Stoppa sin häst från utlandsslakt?

Chex

Trådstartare
Hej på er kloka människor. Jag behöver hjälp med en fråga.
Finns det något sätt man kan använda sig av för att inte en häst man säljer ska hamna på slakttransport utomlands? Tänkte om det gick att stoppa hästen för det på något vis, eller är det helt enkelt en risk man måste ha i bakhuvudet som det inte går att gardera sig för??

Tacksam för all hjälp =)

Sv: Stoppa sin häst från utlandsslakt?

* Högt pris (minimum dubbla slaktpriset).
* Sälj inte gamla och/eller skröpliga hästar - avliva hellre hemma då.
* Absolut inga "sällskapshäst bortskänkes"-varianter.

Det går inte att skydda sig emot på annat sätt än att sätta ett oattraktivt (=högt) pris eller att avliva hästen själv.

Går hästen inte att sälja för ett tillräckligt högt pris (travare, gammal, skadad etc) borde man kanske inse att man får ta det ansvaret själv, så att man vet att hästen åtminstone inte lider.

När det gäller hästar i 20-årsåldern förstår jag inte ens hur man tänker tanken när man annonserar ut "till ett sista bra hem" för inga pengar alls...

När det gäller hästar i 20-årsåldern förstår jag inte ens hur man tänker tanken när man annonserar ut "till ett sista bra hem" för inga pengar alls...

På senare tid har jag sett en hel del sådana annonser.
Varför de förekommer? Tja, det är billigare att låta nästa ägare ta avlivningskostnaderna. Och så slipper man ju själv ta det där obehagliga beslutet att hästen ska dö :mad:

På senare tid har jag sett en hel del sådana annonser.
Varför de förekommer? Tja, det är billigare att låta nästa ägare ta avlivningskostnaderna. Och så slipper man ju själv ta det där obehagliga beslutet att hästen ska dö :mad:

Det är ju det som är så sorgligt.

Ja, det kostar att avliva en häst, men det är liksom något man tagit på sig att eventuellt behöva göra när man en gång köpt en häst. Antingen kommer det naturligt pga ålder eller så blir man tvungen pga skada eller sjukdom.

En gammal häst som är fräsch just nu klarar inte nödvändigtvis ett miljöombyte bra heller.

Hellre kanske lämna ut på foder på nära håll i så fall, så att man kan ta tillbaka hästen eller själv ta beslutet när det är dags.

Jag tänker mer på ett scenario som att man säljer en häst för kanske 35 000 kr och sen är den med om en olycka som gör den oridbar. Försäkring kanske inte finns och den nya ägaren vill få ut så mycket pengar som möjligt för att köpa en ny häst så utlands slakt blir ett vidrigt allternativ för sin egen egoism... Då räcker det inte med ett högt pris vid köpet för att vara säker på att hästen inte kommer slaktas utomlands. Det hade varit lättare med någon spärr som gör det svårt att kunna skicka dem för just slakt i annat land.... Ja det är väll tyvärr svårt att göra något antar jag för att vara på säkra sidan helt :'(

Under förutsättning att folk följer regler:
se till att det står i passet att hästen ej får slaktas.
Det innebär att framtida ägare måste välja annat avlivningsalternativ.

Då blir det rasorganisationen man vänder sig till för att få en sån "stämpel" ?

Då blir det rasorganisationen man vänder sig till för att få en sån "stämpel" ?

Nej du skriver under i en ruta i passet att hästen aldrig ska gå till livsmedel och sen skriver din veterinär under i en annan ruta på samma sida.
Tar ungefär 2 sekunder.

För mig hemskt praktiskt eftersom jag behövde ett äldre klokt sto (som dessutom kan stå själv). Men man måste vara ruskigt petig med till vem och stor häst är nog svårare än ponny.

*kl*

Det går väl aldrig helt att skydda sig från detta? Även om det står i passet att hästen inte är avsedd för livsmedel så tror jag inte slaktköparna som smugglar hästar ner till sydeuropa bryr sig. :(

Samma här .. har köpt eller tagit emot äldre ponnisar som passat mej och mina rutiner och min hästhållning , men min inställning är ju att här ska de stanna och avsluta.
Här är dom välvårdade och går på fri tillgång grovfoder ( och blir lite väl tjocka ;) )
Men att hitta sådana som mej och va helt säker på magkänsla är ju i princip omöjligt om man inte känner människan sedan innan.

Jag tar hellre bort själv genom trotjänaravlivning än "skickar iväg" .. har hittills bara släppt en häst i hela mitt liv.

... Just det , som pulkaskurk skriver så är det så jag gjort för säkerhets skull , bett veterinär skriva in i passet.

Jag förstår att man aldrig kan bli helt 100% säker, men känner att jag vill göra det så säkert jag kan för att hästen inte ska bli intressant för slakt vid första ögonkastet så att säga, och den delen i passet är precis vad jag letat efter. Tack och bock. Tänkte inte på det. :D

Du har noll möjlighet på att stoppa utlandsslakt.

Eller jo. En möjlighet har du. Att du själv håller i snöret då hästen avlivas inom Sveriges gränser.

Men att tro att hästen inte skulle slaktas utomlands bara för att passet är stämplat så, är naivt, och renar inte ditt samvete ett endaste dugg. Du invaggas enbart i falsk säkerhet.

Så glöm det.

AM

Vidare.
Faktist kan det till och med ha motsatt verkan.

Då ägare med dålig ekonomi faller för frestelsen, (fullt förståeligt) att hellre skicka vidare till en sk. insamlare än att själv stå med en faktura på upp till 8000 för destruktion.

AM

Vidare.
Faktist kan det till och med ha motsatt verkan.

Då ägare med dålig ekonomi faller för frestelsen, (fullt förståeligt) att hellre skicka vidare till en sk. insamlare än att själv stå med en faktura på upp till 8000 för destruktion.

AM

Precis vad jag spontant tänkte.
Jag tycker tvärtom att man i den mån det går bör se till att inte till exempel behandla med preparat med livstidskarens och att inte fylla i den rutan i passet. Går det att skicka hästen på slakt lagligt, så kommer hästens ägare alltid att ha en utväg och förhoppningsvis inte välja bortskänkesalternativet den dagen den inte har råd eller möjlighet att ha hästen kvar.

Precis vad jag spontant tänkte.
Jag tycker tvärtom att man i den mån det går bör se till att inte till exempel behandla med preparat med livstidskarens och att inte fylla i den rutan i passet. Går det att skicka hästen på slakt lagligt, så kommer hästens ägare alltid att ha en utväg och förhoppningsvis inte välja bortskänkesalternativet den dagen den inte har råd eller möjlighet att ha hästen kvar.
HÅLLER MED!! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 510
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka