Stollig häst? Tips på lugnande foder...

Z

Zeena

Min häst har alltid varit mer eller mindre galen på vintern. Bockig, sparkar backut etc... Rida på vintern har periodvis varit förenat med livsfara. Hästen är inte elak eller så bara så otroligt sprallig. Jag har nu hittat ett foder som fungerar så himla bra! Han är jätteladdad och framåt men han har def. börjat tänka framåt istället för uppåt!:banana:

En kompis häst som var likadan har också provat detta foder och han är också lugn nu.

Spillers Condition Mix (Muslin).:love:

Sv: Stollig häst? Tips på lugnande foder...

Det var väl bra att det funkar!

På min funkade det att sänka kraftfodret och öka på grovfodret.

Min häst äter bara 1 kg kraft om dagen och 13 kg hösilage så i mitt fall handlar det inte om "tysk foderstat".

Det har jag inte påstått heller. Jag bara sa vad som funkade på min.

Finns magneisumpreparat att ge - vet inte vad de gör riktigt i kroppen men en häst i stallet blev en mycket trvligare häst och slutade att ha nerverna på utsidan.

Min får också magnesiumtillskott. Orkar inte dra hela historien med täckta behov och bla, bla men hon blev mycket bättre i humöret iaf när hon fick ett litet överskott av magnesium.

Jag har en häst som ser spöken här å där. Han är inte överpigg eller så. Ger honom endast lite korn för att de andra i stallet får och för att få i honom mineraler.
Tror ni, som har erfarenhet av magnesium, att det skulle va nåt för oss?

En annan fråga: kan några deciliter havre ge hästen hjärnspöken? Har hört både att det krävs en hel del havre för att få nån effekt av det, men har oxå fått höra att det bara behövs en näve havre för att göra vissa hästar knäppa. Nån som vet?
Har visserligen tagit bort havren nu, men ändå nyfiken...

Förlåt, trådskapare om jag inte kom med nåt tips till dig...

Jag skulle testa - det är inte dyrt och gav mycket positiv effekt på hästen. Det har ingen dåsande effekt utan tar bort hjärnspökena som du beskriver det!

Liknande trådar

Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 855
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 360
Senast: Heulwen
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama