Stofamilj 6

Sv: Stofamilj 6

Okej, du vet inte vad du har gett dig in på... ;)

10 punkter:
1. Den första isabellen jag såg i mitt hästliv är Pia Bella 8994.
2. Av Pia Bellas 11 barn har åtminstone 5 stått i stallet som privathästar.
3. Jag har klappat på ytterligare två av Pia Bellas barn.
4. Av 488 hästar jag känner till är ca 70 födda i Österåkers kommun (där jag bor).
5. Av de 488 hästarna vet jag namnet på 276 stycken.
6. Familjens enda stickelhåriga fux ägdes av "min" ridskola.
7. Min mammas älsklingshäst innan hon slutade att rida var en Bella-häst.
8. Både Bia och Welsh har haft med familjen att göra. :) (dvs vi har nåt att prata om - om vi händelsevis ses).
9. Jag har fotat 4 generationer - Nep-Bella 11309, Ma-Bella 16526, Brah-Bella 20771 och hennes son Belmondo som alla har gått i en hage inte långt ifrån där jag bor.
10. 14 hästar i familjen har stått på ridskolan, varav två varit ägda av den samma.

Kan säkert skrapa fram lite mer saker att skriva. :D

Japp - gulingfamiljen nr1 :D (enligt min åsikt i alla fall, men jag är ju en aning partisk jag ;) ).

Första stamboksförda stoet är ju Gulla-Lill 2120 RÄc, som ju var isabell (med bläs och vitt höger bakben).
Varifrån hon fått färgen har nog ingen aning om. Ingen av hingstarna i hennes stam hade vad jag vet gulanlag, stona vet man ju ännu mindre om (bara namnen Vega och Martha som är u respektive uu till Gulla-Lill).
Gulla-Lill levde mellan 1927 och -52, var 155 cm hög och fick sammanlagt 15 föl. Av hennes 9 döttrar blev 6 stamboksförda - och de i sin tur fick sammanlagt 61 föl.

93 stamboksförda ston finns det (t.o.m. sista utkomna stamboken). Varav 32 var/är isabeller.

Inga godkända hingstar finns tyvärr - däremot Bellonard (som finns i Danmark), Arro-Bell (som tävlar i dressyr och är avelsvärderad) och så fanns det några i USA också (Beltane och Bel Air).

Tävlingshästarna har jag ingen större koll på - jag skäms :o . Jag vet ju att Arro-Bell tävlar.
Finns förstås dessa: 1 Svår Hoppning, 4 Medelsvår Dressyr, 2 Medelsvår Hoppning, och 1 Medelsvår Fälttävlan.
Finns minst 10 till jag vet aktivt tävlat - finns säkert fler - men jag har ingen aning vilka nivåer det gällde/gäller.

Exporterna har gått till: USA, Schweiz, Västtyskland och Norge.

Och så finns det ju en häst som såldes till en cirkus!

hanna_shetland skrev:
När du ändå "är i farten". Vilka är hästarna som ägdes av SR? Är Epilog en av dem? :D

Epilog ägdes av SR ja. Sen stod ju hans brorsa Bernhard där (ägd av du vet vem, dvs ridskolechefen ;) - fast honom har jag inget foto av).

Onkel 182 (kastrerad 1935 utan stamboksgiven avk)

Blir lite förvånad när jag läser att Onkel 182 inte har någon stamboksgiven avk. Tycker att han finns med i många stammar. Helt värdelös kan han ju inte ha varit.

Är jätte kul att läsa dina inlägg på denna stam, syns verkligen att du älskar dessa stamar. Vet du något mer om Shadys stam? Mer än det som kommit fram hittintills?

Om du läser ordentligt ser du att Gondol e Onkel kastrerades utan stamboksförd avkomma.

I stamboken från 1963 hade Onkel 182 21 söner och 44 ston samt 110 remonter.

Kul med en som vill dela med sig av sin kunskap! :banana:
Vad finns att berätta om stofamilj F.3?
Vilka stofamiljer anses vara de mest framgångsrika när det gäller att producera tävlingshästar i dressyr?

shady skrev:
Är jätte kul att läsa dina inlägg på denna stam, syns verkligen att du älskar dessa stamar. Vet du något mer om Shadys stam? Mer än det som kommit fram hittintills?

Tack - men jag misstänker att det finns folk i min hästomgivning som snart är less på mig och "mina" Bella-hästar. :D
Som lite kuriosa kan jag nämna att jag fick ett erbjudande "alldeles nyss" om att köpa ett 2-årigt sto, som tillhör familjen, från uppfödaren bara för att denne vet hur mycket jag gillar stofamiljen - jag tackade nej för jag inser mina begränsningar (jag håller mig till gosandet och stamtavlorna ;) ).

Mer om familj (6)?
Ja, Bernhard tävlades i dressyr av sin ägare ridskolechefen, rätt högt tror jag (hanna_shetland kan vet mer om det).
Jag hade så lite att göra med både Epilog och Bernhard så jag vet egentligen inte så mycket om dem.

GiG skrev:
Kul med en som vill dela med sig av sin kunskap! :banana:
Vad finns att berätta om stofamilj F.3?
Vilka stofamiljer anses vara de mest framgångsrika när det gäller att producera tävlingshästar i dressyr?

Det är en Flyinge-familj, grundad av Calnalla 1863 (som importerades 1924, 5 år gammal, från Hannover).
Den är inte speciellt stor familjen - 1976 fanns det endast 32 ston i aveln.
Här i Sverige alltså, för enligt Våra Stofamiljer tillhörde Canallas mor Amakosa (Han.VII 290) "en välkänd och i Hannover tämlingen utbredd stofamilj".

Hingstarna:
Senegal 230, Tirpitz 238, Uncle Sam 249, Demmin 309, Ravello 405, Trumf 420, Gassendi 422, Playboy 445, Isar 364 och onumrerade Stamer (som föddes i Hannover och importerades som 3-åring).
I aveln är det väl Trumf som gjort bra ifrån sig.

Tävlingshästar:
Gassendi - svår dressyr i Tyskland
Playboy - medelsvår dressyr
Demmin - som kastrerad tävlade i dressyr under namnet Dansör
Sultan - svår hoppning
Jason - svår dressyr
Paradise - svår hoppning
Hurra - svår hoppning
Sammanlagt fanns det 1976 27 pristagare - de äldre pristagarna är mestadels dressyrhästar, men numera även hopphästar.

Tackar!
Och bästa stofamiljerna för tävlingshästar i dressyr?

Förlåt sussisus om jag lägger mig i :) men jag anser att stofamilj (5) är den bästa dressyrfamiljen!

Ja du, det är jag faktiskt inte så hemma på.
Men jag vet att stofamilj (14) kan vara nåt, för det är den familj som fått fram Martini 744.
Eller (40)-familjen (den familjen med alla blomnamn) - Corrado WL tillhör den. Ajax - Ulla Håkansson säger jag bara.
(F.2) är rätt bra: Briar är en "sån" häst. ;)

Det enda jag har att gå på är Våra Stofamiljer och där är uppgifterna nästan 30 år gamla (1976 kom den ut, så viss statistik är från detta år).
Görel och cissiny är rätt bra på tävlingshästar annars.

Görel skrev:
Förlåt sussisus om jag lägger mig i :) men jag anser att stofamilj (5) är den bästa dressyrfamiljen!

Lägg dig i så mycket du kan och vill, du kan mer om tävlingshästar än jag. :D

Fast är inte (40)-familjen bättre? ;)

Jag vet faktiskt inte om (40) är bättre, det finns ju många hopphästar från den familjen, precis som från (46), en annan favvo.
Min uppfattning om (5) grundar sig mycket på emotionella grunder istället för fakta ;) Gaspari var ju från den :D

Ok, när du skrev ägdes av stallet trodde jag att du menade ridskolehästar och jo, jag vet att Epilog ägdes av SR - red han ett antal gånger :)

Tror att Bernhard gick Intermediare. Han hade ju alla chanser i världen att bli hur bra som helst i princip men han hade ju ett stort skönhetsfel (du vet vad) och det var ju därför A hade råd att köpa en sån lovande häst men det var väl också det som blev anledningen till att han avlivades.

Epilog tävlade nog aldrig (möjligtvis någon klubbtävling bara).

Trumf har ju även shady i sin stam. Det är ju Elizar-Dragon-Trumf. Fast en del påstår att det var ingen hingst att ha i stammen på ett avelssto,varför vet jag inte. Du kanske vet?

Nej, har ingen aning - men Görel kanske vet, det är mer hennes avdelning. ;)

Nu måste jag ju säga att jag missat två (6)or som stått i stallet :o - en jättesnäll, jättestor (172 cm - gigantisk när man var 11-12 år) brun valack som hette Akii Bua (1972-82 e Vagabond u Ma Troisieme 8539 ue Verdi uu Min-Etta 6302), först ridskolehäst sen privatägd.
Och så privatägda fuxstoet Sombrina (1991 Asterix u Sicora 17173 ue Cordon Bleu uu Siham 11312).
Båda finns på bild på Allbreed. (borde i alla fall, om inget hänt med bilderna :D )

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka