Stopp på slickande på armbåge?

Blåsippan

Trådstartare
Min hund hade liggsår och en knöl på armbågen, eftersom knölen såg lite konstig ut så opererades den bort. Nu flera månader efter har hunden börjat slicka sig väldigt mycket på den armbågen. Vill inte ha tratt på henne och har provat med en tröja, den tog hon av sig på några sekunder... Finns det något som smakar illa som man kan spraya eller smörja på utan att det irriterar huden som redan är hårlös och irriterad? Tacksam för alla tips!

Sv: Stopp på slickande på armbåge?

Det finns självhäftande bandage. Det fastnar inte i huden/pälsen utan enbart på sig själv. Det finns ju något beskt man kan använda på människor som biter på naglar, men jag vet inte om det kanske är giftigt för hund. Fråga veterinären, i hundaffären och på apoteket för säkerhets skull.

Det finns en tass-/hudsalva med bland annat tjära i (tror den är från Fyra Ess), och den brukar de inte vilja smaka på.

Tyvärr går det inte att sätta ett bandage på armbågen på ett framben, det glider av direkt... Jag antar att du menar att det ska lindas runt benet?

Jag hade kollat upp armbågen vidare, särskilt om den börjat slicka mkt nu ett par månader efter op som du skriver.. upplever ofta att hundar som har ont i leder gärna slickad en hel del på dem..

Först och främst kolla upp hunden då det kan vara något problem på gång igen.

För det andra kan det fungera med en uppblåsbar krage, så hunden inte kommer åt armbågen:)

Säger som ovanstående, kolla upp hunden hos veterinär igen. Slickandet kan bero på ont/irritation.

Hon hade en uppblåsbar krage när hon var nyopererad men lyckades ändå slicka sig på armbågen...

Ja, det ska lindas runt benet. Om man tar det ett varv upp runt kroppen brukar det stanna kvar. Det är elastiskt så man töjer det så att det sitter fast.

Nu har veterinären tittat på armbågen och hon sa så klart att det är bara tratt som gäller, precis som jag trodde. Blev avrådd från att ha på något "medel" som luktar eller smakar illa.

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Hundhälsa Knölen på min tiks armbåge är med största sannolikhet malign. Hon fick för 2-3 år sedan en knöl på armbågen. Veterinären bedömde att det...
Svar
4
· Visningar
1 738
Senast: domesticus
·
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 924
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka