D
dolphinsmile
Som ni kanske vet så har jag ett kallblodsföl hemma i hagen.. Sitter ute där så ofta jag kan och försöker skapa lite förtroende oss sinsemellan. Det går ju bra tycker jag, får komma fram och klappa och klia överallt förutom huvudet. Hon kommer även fram till mig ibland och nosar. Men jag har ett problem. Hon är väldigt lätt i rumpen.. Gångarten hon använder i hagen är någon blandning mellan galopp och bakutsparkar. Även när jag kliar henne så kan jag se att hon börjar se finurlig ut och då är det dags att sätta handen mot baken för annars får man sig en spark på knät. Sen sticker hon iväg med en massa pipande i världens fart. Antagligen är det bara bus och överskottsenergi men jag är lite rädd för att hon ska behålla det här beteendet.
Vad jag vill ha eran åsikt om är om jag ska tillrättavisa henne och riskera att hon börjar undvika mig eller om jag ska låta henne hållas tills jag får tillräckligt med kontroll över henne att hon går att ledas i grimma? Hur brukar ni göra? Vill inte ha en travhäst med både slaggjord och resgjort och alla andra möjliga remmar sen.
Vad jag vill ha eran åsikt om är om jag ska tillrättavisa henne och riskera att hon börjar undvika mig eller om jag ska låta henne hållas tills jag får tillräckligt med kontroll över henne att hon går att ledas i grimma? Hur brukar ni göra? Vill inte ha en travhäst med både slaggjord och resgjort och alla andra möjliga remmar sen.