Stoppa Importerna !

Sv: Stoppa Importerna !

Giiny skrev:
TACK chrysler ! du är den första som fattar att jag inte menar att grisarna SKA åka slakttransport i 12 timmar .. jag menade ju bara att det var dummt att importera hästar . .för det är ett slags djurplågeri ..
Varför ska du ens jämnföra olika lidanden och vad som är värst??
Att just din häst for illa vid import, betyder ju inte att all inport är djurplågeri och att den ska upphöra!

tack Joyride ! du har helt rätt ! inget djur ska skadas !

tack emindy ! jag blir så himmla lessen när folk skäller utan att veta hela sanningen ..

jag ursäktar stavningen jag skrev lite väl snabbt ..

importerna kan ju faktiskt vara värre än slakttransporterna .. men det betyder ju inte att vi inte ska göra ngt åt de .

tack Humelibumlan , det v ar VERKLIGEN generöst sagtav dej . gud va glad jag blev *gråter*

Jag har ALDRIG sagt att det är FINT med importer och när du skriver saker som "Missförstå mig inte nu men grisarna ska ju ändå "bara dö" " så får i alla fall jag uppfattningen av att du tycker att grisarna är mindre värda än hästarna. Med det så säger du ju att det är okej att grisarna lider de timmarna fram tills de dör, bara för att de inte kommer att ha några tragiska minnen av det. Om du nu tycker så synd om grisarna som du i senare inlägg säger så har du verkligen uttryckt dig klumpigt i ditt första inlägg.

Klart att det är hemskt med importer där det går till på det sätt som du beskriver och helt klart så borde det stoppas precis som med alla andra djurtransporter där djuren lider.

Giiny skrev:
men har ni problem med läsningen elr ?

Det är klart att vi har problem med läsningen när du skriver så illa att man får gissa sig till vad du menar :smirk:

Giiny skrev:
ni skulle ha sett min häst när jag köpte henne då hade hon varit i sverige ett år och fortfarande inte fått upp hullet igen !
Fordumma inte dej sjalv!! Aven om din hast gick ner i vikt under resan fran Irland, sa tar det faktiskt inte ett helt ar att fa upp hullet igen. De hastar som gar ner i vikt under transporterna handlar om vatskebrist, inte om att de var svultna innan resan.

MAN BORDE VARA EMOT IMORTERING AV HÄSTAR ! man svälter ner hästarna i ca 1-2månader för att de ska väga så lite som möjligt ( billigare ) hästarna åker som GODS ! inte som djur ! det står ihop klämda i nästan ett dygn ! UTAN mat och UTAN vatten ! Flera hästar blir nertrapade.
Har du nagon gang sett lastbilarna som aker fran Irland till Sverige. Eller fran nagot annat l and till Sverige. Det finns faktiskt regler for hur en transport ska se ut!!
JAG VET...jag har exporterat narmare 200 hastar till Sverige fran Irland de senaste 4 aren.
Hastarna aker som hastar, inte som vikt. Man betalar per hast, inte per kilogram. Man betalar lika mycket for en b-ponny som for en hast pa 175 cm. Hastarna ar fodrade och far vatten under resans gang.
Hastarna blir inte alls nedtrampade, da de alla star med mellanvaggar och delade i separata fack.
Snalla du, forsok inte med nagon skramselpropaganda om hur hemskt det ar att importera hastar eller andra djur. De flesta djuren har det faktiskt mycket bra!!

Min häst har väldigt hämska minnen av transporter , hon höll på att förlora ögat vid en lastning, p.g.a att hon bytt transport flera gånger bara i sverige och då blivit inskrämd ..
Hur vet du detta??

Hästar som imp. med papper får det bättre o åker som djur och får därför det bättre och mat och vatten under resan.
Skitsnack!! Det kostar precis lika mycket att transportera en hast med papper som det gor att transportera en hast utan papper. de aker pa samma lastbil med precis samma villkor.
Skaffa dej mer kott pa benen innan du sager nagonting!!

Jag har exporterar ca 200 hastar till Sverige, vissa av dem har gatt ner i vikt, och vissa av dem har kommit fram i samma skick som de akte, det beror mycket pa individen. Att vissa gar ner i vikt handlar mer om uttrorkning an vad det gor om for lite mat.
Kom aven ihag att de flesta importer till Sverige faktiskt ar salda redan innan de borjar sin resa, och darmed ser bade saljaren och koparen till att hasten har det sa bra som mojligt under resans gang. Dessutom ar de flesta transportbolag som aker pa den europeiska kontinenten helt underbara och mycket bra.
Sluta snacka skit och hall dej till fakta!!

Giiny skrev:
tack emindy ! jag blir så himmla lessen när folk skäller utan att veta hela sanningen ..

jag ursäktar stavningen jag skrev lite väl snabbt ..

importerna kan ju faktiskt vara värre än slakttransporterna .. men det betyder ju inte att vi inte ska göra ngt åt de .

Vad blir du ledsen över?? Om du startar en sån här tråd så får du ju stå för konsekvenserna. Och vad då skälla utan att veta hela sanningen?? Då får du ju berätta sanningen! Vi går ju bara på det vi läser....

håller med snofflan! du kan inte skriv att vi inte ska missförstå dig eftersom alla som läser vad du skrivit får sin egen uppfattning och svarar därefter. vi kan ju inte fråga dig först om det här så som vi uppfattat det?! du har ett väldigt dåligt formulerat inlägg här och då ska du väl inte bli förvånad över att folk tolkar det som de gör?

och hur kan du nu veta så mkt om hur din häst importerades om du nu inte importerade henne? hur som helst, är det bara jag som tycker att det skulle bli ganska tråkigt och DYRT om vi stängde in oss i sverig eoch vägrad ta in andra hästar?

Förstår inte hur du kan tycka att det bär ett bra inlägg. Jämförelsen med grisar är ju hårresande o i övrigt är det fyllt av osakligheter som tex svält 1-2 mån innan transporten!
PL

Det låter som om du har lite mer kött på benen och vet vad du pratar om.
Håller med om att även köparen borde ha lite koll på hur ens häst fraktas till sverige, annars är man ju faktiskt med och bidrar till de sämre transporterna, så att de kan fortsätta sin verksamhet....

När jag importerade mitt Haflingersto från Österrike så kollade jag upp transportfiman innan så klart. Hon hade detn största boxen eftersom hon var ganska långt gången i sitt havandeskap. Hade inte jag köpt henne hade hon säkert slutat som korv eftersom hon är lite "knaggelbent". :D
Jag vet också att det kan gå till på andra sätt när det är pengar som styr vid transporter. Men alla slakttransporter är inte dåliga,
har åkt med min bror när han körde slaktbil,och jag såg inget som man kan anmärka på vid transporten däremot så kan det gå ganska rått till på slakterierna.

När någon skrev om haflinger plingade ett gammalt minne till.

För många år sedan 'mellanlandade' ett åttamånaders haflingersto hos oss en vecka. Kom direkt från Österrike, åkt på lastbil därifrån och upp. Vilat några dagar i Skåne och sen åkte från Skåne upp till Södra Norrland. Kom med lastbil till oss. I utmärkt hull, inte uttorkad, inte ett märke på henne. En godmodig liten dam, kom med mat som hon ätit nere i Österrike med sig (någon vidrig alghistoria *s*). Det ENDA jag hade att anmärka på var att hon hade en grimma i typ brett, 'virkat' band (mycket mjuk) som borde ha bytts mot en större för ett bra tag sen, den satt väldigt hårt.

Bodde hos oss en vecka och var fullständigt godmodig och tog nya människor och nya hästkompisar som den naturligaste sak i världen. Väldigt trygg och tillitsfull. Jag kunde inte låta den arma stackaren vara ifred, jag var typ tio år och hon var ett urgulligt haflingerföl liksom ;)

Efter en vecka åkte hon vidare till sitt hem i norra Norrland. Jag ledde henne på lastbilen. Både när hon kom och när hon åkte åkte hon i BOX. När hon kom var det bara hästar på bilen, när hon åkte var det fem travare, en kossa och en GRIS i bilen. Jag trodde inte hon skulle vilja kliva på, men det rara livet klev i kolmörker (halv tolv på natten) lugnt som ingenting på bilen och det sista jag såg av henne innan rampen stängdes var hur hon stod bredvis grisen och för fullt smaskade hö i sin box.

Hon var tillitsfull och trygg även fortsättningsvis, var aldrig problem att lasta och som ägaren brukade skoja om 'Jag tror jag skulle kunna få henne att åka i husvagnen om jag bara bad henne'. :love:

jag tycker väl inte heller att det är ett särskilt bra inlägg, men med tanke på åldern kanske man inte skall kräva ett högakademiskt debattinlägg?

Jag försökte snarare plocka ut det som VAR bra, och det var uppmaningen att se över importerna. Det kanske kan få de som tänkt importera att tänka till så att de väljer bra bolag som ser till att hästarna får omvårdnaden de behöver.
Och skall man köpa "färdigimporterat" skall man kanske se till att i förväg kolla upp så att de fraktas på ett bra sätt.

Alexandra_W skrev:
Jag trodde inte hon skulle vilja kliva på, men det rara livet klev i kolmörker (halv tolv på natten) lugnt som ingenting på bilen och det sista jag såg av henne innan rampen stängdes var hur hon stod bredvis grisen och för fullt smaskade hö i sin box.
Det ar det som ar det basta med importer, de ar oftast valdigt latta att lasta, da de fatt tillrackligt med intensiv traning!! Dessutom har de statt i flertalet stall och sett ganska manga hastar under resans gang, det ar bra miljotraning for vilken hast som helst!! :)

Jag har inte kollat åldern förrän nu. De som vill ha barnhänsyn får väl skriva på Gnägg el Ungdom. För övrigt anser jag att en fjortonåring är tillräckligt mogen för att kunna tänka igenom sitt inlägg lite grann.
PL

ramonarunds skrev:
Det ar det som ar det basta med importer, de ar oftast valdigt latta att lasta, da de fatt tillrackligt med intensiv traning!! Dessutom har de statt i flertalet stall och sett ganska manga hastar under resans gang, det ar bra miljotraning for vilken hast som helst!! :)

hah. säg det till min import som behöver en STOR hink havre och massa uppmutran för att gå in i den ljusaste transport :angel:

Ursäkta, men är denna tråd verkligen startad av samma Giiny som under "Dressyr" beskriver hur man lär hästen piaff genom att hålla i den medan kompisarna rider iväg på sina hästar? Då ska hästen, genom att den vill springa efter sina hästkompisar, börja trampa på stället och göra, som du säger, början till piaff. :(

Jag tror att du är väldigt ung och väldigt oerfaren och har överseende med vad du skriver. Men jag kan liksom inte ta dig riktigt på allvar.

Immer

Lord Owen skrev:
hah. säg det till min import som behöver en STOR hink havre och massa uppmutran för att gå in i den ljusaste transport :angel:

Handen på hjärtat: beror detta enbart på att hästen är importerad? :smirk:

Immer

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
G
  • Låst
Träning Hej alla ! Jag hoppas verkligen inte att ni missuppfattar mej nu, jag menar inget dummt om grisarna här men : Jag fattar inte...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama