bebbe med massa kläder i :)

Man kan ju göra så att man köper flera strl annars, begagnat för samma pris som var en kostar i nypris :)

edit: När hon var strl 98 i våras hade hon overall i strl 92 :) Nu är hon strl 104 mestadels men kan fortfarande ha sin 92-overall...

I vagnen går det ju bra med för stor overall (där har vi ofs åkpåse) men i bilen kan det bli lite knepigt. Dessutom vet man inte hur tidigt han vill sitta, storasyrran ville sitta redan vid 4 mån och då är det också lite jobbigt med stor overall. Men jag byter nog till en 74:a ändå. Enl kurvan så kommer han att vara 68 cm lång i slutet av november (4 mån). Ofta är det ju som vintrigast efter nyår.

I bilen så har man en massa filtar på dem som man plockar av allt eftersom det blir varmt.

Rasmus åkte i vintras bara i pyamas men var ändå dyngsur när man kom hem.

Å vår kille är jättekall! Han har till och med stickad tröja inne! Det ska mycket till för att han ska kunna ha kortärmat. Han har knappt haft det på hela sommaren. Bara när det varit riktigt brottarvarmt. Jag är också jättefrusen av mig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 970
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 442
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama