Stolt för småsaker?

Silja

Trådstartare
Hejsan.

När jag red igår så skulle vi hoppa (jag rider på en ridskola) vilket jag har varit rädd för vääldigt länge. Jag tyckte att det var okej med galoppbommar men när min ridlärare sedan höjde "hindret" till ca 30 cm blev jag livrädd.
Varför vet jag inte, då jag känner mig supertrygg på min sköthäst som jag brukar få rida och det enda känsliga är hoppningen, men han har startat 1,50 i sina dar och jag vet helt säkert att jag skulle klara det om jag bara vågade.

Trots min rädsla tog jag tag i tyglarna och fattade galopp. När jag sedan hoppat över den första bommen var allt som bortblåst! Han tog sig över de tre studsarna och sedan var det ett litet kryss på ungefär samma höjd (lite högre) som jag travade över.

Jag kände mig liksom pirrig och samtidigt lite rädd efteråt. Sedan skulle vi göra detta ännu en gång men då såg jag till min fasa att ridläraren släpar fram ännu ett kryss! Jag får lite lätt panik även om jag vet att trava över räcker. Men ändå tycker jag att det är så mycket skönare att galoppera över då han inte är särskilt musklad (en helt annan historia) och blir därför lite obekvämare att landa.
Jag gör proceduren igen, och när jag kommer till det nya krysset förvånar jag både mig själv och ridläraren genom att ta galopp över det.

Nu blev det kanske lite överdrivet mycket information, men jag vill att man ska kunna känna min känsla lite :P Hursomhelst, efter ridpasset var jag supernöjd! Alltså är det ok och bra att vara stolt över sig själv när man endast klarat ca 30 cm över marken på en stor häst? Jag vill gärna ha svar så jag vet om jag bara är patetisk eller om jag borde vara stolt över mig, för jag får liksom lite mer självförtroende när såna saker händer..
 
Sv: Stolt för småsaker?

Det är ALLTID OK att vara stolt över bra grejer man gör. Njut du lugnt vidare av denna härliga känsla! :D:D
 
Sv: Stolt för småsaker?

Det är aldrig fel att vara stolt över sig själv :)
Att hoppa, även om det är lågt, när man är rädd är ju superbra gjort :)
 
Sv: Stolt för småsaker?

Det är klart att du ska vara stolt över dig själv! Att utmana sig själv och göra saker man är rädd för (inom rimliga gränser) gör att man växer som människa och självklart ska man vara stolt över att man klarade det :D Förhoppningsvis är du inte lika rädd nästa gång utan kan njuta av att få hoppa.
Det spelar ingen roll om det är att bara sitta upp som med en av mina små elever som hade blivit rädd när hon ramlade av eller om det är att hoppa en fälttävlansbana. Det viktiga är att man vågar utmana sig själv och att man inser att man klarar mer än vad man tror.
Riktigt bra gjort av dig och du har verkligen all anledning att vara stolt :laugh:
 
Sv: Stolt för småsaker?

Var stolt! Du gjorde något som skrämde dig, och du genomförde det bra.
 
Sv: Stolt för småsaker?

DET ÄR KLART DU SKA VARA STOLT! Det var jättebra gjort av dig om du tyckte det var läskigt :bump: Man får vara stolt för precis hur "lite" man vill, jag har de senaste veckorna berömt elever som vågat sitta upp på en större ponny (B-ponny istället för shettis), vågat trava utan att jag sprang bredvid, vågat släppa stigbyglarna i skritt och liknande saker. Det kan verka som småsaker för en del men för dem var det inte det, så givetvis ska de vara stolta. Lika stolta som de kan vara kan du vara över dig själv. Bra jobbat :laugh:
 
Sv: Stolt för småsaker?

Att låta sig vara glad och stolt över i andras ögon småsaker är jättebra! Det kommer kunna hjälpa dig vidare med större o större saker! Kom ihåg känslan när du nästa gång står inför ett hinder på 50cm!
 
Sv: Stolt för småsaker?

Att göra något som man egentligen inte törs är att vara MODIG, så känn dig stolt med rätta!
 
Sv: Stolt för småsaker?

Tack så mycket för att ni säger era åsikter ;) Jag har faktiskt hoppat 65 cm en gång i tiden så jag KAN men jag VÅGAR inte.. Nu längtar jag nästan till nästa ridpass (som jag gjort i sex år nu hehe) i hoppning så jag kan bevisa för mig själv att jag visst kan.. Men tack för allt positivt stöd och för att ni tycker att det är ok att vara stolt ;) Hoppas ni ite tror att jag är nån nybörjare som inte kan något, jag är bara rädd för att hoppa och då har jag ridit i ca 6 år och dvs. halva mitt liv. (dvs inte så länge xd) Era svar ger mig verkligen stöd ;)
 
Sv: Stolt för småsaker?

Klart man får vara stolt över småsaker! Jag är så hopplös ibland att jag blir stolt över ytterst små saker, kan inte specifiera mig på vad med risk för att låta helknäpp :o

Har själv varit (och är till viss del) otroligt hopprädd. Jag både kunde och ville hoppa bra mycket högre än vad jag vågade. Det gick över lite när jag intalade mig att jag var en OS-ryttare, trampade ner i stigbyglarna och fokuserade sitsen, sen hoppade jag 50cm... :D Löljigt tyckte nog dom flesta, men jag blev stolt och nöjd som få!

Ofta kan man mycket mer än man tror, speciellt när det gäller att hoppa. Bara man har en bra balans och sits så löser sig det mesta.

Sist jag var onödigt stolt över en småsak var när en ponny stack med mig och jag bara rätade på mig, följde med och stoppade så snart det blev möjligt. Har alltid trillat eller hoppat av tidigare, så för mig var det ett framsteg även om små ponnyungar klarar av samma sak.
 
Sv: Stolt för småsaker?

Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv! :)

Det är frustrerande när man vet att man kan. Jag flög av under hoppning på en 80-centimetersbana (hade hoppat högre än detta innan) och blev så otroligt skrämd att jag inte hoppade mer under lång tid. Hästen var för stor, stark och het för mig och min ridstil, så jag hängde inte med henne. Jag började rida islänning och en fjording som inte hoppades, men jag fick prova en liten upphöjd bom och tyckte det var fruktansvärt läskigt. Då hade jag ridit varje vecka ut och in i tio år och hoppat var tredje av dessa.

Jag kom tillbaka till ridskolan där jag flugit av något år senare och skulle rida hopplektioner via skolan och fick rida en rutinerad gentleman som gått rätt höga klasser. Tillsammans lyckades vi ta oss över 75-80 cm, och jag var så otroligt stolt att han nog måste undrat varför den konstiga människan på ryggen var så glad över att ha hoppat något som för honom var ett pyttehinder. Det är starkt gjort av dig att våga göra saker som väcker obehag, och det är då man kan utvecklas! :laugh: Sträck på dig och var stolt!
 
Sv: Stolt för småsaker?

Klart du ska vara stolt!:)

Just hopprädsla är vanligt, och det gäller att börja lågt och jobba sig uppåt långsamt.

BRA gjort av dig som vågade!
 
Sv: Stolt för småsaker?

Om någon fortfarande är intresserad, så hoppade jag igår men nu lite högre. Läskigt när man kollade åt dem och när man red mot de, men väl över var det jättekul! :D :love: Tack Cavallo
 
Sv: Stolt för småsaker?

Härligt! Vad kul att du kommer över din hopprädsla :)

Å självklart ska du vara stolt nu också!

Jag är fortfarande jättestolt över att jag kunde hålla händer och armar rätt på senaste lektionen haha å då har jag ändå ridit i över 20år :o
Men nu var de perfekta istället för halvdanna så det var väl inte så mkt egentligen men fasiken lättare sagt än gjort att göra det helt rätt!
 
Senast ändrad:
Sv: Stolt för småsaker?

Grattis! :) Självklart ska du vara stolt!

Är fortfarande själv hopprädd men det har iallafall blivit så bra att kan hoppa vid husbehov - alltså små stockar i skogen som är i vägen. Men jag har tidigare blivit ledd i longerlina i långsam trav/galopp över pyttesmå cavaletti - grinande :angel: Den hopprädslan kom tyvärr efter att jag hade en ridlärare som gick för fort fram och jag skulle hoppa 110-bana på en het unghäst. Katastrof...
 
Sv: Stolt för småsaker?

Läskigt när man kollade åt dem och när man red mot de, men väl över var det jättekul!

Så där känner jag också. Skitnervös innan hindret och jättenöjd efter. Upprepa vid samtliga språng :up:

Och då har jag ridit i 20 år och jobbat med hopphästar, fortfarande är 80 cm läskigt högt :p
 
Sv: Stolt för småsaker?

Det är grymt bra att höra något man är rädd för oavsett vad det är. Jag hoppar pyttekryss med min C-ponny ibland. Kanske 20 cm och jag är stolt att jag vågar. Hon sköter rubbet själv men jag törs ju iaf!
 
Sv: Stolt för småsaker?

Klart du ska vara stolt! Jag var överlycklig efter att ha hoppat ett pyttekryss med min häst, bara för att det kändes så bra :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp