Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Var är "här".
Det verkar ju vara där jag skall skaffa katt nästa gång.
Skåne! Snälla kom hjälp oss, :nailbiting:
Fast det var inte svar på frågan utan frågan var om det var sant eller falskt att man avlat in engelskt material i Europén.
De bilder som visades på den moderna Europén visade en katt med väldigt runt huvud medan bondkatten har ett mer triangulärt huvud. Även övrig kroppsbyggnad kändes som väldigt långt från en brukskatts kropp.
Vissa säger att engelska katter blandades senare i avelsprojektet in när jag läser på vad olika uppfödare rapporterar, men alla huskatter vi har idag är utblandade i vilket fall så frågan är väl mer om man verkligen kan genetiskt bevara katten som äkta lantraser? Om det fanns dessa jättesällsynta isolerade grupper så skulle inaveln vara rejält hög och inte försvarbart att avla på ur en seriös avelssynpunkt. På början av 1900-talet så importerades dylika kattraser, och en av problemen var just att man oftast hade katterna utomhus och sällan kastrerade vilket också förklarar varför långhårsgenen dyker upp titt som tätt hos bondkatter.

Europén är baserad på den ursprungliga bondkatten som fanns på 40- och 50-talet, inte dessa utblandade katter idag. Dom kan ha rundade huvud som förr eller lite mer triangulära som nu, men man föredrar den s.k "gamla typen". Europén har en kraftig kropp med tjock päls utvecklat mer för vårt klimat, förstår inte hur dom är "långt ifrån en brukskatts kropp"?

Ja, brist på katter för Lantbruksbehov. Det är vad den här tråden handlar om. Inte brist på katter i allmänhet. Sällskapskatter finns det gott om.
Olika.

Jag vet vad tråden handlar om, tack ändå. Jag menar fortfarande att påståendet om att det skulle råda "kattbrist" på så vis att det inte finns okastrerade strykarkatter och kattkolonier längre, är felaktigt. Det var vad jag svarade på om du läser det inlägg jag citerade och mitt svar till det, jag är liksom inte satt på att leta upp den perfekta katten åt just dig.

Vissa säger att engelska katter blandades senare i avelsprojektet in när jag läser på vad olika uppfödare rapporterar, men alla huskatter vi har idag är utblandade i vilket fall så frågan är väl mer om man verkligen kan genetiskt bevara katten som äkta lantraser? Om det fanns dessa jättesällsynta isolerade grupper så skulle inaveln vara rejält hög och inte försvarbart att avla på ur en seriös avelssynpunkt. På början av 1900-talet så importerades dylika kattraser, och en av problemen var just att man oftast hade katterna utomhus och sällan kastrerade vilket också förklarar varför långhårsgenen dyker upp titt som tätt hos bondkatter.

Europén är baserad på den ursprungliga bondkatten som fanns på 40- och 50-talet, inte dessa utblandade katter idag. Dom kan ha rundade huvud som förr eller lite mer triangulära som nu, men man föredrar den s.k "gamla typen". Europén har en kraftig kropp med tjock päls utvecklat mer för vårt klimat, förstår inte hur dom är "långt ifrån en brukskatts kropp"?
De jag såg bild på hade opraktisk päls dock inte lång, men inte heller den naturliga släta täta, var rultiga samt hade relativt korta ben vilket känns extremt opraktiskt för en jägare

De jag såg bild på hade opraktisk päls dock inte lång, men inte heller den naturliga släta täta, var rultiga samt hade relativt korta ben vilket känns extremt opraktiskt för en jägare

Det var ju så våra bondkatter såg ut förr och det är detta utseendet och kroppsform som man har behållt, min burma har för övrigt "korta ben" och han är en riktigt höjdare till att jaga.

http://europeringen.se/fotoalbum.html Här är lite exempel på hur en Europé kan se ut. Tänk också på att fertila hanar har tjockare kinder än en hona eller kastrat.

Fast det var inte svar på frågan utan frågan var om det var sant eller falskt att man avlat in engelskt material i Europén.
De bilder som visades på den moderna Europén visade en katt med väldigt runt huvud medan bondkatten har ett mer triangulärt huvud. Även övrig kroppsbyggnad kändes som väldigt långt från en brukskatts kropp.

Europeiskt och brittiskt korthår föddes båda upp under europeiskt korthår fram till början av 80-talet då man bestämde sig för att separera dem. Det är i sig inte konstigare än att man använde danska eller finska katter eftersom rasnamnet är europeiskt korthår. Grundidén har dock hela tiden varit att bevara den klassiska, korthåriga katt som levt på europeiska gårdar sedan vikingatiden. Det mönstras än idag in huskatter.

I min mening ser européerna ut som en traditionell bondkatt. Möjligen att färger och mönster är tydligare eftersom man färgavlat, men den är i alla avseenden väldigt medium. Inga extremer och ett behagligt temperament. Atletisk kropp, lättskött och funktionell päls.

Det var ju så våra bondkatter såg ut förr och det är detta utseendet och kroppsform som man har behållt, min burma har för övrigt "korta ben" och han är en riktigt höjdare till att jaga.

http://europeringen.se/fotoalbum.html Här är lite exempel på hur en Europé kan se ut. Tänk också på att fertila hanar har tjockare kinder än en hona eller kastrat.
Det var inte den pälsen jag såg, det där ser ut som helt vettig päls.

Oj, vad har du sett för européer? Låter mer som att du beskriver en britt.

Kolla hanarna hos denna uppfödare, ser varken knubbiga eller kortbenta ut och då brukar hanarna vara kralligast.
http://www.silverblommans-europekatter.se/11155829

Ja förra gången som jag hade totalt kris på katter så blev det tre st från just Skåne. Mitt i natten på Stockholms Central så stod vi en hel drös med förväntansfulla människor och väntade på katter från Skåne. Det var nog 15 år sedan och de katterna finns inte mer nu.

Det var inte den pälsen jag såg, det där ser ut som helt vettig päls.

Möjligt att det var en katt felaktigt kallad Europé (som vissa tror att blå katt är Russian Blue, långhårig katt betyder att det är en norsk skogkatt, osv.) eller en som råkade vara född med en avstickande päls. Långhår eller annan sorts päls som gör det svårt för katten att leva som bondkatterna gjorde förr är inte tillåtet hos Europé.

Som sagt skulle det vara kul att se brukslinjer av en Europé så rasen inte bara ser ut som en gammal svensk bondkatt utan även kan visa sina jaktinstinkter. Visst har vissa sina Europér som musjägare men tyvärr inte tillräckligt många för att kunna fokusera på sådan avel.

Ja förra gången som jag hade totalt kris på katter så blev det tre st från just Skåne. Mitt i natten på Stockholms Central så stod vi en hel drös med förväntansfulla människor och väntade på katter från Skåne. Det var nog 15 år sedan och de katterna finns inte mer nu.
Blir det hög tid så uppskattar vi om folk längre upp kan rädda katter här nere. Det söks i princip alltid gårdar att placera katter i!

Europeiskt och brittiskt korthår föddes båda upp under europeiskt korthår fram till början av 80-talet då man bestämde sig för att separera dem. Det är i sig inte konstigare än att man använde danska eller finska katter eftersom rasnamnet är europeiskt korthår. Grundidén har dock hela tiden varit att bevara den klassiska, korthåriga katt som levt på europeiska gårdar sedan vikingatiden. Det mönstras än idag in huskatter.

I min mening ser européerna ut som en traditionell bondkatt. Möjligen att färger och mönster är tydligare eftersom man färgavlat, men den är i alla avseenden väldigt medium. Inga extremer och ett behagligt temperament. Atletisk kropp, lättskött och funktionell päls.
Plus kommer katterna i Storbritannien från samma ursprungsgrupp, och vikingarna lär ha blandat sina katter med lokalbefolkningen. Katter var ju populära bröllopsgåvor på den tiden. Däremot katter som t.ex siames har sina rötter i katter som togs till Asien mycket tidigare. Nu har man ju ändrat runt med brittisk korthår en massa, t.ex mer fokus på större kindform, maskat och andra färger som inte hörde till innan.

De som jag har hittat har innekatt-regler så det fungerar inte för gårdsbruk.
Har du hittat något annat så tar jag gärna emot kontaktuppgifter dit.

Det har ju redan presenterats katthem i Uppland som inte har strikta innekattsregler, t ex Solgläntan i Vallentuna, Stockholms Katthem, Katthemmet i Vaxholm.
Inte i Södermanland men nära gränsen finns Föreningen 9 Liv i Norrköping, som bara har innekattregel om man bor i tätbebyggt område. Hos dem kan man fylla i en intresseanmälan om vilken typ av katt man söker.

Katterna på en gård i Torsåker, bilden är tagen 1918. I synnerhet den till höger, som har "rätt" färg(d v s den man ofta ser) tycker jag är ruggigt lik dagens europé.

1617895549822.webp

(Bilden finns på Länsmuseet Gävleborg, fotograf var Josef Eriksson. Public Domain Mark)

Det har ju redan presenterats katthem i Uppland som inte har strikta innekattsregler, t ex Solgläntan i Vallentuna, Stockholms Katthem, Katthemmet i Vaxholm.
Inte i Södermanland men nära gränsen finns Föreningen 9 Liv i Norrköping, som bara har innekattregel om man bor i tätbebyggt område. Hos dem kan man fylla i en intresseanmälan om vilken typ av katt man söker.
Tack, jag skall kolla där.
Det vore ju bra om katthemmen kunde tillgodose behovet av bondkatt. Det skulle ju göra att "produktion" inte behövs.

Tack, jag skall kolla där.
Det vore ju bra om katthemmen kunde tillgodose behovet av bondkatt. Det skulle ju göra att "produktion" inte behövs.

Katthemmen finns ju för att ta hand om hemlösa katter, varav vissa kommer just från bönder och stall som vägrar lägga pengar på katten. Eftersom katthem drivs ideellt av kattälskande människor, så får man nog ta att alla inte vill stödja bönder och stall med katter. Kanske blir det bättre när de inte behövder städa upp bland gårdarna längre. Som i det mesta, så är det de som missköter sig som ställer till det för andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka