Ston som har mjölk utan föl, är mjölken fullvärdig?

purity_666

Trådstartare
Jag hamnade i en diskussion med vänner häromdagen. Jag har två vänner vars ston kan gå med mjölk utan att ha haft föl på något/några år. De har inte blivit betäckta, men har helt enkelt mjölk ändå. De har haft det månadsvis, nästan ett år i stöten. Inte så att de bara inte slutat mjölka efter föl, utan de går med mjölk. Om något annat sto i närheten fått föl har dessa ston givetvis skiljts från fölet, vilket annars diar hos dom också.

Vi satt och funderade på om den mjölken är fullvärdig "vanlig" mjölk. Skulle ett sånt sto kunna bli amma tex? Eller är det något med hormoner hos mammorna som ger mjölken dess näringsinnehåll?
 
Jag hamnade i en diskussion med vänner häromdagen. Jag har två vänner vars ston kan gå med mjölk utan att ha haft föl på något/några år. De har inte blivit betäckta, men har helt enkelt mjölk ändå. De har haft det månadsvis, nästan ett år i stöten. Inte så att de bara inte slutat mjölka efter föl, utan de går med mjölk. Om något annat sto i närheten fått föl har dessa ston givetvis skiljts från fölet, vilket annars diar hos dom också.

Vi satt och funderade på om den mjölken är fullvärdig "vanlig" mjölk. Skulle ett sånt sto kunna bli amma tex? Eller är det något med hormoner hos mammorna som ger mjölken dess näringsinnehåll?
Undrar jag med! Vi har en lektionsponny som är 19 år, vi har haft henne i typ 10 år och hon har inte haft föl på den tiden, men hon har "mjölk" som man kan mjölka?! Grumlig gul/genomskinlig, alltid haft.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp