Stofamilj 6

shady

Trådstartare
Nu är jag också nyfiken på detta med stofamiljerna. Mina hästar tillhör stofamilj 6, vet egentligen inte speciellt mkt. Bara att det funnits 1 godkänd hingst i familjen.

Någon som har lust att hjälpa mig?

Sv: Stofamilj 6

Det finns minst 5 hingstar i familj 6, de är Styribal f. 1903 e. Styrax xx(kastrerad och såld 1915, 3 stamboksförda ston och ett okänt antal ackordshästar/remonter), Gondol 344 f. 1949 e. Onkel 182 (kastrerad 1935 utan stamboksgiven avk), Aramis 285 f. 1943 e. Largo 144(kastrerad 1949, far till 6 stamboksförda ston och 15 rem/ackh), Emilasko 584 och Silvan 581. Jag har inte uppdaterat stofamiljerna på länge så det kanske finns fler.

Stofamilj 6 heter Norråkra-familjen. Första stoet heter Blända 502 f.1885 e. Lord Major - Brunte. Blända kom inte från Norräkra utan från Jöns Hansson, V. Strö, Trollenäs, som sålde henne till svärsonen Jöns Jönsson, Norråkra.

Blända var ett utmärkt sto och gav 13 avkommor, varav 2 förde familjen vidare, Venus 282 f.1895 och Gretchen 666 f.1899, båda e. Pollux. Övriga avkommor; 3 blev remonter och totalt 6 stamboksförda ston. Ett av stona, Havanna 202 f.1894 e, Hannibal, lämnade Anette 200 som blev mormor till Teresina f.1920 e. Attino som tävlades i OS i dressyr av ryttmästare Greger Adlercreutz. Havanna lämnade också hingsten Styribal.

Tom 1976 fanns det 33 pristagare, varav 3 i svår klass, Teresina och Ikon i dressyr och Rex III i fälttävlan.

1976 fanns 26 medlemmar i tjänst (antar att de menar avel). Jag satt själv och räknade ut(när jag var ung och ambitiös) att det fanns 33 stamboksförda ston i stamboken tom 1983.

Åsa

Har kikat rätt mycket på den familjen då en gammal favorit kom ur den. Kan åtminstone bjuda på en bild, han hade för övrigt Dragon som morfar men kom ur en annan gren av familjen än din:
4-5-3.jpg

Här är han riden av sin ägare. På Allbreedpedigree finns en annan bild, med mig i sadeln :) Han hette Excess, tyvärr fick han tas bort för ett par år sedan. Fick spatt i unga år och sedan kvickdrag när han var utlånad.
Underbar häst som jag saknar mycket!

Mvh Cissi

Snygg pålle på bilden! Förresten...hur gick det med de Bernsteinavkommor med xx-mamma du skulle mejla? *harkel*

Minnet är kort ibland :o :o :o Ska maila dem direkt! :)

Jo, han var himla fin, jag saknar honom mycket... När han togs bort så kunde jag inte gå in i stallet på ett halvår...

Jag var med när min kompis köpte honom som 2,5-års hingst i mindre bra skick, var med och red in honom, sen pluggade jag i Uppsala ett par år och sen flyttade jag ju ner till Skåne. Red honom från och till under åren, verkligen en härlig häst! Tävlade körning en del också, när han var fräsch under ett par år. Sedan blev spatten sämre igen och sen fick han kvickdrag... Han blev bara 13 tyvärr.

Sussisus känner väl till syskonen, förresten! :) Även om några tagits bort i yngre år tyvärr.

Nu ska jag maila!

Mvh Cissi

Hmm, det här känner jag inte igen alls. Vet att jag har hört om mina hästars stofamilj tidigare men då hade jag för mig att den hetteSileene familjen. Är det inte samma eller, nu blev jag totalt konfunderad.

En annan sak, kollade Shadys papper och det står inte där vilken familj dom tillhör, brukar det inte det? Börjar fundera på var jag fått tag på att det är familj sex dom tillhör.

Kan man kolla sådant, och var i så fall?

Shadys mamma heter väl Donna Juanita? Hon ska komma från familj 6 enligt stamboken i alla fall. Stämmer med den stam jag har också.

Sileene är väl F6 har jag för mig? Det är en helt annan familj.

Mvh Cissi

Jo det är hennes mamma, vilken koll du har. Är skönt att du vet, inläggen blir inte så långa då. :bow:

Menar du att det finns två olika familjer som heter 6? Nu snurrar det ännu mera, men vill du förklara så öppnar jag elefant öronen och dom stoooora ögonen.

*ler men orkar inte leta upp rätt smiley* Jodå, det är familj 6.

Det finns först och främst ett 50-tal "vanliga" stofamiljer (54, om jag inte minns fel). Sedan finns det 6 familjer som kommer från Flyinge, dessa har beteckningarna F1, F2, F3, F4, F5 och F6. F1 har ingenting att göra med den "vanliga" 1:an, etc. Det är helt enkelt olika familjer, men de som kommer från Flyinge har ett F framför siffran.

6:an har producerat en del trevliga tävlingshästar, de flesta rätt gamla dock. Stofamiljen är inte speciellt stor.

Att en stofamilj är numrerad gör den inte "bättre" - dock tror många det - det finns många onumrerade som producerat betydligt fler framgångsrika tävlingshästar. Dock har jag träffat på en del trevliga individer med framförallt väldigt trevligt temperament.

Mvh Cissi

Ok, rätta mig om jag har fel nu, är också trött och har skratt kramp efter en dust med klementiner i en tråd på senior. Sileene familjen är alltså en Flyinge familj men inte samma familj som Shady tillhör.

Virrigt värre, hoppas du hänger med på vad jag menar.

shady skrev:
Ok, rätta mig om jag har fel nu. Sileene familjen är alltså en Flyinge familj men inte samma familj som Shady tillhör.

Tar mig friheten att svara istället för Cissi - ja, du har fattat rätt, det är två skilda familjer.
(6) är en "svensktillverkad" familj medan (F.6) bygger på ett till Flyinge importerat sto (en kortfattad förklaring).

Tror inte cissi misstycker. Tack för infon, blev lite konfunderad där i början, men nu fattar jag.

Vad bra.
Det kan bli lite rörigt ibland. ;)

Första stoet i (6) - Blända 520 föddes redan 1888! (enligt Våra Stofamiljer)
Sileene 1804, som är (F.6):ans första stamboksförda sto föddes 1915, och importerades 1923. Så det är viss skillnad i år om man säger.

Jag misstycker inte alls :) Mycket att göra ibland... :)

Mvh Cissi

Misstänkte att det var så, är så tacksam för att ni finns här båda två. Vad skulle vi andra göra om inte du, sussisuss och görel fanns?

Och tack vare att det är några som ställer stofamiljsfrågor tycker åtminstone jag att det är roligare att vara på Avel igen. :bow: :D

Ok, det är så kul att ha dig här också. Fast jag vet inte vad jag skall fråga om för stofamilj nu, men jag kan väl komma på något. Skall fundera och återkommer "kanske" om det ikväll.

shady skrev:
Ok, det är så kul att ha dig här också. Fast jag vet inte vad jag skall fråga om för stofamilj nu, men jag kan väl komma på något. Skall fundera och återkommer "kanske" om det ikväll.

Tja, vi kan väl alltid prata om gulingar i alla dess former? :idea: (du vet väl att min absoluta stofamiljsfavorit är den som Gulla-Lill 2120 RÄc bildat :love: )
Annars har du väl känt någon häst som tillhör en annan stofamilj än (6):an. ;)

Du får gärna berätta mer om dessa guling familjer om du vill. Är alltid intressant. Vet ju om att du är frälst i den familjen så berätta på jag vill höra.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka