STOOORA arabhingstar.

Noteca

Trådstartare
Vilka arabhingstar finns att tillgå som är 155cm+ och ger stora avkommor?

Jag har inte tänkt att betäcka mitt sto nu, men hon har visat sig vara utmärkt till distans och någongång ska jag betäcka henne med en stor arabhingst.
Damen själv är bara ca 151-152cm hög och efter Kashrim ox (icke godkänd)152cm EE TC Kashmir ox.
Mamman är vbl-trav och 162cm.

Vad rekommenderar ni för hingst? Fröken är kort och kompakt också ska väl tilläggas

Sv: STOOORA arabhingstar.

Noteca skrev:

Jag har inte tänkt att betäcka mitt sto nu, men hon har visat sig vara utmärkt till distans och någongång ska jag betäcka henne med en stor arabhingst.
Damen själv är bara ca 151-152cm hög och efter Kashrim ox (icke godkänd)152cm EE TC Kashmir ox.

Vad rekommenderar ni för hingst? Fröken är kort och kompakt också ska väl tilläggas
Du har en hingst som heter Gazz. En skimmel på 161cm.Kan inte hans stam. Men det finns säkert någon annan här som kan

Tror att min hingst kommer bli ganska stor 157-160 trodde uppfödaren, men det återstår ju att se, än är han bara ca. 140 :p

Och min lilla gosse är ca 157 cm. :D
Han avelvsärderas på lördag. :bump:

// Anna

Noteca skrev:

Say Amen är riktigt vacker...Han är runt 160. Pappa till min hingst. :D men jag är inte alls säker på vart han står.

Hur stor är eran nu? Han är väl 3 år?

Liquid Diamond skrev:
Hur stor är eran nu? Han är väl 3 år?

Ja 3 år i maj.. :D han är väl 154 cm nånting..han blir nog upp mot 158-160 iaf tror jag

han skall iaf till Grevagården nästa år :)

Noteca skrev:

När det gäller arabhästar kan man ALDRIG garantera att avkomman blir si och så stor, ovasett storlek på föräldrarna... Det är så mycket i stamtavlan som spelar roll....
Ofta (inte alltid) är det också så att första avkomamn blir betydligt mindre än nästkommande avkommor...

Så även om Du använder en hingst på 155 + i storlek är det alltså ingen garanti att avkomman blir större än Ditt sto.....

Hingstar under 155 kan också ge stor avkomma....Så tyvärr...resonemanget håller inte i och med arabhästens stamtavla i generationer bakåt spelar roll i framtidens avkommor....

Sedan har Du en annan ras i Ditt sto också, och även detta spelar roll....Då är det ju bättre att välja en frisk, sund hingst med hög ridbarhet, hållbarhet, verifierad fertilitet, exteriört korrekt o.s.v. ...o.s.v. Eller?!

Sedan till de andra grejorna i tråden....Inte för att göra nån ledsen, men med arabavel och stamtavleforskning, måste man vara realist.... :idea:

Även om en åring är 140 cm nu, betyder det inte att han/hon slutar runt 155 +.....som sagt var, stamtavlan bakåt....

Likadant med 3åringen som är 154 nu....han har vuxit klart det mesta av sin höjd, och det är inte alls säkert att han växer mer...

mvh
Carina på Cesam Arabians

*****raderat*****

Senast ändrad av en moderator:

haha ja jag säger då de arabvärlden konstig värld=)
Man tycker ju att tar man 2 föräldrar på 160 bör man ju inte få en d-ponny iaf... me man kan asså få en avkomma på 140 fast mamma

Jag kan ge lite exempel på hur olika det kan bli med storleken.
Hade ett sto på 140 cm, hennes första föl var efter Jazz, ( ca 150 cm), avkomman blev 148 cm. Alltså rätt normalt.
Andra fölet, efter Pankin ( ca 155 cm) är idag som 5- åring minst 157 cm. Tredje avkomman, efter Majestic Prince ( knappt 155 cm) är idag som treårig endast 140 cm.

Linda

Morotsbiten skrev:
haha ja jag säger då de arabvärlden konstig värld=)
Man tycker ju att tar man 2 föräldrar på 160 bör man ju inte få en d-ponny iaf... me man kan asså få en avkomma på 140 fast mamma

Jisses! Man måste ju se vad som finns i stammen.De två man avlar på kan ju vara de största avkommorna efter resp. föräldradjur..

Jag kan ju ta ett exempel.
Jag hade en travarmärr som avlades på.Avkommorna har legat på ca 157-159 cm i mkh förutom de två sista!
Den näst sista avkomman hade en pappa som var,ja runt 157-158 cm och själv blev hon 173 cm i mkh!! Mamman var 160 cm i mkh.
Den sista avkomman bestäcktes med en vbl-hingst som var 164 cm,så där räknade man med att avkomman skulle hamna nånstans mellan 160-164 cm.Men näe,den är endast 153 cm i manken,dvs den minsta av allihopa...Och stoet är betäckt med en större hingst än tidigare..

Det är väl inte så konstigt, det är väl inte bara inom arabaveln det är så?

Har en bekant som har ett shettis efter 2 små föräldrar, båda runt 90 cm. Men denna häst är stor, runt 105 i mkh.

Senast ändrad:

Cesam skrev:
När det gäller arabhästar kan man ALDRIG garantera att avkomman blir si och så stor, ovasett storlek på föräldrarna... Det är så mycket i stamtavlan som spelar roll....
Ofta (inte alltid) är det också så att första avkomamn blir betydligt mindre än nästkommande avkommor...

Så även om Du använder en hingst på 155 + i storlek är det alltså ingen garanti att avkomman blir större än Ditt sto.....

Hingstar under 155 kan också ge stor avkomma....Så tyvärr...resonemanget håller inte i och med arabhästens stamtavla i generationer bakåt spelar roll i framtidens avkommor....

Sedan har Du en annan ras i Ditt sto också, och även detta spelar roll....Då är det ju bättre att välja en frisk, sund hingst med hög ridbarhet, hållbarhet, verifierad fertilitet, exteriört korrekt o.s.v. ...o.s.v. Eller?!

Sedan till de andra grejorna i tråden....Inte för att göra nån ledsen, men med arabavel och stamtavleforskning, måste man vara realist.... :idea:

Även om en åring är 140 cm nu, betyder det inte att han/hon slutar runt 155 +.....som sagt var, stamtavlan bakåt....

Likadant med 3åringen som är 154 nu....han har vuxit klart det mesta av sin höjd, och det är inte alls säkert att han växer mer...

mvh
Carina på Cesam Arabians

Varför vi är ganska säkra är att många i hans generation är ganska stora. Sen också så växer han mycket fortfarande eftersom för han är ojämn över ryggen :D
Men skulle det vara så att han inte blir så stor så gör det inget för han är lika vacker och gosig ändå. :bump:

Nej, jag vet inte om han kommer att bli över 155. Det kan man ju inte veta, uppfödaren trodde att han skulle bli ganska stor, upp mot 160. Men hur det blir, ja, det får man se..

Tänkte också på det att 3-åringen borde ha växt klart på höjden i stort sett.

Liquid Diamond skrev:
Nej, jag vet inte om han kommer att bli över 155. Det kan man ju inte veta, uppfödaren trodde att han skulle bli ganska stor, upp mot 160. Men hur det blir, ja, det får man se..

Tänkte också på det att 3-åringen borde ha växt klart på höjden i stort sett.

Nej araber dom kan växa upp till 5-7 års ålder har jag hört från vissa sne om dte stämmer vet jag inte..men han är väldigt hög bak nu och är inne i en växtperiod..så han har säkert några cm kvar att växa :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka