Stopp på bakdelen?

E

Ella_99

Jag är nybörjare när det gäller western, men har iaf börjat rida min arab lite löst och med halsring. Svänga och stanna funkar ganska bra, men stoppen blir inte på bakdelen. Det blir mer avsaktning och sedan halt. Hittills har jag bara lyckats få till ett stopp där hon satte sig väldigt bra på baken.

Däremot funkar det bättre från marken. Men iaf, vet att många goda westernryttare är bra på sådant och gör fantastiska stopps med sina hästar :love: Kan berätta lite hur jag gör nu också. Jag lutar överkroppen en aning framåt, blir genom en "knyck" passiv i höfterna och lägger till kommandot "wow" som betyder stanna för henne.

Så om någon kunde förklara ungefär hur ni gör med bäcken, höfter, överkropp och ben skulle jag bli jätteglad! :) Endast med sitsen alltså, och sen förstår jag ju att det ligger en hel del träning bakom de där riktigt snygga halterna också.

Sv: Stopp på bakdelen?

Är hon väl samlad med lyft bog innan stoppet borde det komma naturligt!
Det går även att hjälpa till genom att istället för att stanna gå direkt från skritt/trav till ryggning.

Finns en annan ny tråd med stopp tekniker här på westernforumet om du söker lite!;)

Okej tack! :bow: Får väl träna lite då, och ska söka reda på den andra tråden också. Hittade den inte när jag sökte först^^

kl

Varje gång du gör halt, så lyft upp tyglarna en aning, inte båkåt utan uppåt och backa ett par steg.
Detta lär hästen så småningom att 'whoa' betyder egentligen ett steg bakåt = hästen blir tvungen att stanna med bakdelen (som egentligen är en uppsamling för att ta det där steget bakåt)

Man kan träna att hästen sätter bakdelen mer under sig vid halt genom att backa några steg vid varje halt.

Tack båda två! :)
Har börjat träna halt och ett till två steg bakåt direkt efter nu, och nu är hon med direkt när jag ber henne backa efter halten. Det känns även som hon sätter sig mer i avsaktningen och stannar mer i balans. Dock saktar hon av från skritt till galopp men fortsätter sedan två-tre steg framåt innan hon stannar. Men det är väl bara att öva! :bump:

Tack för alla råd och tipset om den andra tråden.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 887
Senast: em-pirre
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden