Stoppa Importerna !

G

Giiny

Hej alla :) !
Jag hoppas verkligen inte att ni missuppfattar mej nu, jag menar inget dummt om grisarna här men :

Jag fattar inte varför alla klagar på slakttransporter. okej det är skiit dummt och taskigt mot djuren och de liter verkligen (vi har grisar själva som vi INTE skickar me slakttransporter). Missförstå mig inte nu men grisarna ska ju ändå "bara dö" det låter skit dummt men .. kolla på IMPORTERNA från te.x irland som kommer in ! ni skulle ha sett min häst när jag köpte henne då hade hon varit i sverige ett år och fortfarande inte fått upp hullet igen ! MAN BORDE VARA EMOT IMORTERING AV HÄSTAR ! man svälter ner hästarna i ca 1-2månader för att de ska väga så lite som möjligt ( billigare ) hästarna åker som GODS ! inte som djur ! det står ihop klämda i nästan ett dygn ! UTAN mat och UTAN vatten ! Flera hästar blir nertrapade. OCH det värsta av allt är att hastarna ska LEVA med den här skräcken resten av livet !!Min häst har väldigt hämska minnen av transporter , hon höll på att förlora ögat vid en lastning, p.g.a att hon bytt transport flera gånger bara i sverige och då blivit inskrämd .. Hästar som imp. med papper får det bättre o åker som djur och får därför det bättre och mat och vatten under resan.
grisarna behöver ju inte lida med det där förflutna resten av livet , bara maz 12timmar . fattar du ? en häst ka nbli tvungen att leva med det i 25 år ! vem är det mest synd om hästen som lider i 25 år elr grisen som lider i 12 timmar ? Vi borde klaga minst lika mycket på IMPORTERNA som på slakttransporterna ! det räknas som FIINT att importera , men det är ju för fan djurplågeri !!

FÖrlåt om jag tog i men jag blir så arg

Sv: Stoppa Importerna !

Jaha, så om de 'iaf ska dö' så gör det inget om de mår sådär, men om de ska leva vidare och minnas det hela livet är det heeemskt?

Intressant resonemang.

Att hästar åker som gods behöver inte vara något konstigt i sig, allt du skickar är per definition gods.

Sen, det finns seriösa importörer och oseriösa importörer. Och istället för atts toppa importerna så se till att köpa från de BRA importörerna då? Du har ju faktiskt sponsrat d edåliga importörerna genom att köpa ev en papperslös importör.

Men hur i hela helvetet du kan tycka det är 'okej' bara för att grisarna ska dö, men inte okej för hästen ska leva vidare det övergår mitt förstånd. Då kan man ju resonera som så att det är hemskt att bli misshandlad, men om man blir misshandlad till döds är det inte så farligt/lika farligt för då ska man ju inte leva med minnena?

men sådär kan man ju inte resonera!!!!! :mad:

för det första, grisarna ska kanske dö sedan men lider de mindre under tiden de gör det bara för att de ska dö sedan? grisrana kan inte tänka att "jaa, det var ju hemskt det här men snart dör vi så det gör ingenting" de upplever väl smärtan och så ändå?!

och, som alexandra sa, så varför köpa hästar genom dåliga importörer från tex Irland då? det är ju som sagt att sponsra hela den där grejen. och för det andra tycker jag att om man nu ska importera en häst så ska man väl för fan kolla upp att den får det bra under resan?! oavsett ras etc. det är inte själva importerna folk borde protestera mot, det är folks avsaknad av respekt för djuren, och de som importerar djurens oansvarighet som inte ser till att djuren får det bra under resan!!!! att det anses som "fint" att importera hästar förstår jag inte vad ha med den här diskussionen att göra. och om vi ni slutade importera hästar, säg att vi skulle ta efter island, hur kul skulle det egentligen bli? nej, jag förstår inte logiken (eller etiken) i vad du skriver här alls. :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Blev så överrumplad när jag läste vad du skrivit att jag inte ens kan komma på något vettigt att skriva.

Det enda jag har förstått är att du måste vara totalt bäng med ett sådant resonemang!!!

Fattar inte att du kan starta tråden och sen inte vill att vi andra ska missförstå dig???? Vad är det att missförstå???
Du tycker ju uppenbarligen är ok att ett djur lider om det ändå är meningen att de ska dö. Men om din egen häst skadar sig så illa att den måste akut nödslaktas. Kan du då tänka dig att låta den lida i typ 12 timmar innan den äntligen får somna in??? Det är ju samma sak.

ALLA djur ska hanteras med respekt även om de "bara" ska gå till slakt. Det är bara känslokalla och giriga människor som tycker annat.

Själv är jag helt emot slakt och slakttransporter och kommer att så förbli.

Nej guuud!Det gör ju inget att grisar å andra djur står med döds ångest flera timmar, de ska ju ändå dö.
Varför inte slänga in några sjuka pensionärer i samma lastbil oxå, lika bra å ta 2 flugor i en smäll :smirk:

Ärligt talat så är jag en sån som tror att den som inte brytt sig/behandlat andra illa i sitt nuvarande liv får sitt eget straff så småningom.

Varför skickar du inte grisarna på slakttransport? :smirk:

Varför förbjudet att imp. häst? Det är väl ändå köparen (i de flesta fall) som betalar fraktsumman eller?
Bara för att DIN häst såg ut si eller så behöver ju inte alla göra det!

Men om du är mot imp. varför imp. du en häst själv?
Borde du inte göra nått för att stoppa imp. då?

Det är mycket svårt att förstå vad du menar eftersom du stavar så illa och har en så konstig grammatik.
Men menar du verkligen att det är ok för djur som ska dödas att tillbringa sina sista timmar under stress och skräck eftersom de ändå ska dö?!!

Man kan verkligen inte kalla sig djurvän om man resonerar så!

Jag tycker att man inte skall få importera häster hur som hälls. Det väller ju in hästar o ponnyer, varför inte satsa på svenskt i stället, vi börjar ju få en fin avel här i sverige, både häst och ponny.

Vad menar människan egentligen????Det ena sättet ursäktar väl inte det andra!!!Har jag missat nåt,eller?Men bara för att man tar hem en häst utan papper MÅSTE den åka skräcktransport??Det är väl för f-n upp till köparen (om man redan beställt en häst från utlandet) att förvissa sig om hur den transporteras. Har nyss själv tagit hem ett föl från Tyskland (visserligen med papper) men vad skulle skillnaden vara förstår inte jag?Han har då transporterats på ett fullkomligt normalt sätt eftersom jag har sett till det!Sen hur hästhandlare gör när dom åker o köper upp hästar som dom själva tar hem till försäljning är nog många gånger inte så trevligt men då är det ju den biten du måste angripa i så fall!

Joyride skrev:
Jag tycker att man inte skall få importera häster hur som hälls. Det väller ju in hästar o ponnyer, varför inte satsa på svenskt i stället, vi börjar ju få en fin avel här i sverige, både häst och ponny.
Och VEM ska avgöra vad som är"hur som helst"?Så ngn. annan ska få bestämma vad jag ska få köpa?Hemsk tanke....

Joyride skrev:

Det är inte tillåtet att importera hästar 'hur som helst'. Det FINNS ett regelverk och OFTAST så efterlevs det. Speciellt när det handlar om dyrare ponnyer/hästar. Dvs de som det anses 'fint' att importera som du benämner det.

Sen finns det väldigt mycket billiga importer med, och där finns det också de soms köter sig till punkt och pricka, och de som inte gör det. Men det är ju de som INTE sköter sig och tar hänsyn till lagar och regler som är problemet, inte importen.

Man får inte köra rattfull, det vet alla. Ändå kör folk rattfulla varje dag, och dödar oskyldiga. Ska vi lösa det med att förbjuda bilkörning? För VISSA kör ju bil 'hur som helst'. Trots att det finns regler och lagar.

Jaha, så om jag inte vill betala överpriser för islandshästar i sverige så ska jag inte få importera då?

Lika bra å förbjuda allt så är det bra med det :smirk:

host
är det bara jag som verkar tolka detta som en reaktion mot att folk protesterar mot slakttransporter men inte verkar bry sig i att dåliga hästimporter kan vara lika illa och t.o.m. sämre?

Som avslutning säger hon ju:
Vi borde klaga minst lika mycket på IMPORTERNA som på slakttransporterna !

Jag tycker att det är ett bra inlägg (trots att stavning etc. kanske inte är lysande) eftersom det belyser ett problem som jag inte riktigt var så medveten om!
Kanske vi kan påverka så att folk väljer att betala det där extra för vettiga importörer och verkligen kollar så att hästarna kommer att få den där omvårdnaden och hänsynen som de behöver!

Giiny skrev:
Hej alla :) !
Jag hoppas verkligen inte att ni missuppfattar mej nu, jag menar inget dummt om grisarna här men :

Jag fattar inte varför alla klagar på slakttransporter. okej det är skiit dummt och taskigt mot djuren och de liter verkligen (vi har grisar själva som vi INTE skickar me slakttransporter). Missförstå mig inte nu men grisarna ska ju ändå "bara dö" det låter skit dummt men .. kolla på IMPORTERNA från te.x irland som kommer in ! ni skulle ha sett min häst när jag köpte henne då hade hon varit i sverige ett år och fortfarande inte fått upp hullet igen ! MAN BORDE VARA EMOT IMORTERING AV HÄSTAR ! man svälter ner hästarna i ca 1-2månader för att de ska väga så lite som möjligt ( billigare ) hästarna åker som GODS ! inte som djur ! det står ihop klämda i nästan ett dygn ! UTAN mat och UTAN vatten ! Flera hästar blir nertrapade. OCH det värsta av allt är att hastarna ska LEVA med den här skräcken resten av livet !!Min häst har väldigt hämska minnen av transporter , hon höll på att förlora ögat vid en lastning, p.g.a att hon bytt transport flera gånger bara i sverige och då blivit inskrämd .. Hästar som imp. med papper får det bättre o åker som djur och får därför det bättre och mat och vatten under resan.
grisarna behöver ju inte lida med det där förflutna resten av livet , bara maz 12timmar . fattar du ? en häst ka nbli tvungen att leva med det i 25 år ! vem är det mest synd om hästen som lider i 25 år elr grisen som lider i 12 timmar ? Vi borde klaga minst lika mycket på IMPORTERNA som på slakttransporterna ! det räknas som FIINT att importera , men det är ju för fan djurplågeri !!

FÖrlåt om jag tog i men jag blir så arg
Jag nominerar detta inlägg, till kategorin -
Mest korkade inlägg 2005 :smirk:

men det var ju just det jag skrev .. MISUPPFATTA INTE ! jag tycker jätte synd om grisarna , jag vet precis hur det fungerar , vi har ju grisar själva . jag bor på en bondgård .

Jag "sponstrade" INTE importeringen för att jag importerade inte henne . jag fick veta EFTER köpet att hon var importerad !

men jag importerade ju inte min häst .. jag visste ju inget . jag vart erbjuden att ta hand om ett magert sto som var helt knäppt och bara reste på sig , iställetföratt hon skulle slaktas . så aklaga inte mej innan du vet hur det är . tror du att ja köpte henne bara för att hon var importerad ? tror du det ?
JAG räddade ju för fan livet på henne " OCH p.g.a att hon blivit imp. till sverige så var hon inte långt ifrån att dö . .

men har ni problem med läsningen elr ? jag tycker skiit synd om grisarna ! men säg för fan INTE att det är FINT att importera när hästarna lider så . Grisarna var bara ett exempel . skulle jag skrivit kor istället ? spelar det ngn roll ? sluta säg att det är fint med importer när det är djurplågeri !

TACK chrysler ! du är den första som fattar att jag inte menar att grisarna SKA åka slakttransport i 12 timmar .. jag menade ju bara att det var dummt att importera hästar . .för det är ett slags djurplågeri ..

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
G
  • Låst
Träning Hej alla ! Jag hoppas verkligen inte att ni missuppfattar mej nu, jag menar inget dummt om grisarna här men : Jag fattar inte...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama