Ston känsligare mot protein?

Constance

Trådstartare
Idag när min ET var ute sa hon att ena hästen eventuellt var känslig mot för mycket protein, och då mitt hö har en kvot på över 9 så är det mycket möjligt.

ET sa även att ston är känsligare mot för mycket protein än vad valacker och hingstar är. Jag har aldrig hört talas om det förrut, så jag blev lite nyfiken.

Någon som vet något om det?

Sv: Ston känsligare mot protein?

Aldrig hört talas om att ston skulle vara känsligare mot proteiner än handjur. Kan inte påstå att det verkar så på mina hästar heller.
Hur brukar din häst reagera på att gå på bete i maj-juni?

Bete har hon aldrig reagerat på, men samtidigt så har hon haft betesbegränsare på sig under den perioden när det är kraftig tillväxt på betet.

Nej jag upplever inte att ston är känsligare mot protein, jag skulle säga så här. Mitt sto var väldigt lättfödd, hon fick däremot en låg andel Mj medan proteinerna var mycket högre enkom för att hon inte skulle se ut som ett flaggskepp. På så sätt fick hon en betydligt smidigare kropp.

ET sa även att ston är känsligare mot för mycket protein än vad valacker och hingstar är. Jag har aldrig hört talas om det förrut, så jag blev lite nyfiken.

Heller aldrig hört talas om detta, mina ston verkar kunna äta hur mycket protein som helst. Vad är din ETs källa, alltså var har hon lärt sig detta?

Jag kan bara relatera till mina ett sto och en valack. Där är det faktiskt stoet som är känslig, men jag har dock mycket svårt att tro att den teorin skulle hålla.

Dessutom ska ett proteinöverkott från grovfoder inte spela någon roll, tror din ET är lite dåligt påläst.... På betet har gräset en kvot på närmare 20 tror jag.

KL
Det här får mig att fundera på varför så många är rädda för protein i fodret.
I mitt stall är det några som väljer att köpa ett lågproteinensilage för att kunna ge sina mindre ponnisar, med motiveringen att de inte ska bli så feta och för att de ska kunna ge dem mer att tugga på.

I min värld så ger jag mina hästar mängder med grovfoder.

SÅ här räknar jag min foderstatus;
1 analys på grovfodret.
2 ger så mkt foder så de har att tugga på under dygnet = MINST 6 kg TS oavsett storlek på djur (snarare 15kg TS)
3 ser till att kvoten ligger runt 8-9.
4 När jag sett till att de får i mitt tycke tillräckligt med grovfoder så kollar jag vad de får i sig totalt. I år så får de för mkt SmRp och kvoten är för hög = jag ger betfor + olja för att sänka kvoten.
Förra året var det tvärtom = jag gav lucern + protein för att höja kvoten.
Ingen häst, varken hingst el sto visar att de inte fixar proteinet i grovfodret och inte heller är de feta.

Mina hästar har alltid levt efter konceptet ; lika mängd ensilage och samma kvot.Fet häst = höj kvoten, mager häst = sänk kvoten. Muskelfattig fet häst = höj kvoten + långa skritt pass. Undvik krafftfoder så länge det går, lägg hellre pengarna på ett bra grovfoder med höga proteinvärden.

Hur ställer ni er andra till detta konceptet? Blir era hästar feta av stor tillgång av grovfoder med balans på kvoten?

Mina hästar blir INTE feta ens av fri tillgång till ett grovfoder med höga värden...
Den fetaste är mitt fullblod som jag med flit ger tillskott för att ha henne i ett högt hull då hon fölar i maj-juni.
Övriga, varav alla utom en är shettisar, är inte ett dugg feta, har snarare blivit smalare sen i somras... PÅ fri tillgång alltså.

Att köpa lågproteinensilage till små ponnyer är totalt fel väg att gå, för man måste ge så mycket mer mat då för att täcka upp proteinbehovet. Och är det då ett lågproteinfoder så blir det ett stort energiöverskott för att täcka proteinbehovet. Och DÅ blir de feta...
Det är alltså BÄTTRE att ge dem högproteinensilage, för så behöver man inte ge lika mycket. Möjligen komplettera med halm för tuggbehovets skull.

skönt att höra att jag inte är helt fel ute o cyklar då :laugh: Inte utan att man börjar fundera när alla andra i stallet är rädda för proteinrikt foder.:confused:

Jag vet faktiskt inte vad min ET's källa är. Jag tänkte aldrig på att fråga henne :o

lånar liten knapp

Jag har tänkt en massa. Och jag känner mig ganska korkad. Jag antar att jag bara ville ha en vettig förklaring till min pållas beteende. Jag kunde misstänka att det delvis kunde bero på fodret, så när ET sa sådär så... :crazy: Och det var i samband med att vi började stödfodra på betet och hon satte vinterpälsen som hon började må lite sämre, iaf vad jag kan minnas...

Men varför blir min shettis fet av fri tillgång? Hon står ju bara och äter och äter :(
Om man känner längs med revbenen så känner man dem under "lagom" mycket hull. Men mage har hon. Och det har börjat bildas en fettvalk där bogen går över till mage.

Hur ska jag göra då?

Jag kanske ska berätta vad hon får för mat.
Fri tillgång på hö med kvoten 9,6 tror jag det är.
En skvätt betfor - 2 msk blöt
1 dl Foderjäst
1 "pump" B-vitamin
Mineraler
Lite E-vitamin med Selen.
och en tuss Ringblomma.

Men varför blir min shettis fet av fri tillgång? Hon står ju bara och äter och äter :(
Om man känner längs med revbenen så känner man dem under "lagom" mycket hull. Men mage har hon. Och det har börjat bildas en fettvalk där bogen går över till mage.

Hur ska jag göra då?

Jag kanske ska berätta vad hon får för mat.
Fri tillgång på hö med kvoten 9,6 tror jag det är.
En skvätt betfor - 2 msk blöt
1 dl Foderjäst
1 "pump" B-vitamin
Mineraler
Lite E-vitamin med Selen.
och en tuss Ringblomma.
Hur känns hon över ryggen, det är DET som är mest intressant...
Hittar du revbenen utan milt våld så skulle jag inte påstå att du har en fet ponny. Kom ihåg att en shetlandsponny inte ska se ut som en fulltränad varmblodstravare i kroppen, utan när de är i lagom hull så ser de mer ut som en ardenner.
Att det är en bukmage beror bara på att det är mycket foder i omlopp i tarmsystemet, det indikerar inte att hon är fet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30