Stoets humör under dräktighet

Tussemaja

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto för första gången och har aldrig själv fött upp ett föl, så nu är frågorna och funderingarna många.... Bland annat funderar jag på vad jag kan förvänta mig för mental förändring hos mitt - förhoppningsvis - dräktiga sto. Och när kan jag förvänta mig att eventuella förändringa kan inträda? Hon är en rätt så baskt dam som inte tolererar minsta lilla "övertramp" av hennes hagkompis. Dom har gått tillsammans sedan i början av maj och liite har hon väl kunnat börja överse 6-årstjejen, som är mycket ödmjuk men lite klantig och obetänksam. Nu oroar jag mig för att det betäckta stoet ska bli ännu grinigare så att jag inte kan låta dom gå tillsammans. Till saken hör att 6-åringen har haft problem med en framkota och jag vill helst inte att hon blir föst runt för mycket under den här sommaren. Alla tankar, sypunkter, åsikter och vetande suger jag åt mig ;-)

Sv: Stoets humör under dräktighet

Vi har ett sto som betäcktes för två år sedan och fick föl förra sommaren. Hon är hagens tyrann och väldigt ilsk mot andra hästar. I perioder tål hon knappt ens att någon tittar på henne utan att hon far iväg för att bitas och sparkas. Vår förvåning var stor när hon blev mycket snällare under sin dräktighet! Mildare i humöret, inte lite ilsk mot de andra hästarna och sedan värsta mesmamman som lät sitt föl göra vad hon ville med sin stackars mamma. Nu, ett år efter dräktigheten är hennes humör tillbaka i full skala igen, ja förutom mot sin åring som hon tillåter göra vad som helst :)

Mitt vita och relativt ranglåga och ursnälla sto fick ett sjuherrans humör när hon blev dräktig! :D

Från att ha varit den som fösts undan kunde hon få riktiga utbrott mot sin dåvarande snälla och lugna kompis, en gammal valack. De kunde stå och beta, plötsligt så höjde hon huvudet så långt det gick, la öronen så lång bak att de inte syntes, sedan travade hon ilsket baklänges mot valacken och måttade! :o Likaså kunde de stå och klia varandra, sedan var hon nöjd, då gjorde hon utfall mot honom.

Kan säga att det dröjde inte länge innan han var rädd för henne!

Hon var fortsatt lika snäll mot folk, men de som hon förut kanske bara strukit öronen bakåt liiite för blev nu rejält hugga i luften och skitsur! Däremellan var hon markant mer kelsjuk än tidigare.
Tex fick vi sluta att mötas i stallgången valacken och hon, för det höll på att smälla en gång, och så har hon ALDRIG gjort förut! :crazy:

Nu är hon dräktig igen, blir intressant att se hur det blir den här gången!

Ditt sto som har humör innan kanske blir ursnäll i stället? :laugh:

Till er båda: Ja, det är väl bara att inse att jag kan vänta mig precis vad som helst; från att bli from som ett lamm, till att hon blir en ännu värre bitch. När, ungefär, började ni märka att humöret blev förändrat - redan från början, eller först mot slutet?

Jag har ju haft en del olika ston i avel och det är mycket individuellt hur de blir. Jag har haft allt från lallande idioter som bara går runt och myser till hormonstinna monster som rivit stallet och anfallit andra hästar i hagen.
Dessutom kan alla varianter förekomma hos samma sto i perioder av dräktigheten om det vill sig illa.

Mitt ibland argsinta sto blev väldigt mild så fort hon blev dräktig. Sen höll det i sig tills hon var 4-5 månader dräktig. Då blev hon en drake, ännu argare än tidigare. När hon var dräktig med hingstfölen blev hon mild igen efter några veckor men när hon var dräktig med stofölen fortsatte hon att vara argsint och rätt ointresserad av kontakt med människor.

det gick från bitsk till huggorm de lux. ett jäkla vevande på benen. bet fram sparka bak. när jag började rida igen så blev det bättre. hon var hemsk att hantera innan. gjorde som hon ville. men det sluta inte helt förrän fölis var avvand.

Det märktes på min i stort sett direkt.

Nu denna dräktighet tyckte jag mig se de små förändringarna lika snart, men slog bort det med att jag nog inbillade mig för att jag hoppades så mycket. Veterinären log och sa till mig att jag nog märkt rätt i allafall, hon var dräktig på kontrollen. :laugh:

Det märktes nästan direkt. För inte nog med att hon blev så snäll, hon blev extremt seg att rida. Normalt är hon väl inte världens piggaste, men nu var framåtbjudningen nästan noll. Vissa dagar kunde hon tända till och bli pigg, men annars var det milt humör och seghet som gällde :)

Åååå, hoppas min tjej åxå blir snäll å hon får gärna bli seg...;-) Eller hon får bli som hon blir bara det går bra! :-)

Ridmässigt var det ingen skillnad på min häst. Det var i stallet och hagen man märkte skillnaden! :D

Det är lite spännande hur mycket de dräktiga stoet kan förändras! :laugh:

Låter precis som min! Snäll mot folk men en häxa i hagen mot andra hästar. Hoppas hon blir som din då; snällare...! ;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka