Stökiga unghingstar

Lager

Trådstartare
Hur gör ni som står uppstallade med ännu oskurna unghingstar? Min gamle delar nu hage med en dryg tvååring som börjar bli :devil:jobbig att ha att göra med. Kaxig som tusan, kommer framrusandes, har knuffat omkull två personer, trycker sig upp emot grinden och ska hindra de andra att gå ut... Jag ser till att ha med långpisk och har smackat till och skrikit åt den ordentligt ett antal gånger - ger resultat ungefär tillräckligt länge för att jag och Gamling ska komma ut.

Det är ett litet vallackgäng som går ihop, och så Slyngeln som skulle skurits i feb men det bara skjuts upp... Stona går i egen hage men när brunsten kommer igång så antar jag att Slyngeln bara går rätt igenom eltråden mellan hagarna.

Pratat med stallägaren som inte gör något. Pratat med ägaren som inte ser problemet alls, Slyngeln är ju så snäll. Övriga hästägare tycker att det är jobbigt men inte så mycket att göra, Synd att vallackgänget är rätt lugna och tillåtande - så Slyngeln får inget direkt motstånd. :mad:

Ni med unghingstar - hur hanterar ni dem? Finns det nåt magiskt knep som jag inte känner till? Står även tvåårshingstarna i vallackflockar i närheten av stona? Får erkänna att de hingstar jag mött skurits redan som ettåringar. En stor stark tvåårs-Slyngel full med hormoner är lite utöver vad jag är van vid.

Hur gör ni som står uppstallade med ännu oskurna unghingstar? Min gamle delar nu hage med en dryg tvååring som börjar bli :devil:jobbig att ha att göra med. Kaxig som tusan, kommer framrusandes, har knuffat omkull två personer, trycker sig upp emot grinden och ska hindra de andra att gå ut... Jag ser till att ha med långpisk och har smackat till och skrikit åt den ordentligt ett antal gånger - ger resultat ungefär tillräckligt länge för att jag och Gamling ska komma ut.

Det är ett litet vallackgäng som går ihop, och så Slyngeln som skulle skurits i feb men det bara skjuts upp... Stona går i egen hage men när brunsten kommer igång så antar jag att Slyngeln bara går rätt igenom eltråden mellan hagarna.

Pratat med stallägaren som inte gör något. Pratat med ägaren som inte ser problemet alls, Slyngeln är ju så snäll. Övriga hästägare tycker att det är jobbigt men inte så mycket att göra, Synd att vallackgänget är rätt lugna och tillåtande - så Slyngeln får inget direkt motstånd. :mad:

Ni med unghingstar - hur hanterar ni dem? Finns det nåt magiskt knep som jag inte känner till? Står även tvåårshingstarna i vallackflockar i närheten av stona? Får erkänna att de hingstar jag mött skurits redan som ettåringar. En stor stark tvåårs-Slyngel full med hormoner är lite utöver vad jag är van vid.
Jag hade krävt att min häst fick en annan hagkompis. Står man i stall med andra så måste hästen kunna hanteras av alla. Vill ägaren ha kvar hästen som hingst så får hen ta hand om den själv och se till att den sköter sig mot andra människor.

Jag hade krävt att min häst fick en annan hagkompis. Står man i stall med andra så måste hästen kunna hanteras av alla. Vill ägaren ha kvar hästen som hingst så får hen ta hand om den själv och se till att den sköter sig mot andra människor.

Tack för snabbt svar!

Ägaren kommer inte flytta den. Lovar ständigt att den ska skäras snart, snart. Jag behöver inte hantera den egentligen, däremot freda mig själv och min häst när jag är i hagen vilket visat sig vara tillräckligt komplicerat.

Alternativet (just nu under betetsperioden) är att min Gamle får gå själv i grushage, och det funkar inte. Kanske om han fick gå med stona (han är lugn, klättrar inte) men det vill inte stallägaren.

Tack för snabbt svar!

Ägaren kommer inte flytta den. Lovar ständigt att den ska skäras snart, snart. Jag behöver inte hantera den egentligen, däremot freda mig själv och min häst när jag är i hagen vilket visat sig vara tillräckligt komplicerat.

Alternativet (just nu under betetsperioden) är att min Gamle får gå själv i grushage, och det funkar inte. Kanske om han fick gå med stona (han är lugn, klättrar inte) men det vill inte stallägaren.
Ställ ultimatum till stallägaren! Det är hans sak att fixa så att alla trivs. Och leta annat bete om det inte löser sig asap!

Jag har hingstar själv och har stått upstallade med hingst tidigare. Vuxna. Ihop med andra hästar och med ston i närheten, dock imte i direkt anslutning till hage med hingst. Det blir lite väl jobbigt för samtliga hästar inblandad ;)

Det du beskriver är en ouppfostrad unghäst, inte något "hingstproblem". En tvååring har långt ifrån alla hingstbeteenden på plats och även om den är könsmogen så är den inte sååå hormonstinn än.
Den behöver uppfostras oavsett om den skärs nu eller inte. Den kommer vara en jävla pina som valack också med det beteendet, det är grundproblemet. Givetvis blir den inte lättare med kulorna kvar, men även utan kulor behöver den uppfostras och lära sig hur den ska uppföra sig.

Kan tillägga att tvåårshingstar hanterar jag inte annorlunda än någon annan häst. De ska flytta sig när man ber om det, följa med snällt i grimma och grimskaft, stanna när jqg stannar, gå när jqg går osv. Stå uppbunden, hanteras.
Ägaren måste ta ansvaret för detta, för det du beskriver är en höst som öven utan kulor kommer blir farlig för omgivningen. Tyvärr finns det en del som ursäktar dålig uppfostran med att hästarna är "hingstiga" men det är bara bull shit. Och kanske tycker det är lite ballt..
Föreslå att ägaren tar professionell hjälp att lära sig hantera sin unghäst.

Jag har hingstar själv och har stått upstallade med hingst tidigare. Vuxna. Ihop med andra hästar och med ston i närheten, dock imte i direkt anslutning till hage med hingst. Det blir lite väl jobbigt för samtliga hästar inblandad ;)

Det du beskriver är en ouppfostrad unghäst, inte något "hingstproblem". En tvååring har långt ifrån alla hingstbeteenden på plats och även om den är könsmogen så är den inte sååå hormonstinn än.
Den behöver uppfostras oavsett om den skärs nu eller inte. Den kommer vara en jävla pina som valack också med det beteendet, det är grundproblemet. Givetvis blir den inte lättare med kulorna kvar, men även utan kulor behöver den uppfostras och lära sig hur den ska uppföra sig.

Har du några förslag på hur denna uppfostran ska gå till?

Jag har klar respekt för hingsthormoner - men inbillar mig såklart inte att den förvandlas till ridskoleBrunte bara för att den skärs. Ser dock vissa problem med kommande brunster faktiskt.

Kan tillägga att tvåårshingstar hanterar jag inte annorlunda än någon annan häst. De ska flytta sig när man ber om det, följa med snällt i grimma och grimskaft, stanna när jqg stannar, gå när jqg går osv. Stå uppbunden, hanteras.
Ägaren måste ta ansvaret för detta, för det du beskriver är en höst som öven utan kulor kommer blir farlig för omgivningen. Tyvärr finns det en del som ursäktar dålig uppfostran med att hästarna är "hingstiga" men det är bara bull shit. Och kanske tycker det är lite ballt..
Föreslå att ägaren tar professionell hjälp att lära sig hantera sin unghäst.

Tack igen för konkreta tips! Ägaren gör inte nåt direkt med sin häst, den går i hagen och t/r mellan stallet och hagen.

Jag tänker inte lägga ned jobb på nån annans hästaslyngel (eller Slyngla om det vore så). Jag vill bara att den ska ge f-n i att flyga på mig och bete sig som den gör när folk är nära.

Tack igen för konkreta tips! Ägaren gör inte nåt direkt med sin häst, den går i hagen och t/r mellan stallet och hagen.

Jag tänker inte lägga ned jobb på nån annans hästaslyngel (eller Slyngla om det vore så). Jag vill bara att den ska ge f-n i att flyga på mig och bete sig som den gör när folk är nära.
Nä, det är ägarens ansvar att fostra sin häst, inte stallkamraters. Ägaren behöver nog få detta klart för sig. Sen tycker även jag att det låter som den hästen bör bli valack så snart det går, för att inte göra problemet större och eftersom ägaren uppenbarligen inte är en person som ska ha vuxen hingst. Är den jävligt jobbig vid två är den inte mindre jobbig vid fem.

Jag har lite hushållsregler, jag undviker i det längsta att fostra på andras hästar. Lika lite som jag vill att andra fostrar på min. Men går en annan häst över mig, eller har helt tappat respekt för mig, då måste det bli kännbart.
Tänk på att hästar läser kroppsspråk först och främst. Hård blick och gör dig stor och "förklara" med hela dig att: "du kommer jävlar inte i närheten", utan att bli högljudd. Går du mot honom så ska han flytta på sig, direkt. Långpisk för all del, men skrik inte, utan känn att ditt kroppsspråk blir tydligt.

Håller med @Angua det är inte att 2 åringen är oskuren i sig .

I övrigt så finns det precis lika dåligt uppfostrade ston /valacker utifrån hur de respekterar folk i hagen vid in/utsläpp av en enskiljd flockkompis . Kan gälla hästar som är fina och väl uppför sig i övrig hantering dessutom och dessutom hanteras av proffs vid in/ut 90 % av tiden .

Om det är problem pga individen att ta in /ut sin häst pga att hagkompisen inte är uppfostrad hade jag tagit upp det med stallägaren som bestämt hur hästarna ska gå i hagarna .

Detta kommer att se arrogant ut - men jag tillåter inte mina hingstar att bli ouppfostrade slynglar. I mina ögon är det extra viktigt att hingstar är fostrade och respektfulla.
Fast jag har tur med flocken: har ett par riktigt ranhöga valacker som ser till att grunduppfostra unghästar.

Detta kommer att se arrogant ut - men jag tillåter inte mina hingstar att bli ouppfostrade slynglar. I mina ögon är det extra viktigt att hingstar är fostrade och respektfulla.
Fast jag har tur med flocken: har ett par riktigt ranhöga valacker som ser till att grunduppfostra unghästar.

Vet inte om jag tycker det är så arrogant att se till att ens egen häst inte flyger på folk som går in i hagarna.

Detta är ju inte min häst, och tiden jag spenderar med den är när jag ska hämta ut min Gamling - jag har inget som helst intresse i att lägga ned tid och energi på någon annans ohängda tonårskuse.

Nu är det iaf morgon och jag taggat ned lite efter gårdagens inlägg som skrevs i affekt efter att Slyngeln varit extra påflugen och betett sig illa.

Slyngeln har alltså rusat rakt på två människor i hagen och knuffat omkull dem samt sprungit rakt över dem (inte mig), han kommer alltid direkt rusande och är oerhört PÅ hela tiden du är där. Även i den mindre vinterhagen har han gått på (samma) personer och lyckades även jaga ut den ena ur hagen då.

Tack @Blandrastik för dina tips - jag känner bara att ett bestämt kroppsspråk och skarp blick inte räcker till faktiskt. Denna hästen har ju redan lärt sig ett antal gånger att det funkar att bara flyga på.

Förstår vad du menar @mackan, men detta är ett litet kollektivstall - majoriteten av hästägarna högst ordinära hobbyryttare.

För mig gör det också skillnad att det är en hingst - andra hästägare har sina ston precis bredvid. Det skiljer två eltrådar. Men det är ju i praktiken inte heller mitt problem - inte mina hästar varken stona eller Slyngeln.

Hur som. Jag ska försöka ta upp det med stallägaren igen. Kanske kan min Gamle gå med tjejerna i sommar ändå. Jag kan inte tvinga fram en omflyttning av hästarna, då blir alternativet att min går själv, eller att jag flyttar honom till ett annat stall. Inget av alternativen känns bra.

Senast ändrad:
Som andra sagt, det är ett uppfostransproblem och inte hingstproblem.

Vad säger ägaren i övrigt, tycker hon det är okej att andra måste ta till långpisken?

Vore jag ägaren skulle jag skicka den på hingstbete där det finns äldre ordningspolis. Efter en sommar med lite lagom tukt skulle jag skära den.

Jag har alltid haft extremt höga hanteringskrav på Unghingstar. De ska kunna hanteras av alla precis som vilken annan häst som helst. Därför har de i vardagen med mig haft snävare ramar. Om ett sto eller en valack flyttat runt några steg kan jag acceptera det utefter omständigheter, en hingst har inte ens det "självbestämmandet". Ett sto kan få undersöka jackan och prova suga lite på ett snöre på jackan, en hingst får inte röra mina kläder. Osv.

Jag håller med alla men måste ändå kommentera att det är jäkligt svårt om hästen (vilken som helst, sto, hingst eller valack) är en ängel med ägaren men inte andra. Då är det svårt som ägare att uppfostra hästen att vara snäll med andra.

Jag menar inte att detta är fallet här men jag har varit med om folk som velat att jag lära min hund, som valp, att komma när de ropar. Men, hur ska jag lära den det när den kommer 100% när JAG ropar men inte när dagmatte gör det?

Jag har ägt hästar som går med slakt grimskaft när jag tar in dem medan de onekligen "kör" med andra i stallet och betett sig som as, varpå de säger att jag måste uppfostra min häst att gå snällt med dem. Hur i hela friden gör jag det?

I de fallen ligger ju problemet hos den som handhar djuret. Vilket de givetvis kan välja att vägra, vilket ju dessutom vore bäst för alla inblandade.

Jag hade i detta fall sagt till ägaren, stallägaren och andra att om inte åtgärder tas kommer jag försvara mig med medel (spö) som andra inte kanske tycker är ok. Men, det är viktigt att man får försvara sig i sådana situationer. Vill inte folk det så får de lösa det hela på annat sätt.

Jag håller med alla men måste ändå kommentera att det är jäkligt svårt om hästen (vilken som helst, sto, hingst eller valack) är en ängel med ägaren men inte andra. Då är det svårt som ägare att uppfostra hästen att vara snäll med andra.

Jag menar inte att detta är fallet här men jag har varit med om folk som velat att jag lära min hund, som valp, att komma när de ropar. Men, hur ska jag lära den det när den kommer 100% när JAG ropar men inte när dagmatte gör det?

Jag har ägt hästar som går med slakt grimskaft när jag tar in dem medan de onekligen "kör" med andra i stallet och betett sig som as, varpå de säger att jag måste uppfostra min häst att gå snällt med dem. Hur i hela friden gör jag det?

I de fallen ligger ju problemet hos den som handhar djuret. Vilket de givetvis kan välja att vägra, vilket ju dessutom vore bäst för alla inblandade.

Jag hade i detta fall sagt till ägaren, stallägaren och andra att om inte åtgärder tas kommer jag försvara mig med medel (spö) som andra inte kanske tycker är ok. Men, det är viktigt att man får försvara sig i sådana situationer. Vill inte folk det så får de lösa det hela på annat sätt.
Ja vi har haft samma problem med att vår häst beter sig bra med oss men inte med andra..
Eller ja, alla som är orädda och säger till på skarpen när han tramsar är han problemfri med, men han vet att han är stor och därmed kör han med folk som inte vågar säga ifrån. Han går tex över dem och liknande..

Om det är samma personer han är extra jävlig mot så känns det ju som han har lärt sig att han kan köra med just dem @Lager - precis som nog vår med skulle göra om han fick chansen.

Absolut. Varit med om samma. Men får man veta att ens häst beter sig apart med andra reagerar man ju och försöker göra något åt det. Hitta lösningar. Det verkar inte riktigt denna ägare göra?

Ja vi har haft samma problem med att vår häst beter sig bra med oss men inte med andra..
Eller ja, alla som är orädda och säger till på skarpen när han tramsar är han problemfri med, men han vet att han är stor och därmed kör han med folk som inte vågar säga ifrån. Han går tex över dem och liknande..

Om det är samma personer han är extra jävlig mot så känns det ju som han har lärt sig att han kan köra med just dem @Lager - precis som nog vår med skulle göra om han fick chansen.

Mmm, som några säger här så ligger det mer i uppfostrandet än i kulorna.

Men, har man också väldigt smarta hästar så vet de också vilka de kan köra med. Min ena är garanterat sådan att han skulle vara väluppfostrad i 1 vecka till 1 månad hos en mindre auktoritär person, sedan skulle han antagligen vara en riktig jävel.
Men det behövs verkligen inte mycket auktoritet för att upprätthålla ordning bara lite krav på egenutrymme och inte ge lillfingret.

Hingstarna på min arbetsplats har i nästan alla fall inte blivit riktigt hingstiga förrän uppemot 5-6 års ålder. De går i flock till ca 3 års ålder, ofta har de även hagkompis upp mot 4-5 års ålder, sen brukar det bli dags att sära på dem när lekandet blir mer och mer "på allvar".

Vid unghingsthanterande är det mer betoning på unghäst snarare än könet enligt min erfarenhet. Dock kan de förstås vara mer påstridiga, lekfulla och allmänt närgångna.

Kadaverdisciplin är det som gäller. Ge inte ens en anstiftan till lillfinger ;) Om den här fjunisen redan som 2-åring beter så illa så hoppas jag verkligen att ägaren har planerat in att ta kulorna snarast.

+ @Wingates @hier

Hingstbete är rekommenderat (ignorerat), spö i hagen är ok:at sedan Slyngeln jagade en av hästägarna i vintras. Jag har inte brytt mig om det förrän nu då hans beteende eskalerat.

Ägaren hanterar Slyngeln då han leds mellan stallet och hagen, och då är han lydig (ägarens ord).

Slyngeln behöver mer respekt för andras utrymme, och det spelar inte så stor roll om han visar någorlunda vett emot tre av fem människor. Det blir ändå ett praktiskt problem för alla fem.

Min egen Gamling är ilsken emot okända inne, vilket löses genom att bara jag/stallägaren/medis hanterar täcken, fodring, etc. Ingen annan inkluderas i att hantera honom inne. Då är han lugn och vänlig, litar på att han är trygg i boxen, och att det inte kommer främlingar och tafsar.

Det är svårare att ordna sånt med en lös häst utomhus som springer på folk som ska hämta sina egna djur i hagen. De ska ju inte handha honom alls, han tränger sig på oavsett. Alternativet är att kräva egen hage vilket kanske inte är så kul mitt i betesstarten.

Jag tackar oavsett för alla kommentarer, tankar och förslag! Vi får se hur vi och stallägaren går vidare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·
Hästhantering Vi har gjort om lite i flockarna i stallet och vår kaxiga b-ponny fick flytta in till två äldre herrar...ponnyn är ganska ranghög och...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Texaz
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
2 035
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30