stofamilj (26) och jaguar mail, upplys mig!

ponnymamma

Trådstartare
Jag har precis köpt ett vackert sto f 2009.
Hon är e Jaguar Mail - Chess - Herkules.

Ni som har Jaguar Mail avkommor, är ni nöjda? Temperament? Storlek?

Och så stofamiljen, kan ni något om stofamilj 26?

Är iaf väldigt nöjd med damen. Hon rör sig fint och är trevlig att hantera. Lite humör men det kan man väl få ha när man precis har flyttat hemifrån.:devil:

Sv: stofamilj (26) och jaguar mail, upplys mig!

Stofamiljen grundar sig i Hannoveransk blod.
Den stammar från den goda Flick linjen i förbundet (Flick var en mkt god stambekällare där)
Det är en ganska liten familj.
Den som jag tänker på i samband med familjen är ju Anders Gernardts svårridna - men ack så fina - VALÖR som startade både OS o VM bla.

Antar att det är en avkomma till Chatess du köpt? - rätt härlig "svensk" stam bakåt i sådana fall.

Jaguar Mail ** - Chess - Herkules - Utrillo - Dragon - Alcasar -Lux- Umberto - Ruster - Styrax** - Flenheim (E: Flick)

Hej!
Ja det är en avkomma till Chatess. Tyvärr fick Chatess en trampskada som föl så hon själv har inte presterat något.

Tack! Det var en utförlig radda du fick fram. Ska sätta mig ner och djupdyka i det hela.:bow:

Avdelningen för petighet vill ta bort ** efter Jagual Mail, han är inte fullblod.

resten av stammen är verkligen härlig svensk stam med linjeavel på fine Gaspari.

Stofamiljen grundar sig i Hannoveransk blod.
Den stammar från den goda Flick linjen i förbundet (Flick var en mkt god stambekällare där)
Det är en ganska liten familj.
Den som jag tänker på i samband med familjen är ju Anders Gernardts svårridna - men ack så fina - VALÖR som startade både OS o VM bla.

Antar att det är en avkomma till Chatess du köpt? - rätt härlig "svensk" stam bakåt i sådana fall.

Jaguar Mail ** - Chess - Herkules - Utrillo - Dragon - Alcasar -Lux- Umberto - Ruster - Styrax** - Flenheim (E: Flick)

Valör var ju född hos Stig Nordkvist, Karlsdal, Örebro. Stig hade ett gott öga till fam (26). Han lyckades hitta remontstoet Lobby 8940 som blev den som återupplivade stammen hos Stig. Herkules - Utrillo - Dragon är "äkta Karlsdals stam". Både mormorsmor Tyra 14820 och mormorsmormor Trulsan 11837 är ELITston.
Nedan några nutida svårklasshästar ur familjen.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/91784-xerxes-swb Dressyr
http://www.blup.se/sv-SE/horses/79338-hector-t Fälttävlan
http://www.blup.se/sv-SE/horses/101520-titus-t-swb Dressyr
http://www.blup.se/sv-SE/horses/21216-mannequin-26-swb Hoppning
dessutom tävlades Benatzky u.Tyra i Svår Körning

Avdelningen för petighet vill ta bort ** efter Jagual Mail, han är inte fullblod.

resten av stammen är verkligen härlig svensk stam med linjeavel på fine Gaspari.

Givetvis har du helt rätt!
Får urskulda mig med att jag satt och gladde mig åt att de lagt in fullblod i stammen igen.:D

Vet en villa i samhället där det finns en bok vid namn "svenska stofamiljer" ... Kan leta reda på den om du har vägarna förbi =)

Nej men! Då har du ju köpt en Gotlandshäst! Den är uppfödd ett par kilometer härifrån.
Är hon stor? Jaguaren verkar lämna rätt ojämnt, men är ju rejält stor själv.

Jag har en avkomma 08 e Jaguar Mail - Beach Boy- Maximus. Hon är väldigt lyhörd och bra att hålla på med. Just nu är hon på Flyinge för inridning, det har gått bra hon har skött sina uppgifter väl. Hon blir runt 167-170 cm mamman är bara 163 cm.
Summa sumarum en mycket trevlig häst:laugh:

Vad kul! Japp, det är en liten gotlänning.
Hon är runt 160 nu. Strax under. Uppfödaren tippade på mankhöjd runt 167 som färdigvuxen och det köper jag.

Har koll på var den är så hör av dig så kan du få låna den =) (tror iaf att din stofamilj ska finnas i den)

Boken heter "Våra stofamiljer" skrevs av Stig Facht och kom ut 1976 så grunden finns men inte de sneaste 36 åren. Man kan söka i bibliotekskatalog för att se vart man kan låna den.

Vad beträffar Jaguar Mail har jag bara lovord. Har 5 avkommor till honom (2 st -08, 3 st -10) och vad gäller temp, typ och storlek finns inte mer att önska. Mödrar är 5 ganska olika ston men alla med hoppstam/meriter. Bra halsansättningar, rättställda, långbenta och kommer att bli mellan 170-175 cm som vuxna. Löshoppat -08:orna några ggr och det ser BRA ut. Så lycka till med din J M-avkomma :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 569
Senast: Ramona
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka