Stoföl vs hingstföl?

Sv: Stoföl vs hingstföl?

Kan det kan det kan dom. MEN det är inget som man brukar göra för risken är väldigt stor att stoet blir både betäckt och dräkigt.
När en hingst kastreras är ju väldigt olika. Men man kan göra så fort bägge stenarna är nere. När det sker är individuellt från att hästen är några månader till några år. Men vanligtvis brukar det gå att göra när hästen är omkring året. Ibland kan det bli så att inte bägge kommer ner då är det frågan om en klapphingst. När det inträffar brukar det bli tal om en bukoperation och jag tror inte att jag varit med om det gjorts förrän hästen varit minst ett och halvt år. Ofta har man väntat tills den var två- tre år istället.

Ja det kan du göra om du är villig att reskera att stot får ett föl som 2åring,
vet tre ston som fölat som tvååringar varav en inte trode att nån skulle hända och dom andra två så var det för att hästar hade varit på rymmen.

Jag kastrerade min häst när han var 11 månader.

Kram

Ja det kan du göra om du är villig att reskera att stot får ett föl som 2åring,
vet tre ston som fölat som tvååringar varav en inte trode att nån skulle hända och dom andra två så var det för att hästar hade varit på rymmen.

Jag kastrerade min häst när han var 11 månader.

Kram

hon ska absolut inte ha föl som tvååring. så då e det juh inget alternativ försen bollarna är väck. hehe
men det är enda anledningen. så en valack o sto kan gott vara lekkamrater? tänkte mest på om de va dåligt pågrund av andra anledningar.

hon ska absolut inte ha föl som tvååring. så då e det juh inget alternativ försen bollarna är väck. hehe
men det är enda anledningen. så en valack o sto kan gott vara lekkamrater? tänkte mest på om de va dåligt pågrund av andra anledningar.

Vallack och ston kan visst vara lekkamrater, såvida inte man har en betäckande vallack. Vi har två sådana. Dessa får inte gå med stona när de brunstar. Vi vill inte ha sterila ston med livmodersinfektioner och ärrvävnader.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag får hem en nykastrerad tvååring om allt går som det ska. Funderar om det bästa är att han går med vallacken nu? Sen får min...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Myzan87
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?