Stoppa om loksele

F

Fozzie

Jag har en gammal armé loksele som skulle behöva nya bossor till lokorna. Funderar på om det går att stoppa om dem?
Tyget (rejält, typ av väv) är relativt helt, något litet slithål i kanten kanske, men det är stoppningen som blivit stenhård och platt och oformlig vilket gör att lokan inte ligger perfekt utan skulle behövas ny så den formar sig rätt efter min häst.

Kan man köpa nya bossor någonstans? De som sitter på nu är löstagbara med remmar.

Sv: Stoppa om loksele

En ekonomivariant som jag sett folk göra på gamla selar är att fästa ett stycke lokfilt (ca 2-3 cm tjock) på bossorna, då blir dom mjukare och kan, i viss mån, forma sig efter hästen. Några har jag sett som sytt dit läderremmar för att fästa filtstycket, andra har helt sonika lindat fast det med den oumbärliga eltejpen!
(Tror inte det heter lokfilt i sortimenten längre utan isolerfilt, men dom som är i branschen borde ju veta vad man menar.)

Sv: Stoppa om loksele

Lokfilt används till finnlokor finns att köpa färdiga i finnland även sverige dock ställer den större krav på lokornas utformning.

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått stora problem med sadeln efter den stoppats om. Sadeln provades ut för 4.5 år sedan och den har aldrig orsakat några...
Svar
18
· Visningar
3 364
Senast: caballus
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 027
Senast: Zab
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat