Stoets ålder-några problem??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lilla_myran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 151
L

lilla_myran

Jag har ett sto, på 16 år, som jag funderar på att betäcka till våren. hon är ett 16 årigt (litet)d-ponnysto. Mkt gott hopphuvud, och bra kroppsbyggnad för den just typiska hopphästen.(har nämligen läst runt lite om exteriörer m.m.):)

Det är bara en sak, jag vet inte om hon varit betäckt innan, kan veterinären se det?
Hur stor bör hingsten vara max till ett sto på 142?
Och om hon nu inte har varit betäckt är det ngn fara, hon har trots allt bra konditon, bra hull mm.

Mne hon blir ju 18 året hon får fölet.
har gått som hopponny med bra meriter. har även hoppat 150 utan problem, tävlat finalen i ponnyallsvenskan med mera, även mkt klokt huvud, MKT snäll!!! ej tittig, inga ovanor m.m. hoppar terränghinder utan problem, bank vatten m.m.:D

KAN MAN BETÄCKA ETT STO VID DEN ÅLDERN UTAN AVKOMMA???:(

jag vill verkligen inte sälja min ponny...:cry:

Sv: Stoets ålder-några problem??

Ja, visst kan du det om stoet är i bra hull och kondis. Hur stor hingst spelar ingen större roll. Fölungen anpassar sig efter stoet.

Okej!
Men tänkte om man skulle vilja med en hingst på tex 165 så blir fölet inte så jättemkt större än stoet ändå..elr?:smirk:

Alltså fölet anpassar ju sig efter den platsen den har i magen.

Jag hade vart tveksam till att betäcka ett 17 årigt sto för första gången..........

Det beror ju helt på hästen skick. Är dom inte i skick så tar dom sig inte. Det trista är ju att sto ägaren förlorar pengar på det hela. Men jag tycker att hon ska kolla upp stoet med en bra vet. innan hon far till hingst.

Det beror helt på i vilken kondition och skick ditt sto är i. Det bästa är om du tar ut en veterinär, som kan undersöka ditt sto, för att se så att hon ser bra ut både inuti och utanpå.

Vad vill du ha avkomman till? Varför ska du ta föl på henne? Vill du ha en större häst än ditt sto, är det nog bättre att du köper dig ett större sto för hur stor hingst du än tar, blir kanske inte fölet mer än max 150 cm hög om du har tur. Vill du sedan sälja avkomman måste det vara attraktivt på marknaden. Jag hade därför tagit en ridponnyhingst, men det beror ju helt på vad du har för planer själv.

Problemet med att betäcka äldre ston är att livmodern är lite föråldrad. Risken finns också att det finns diverse bakterier.
Detta är inget som gör det omöjligt att få henne dräktig, men jag skulle absolut rekommendera dig att inte ta "vilken hingst som helst", utan att ställa henne på en seminstation. Där kan de ha ordentlig koll, ta de prover som behövs, samt behandla om det kniper.

Men hennes storlek är det väl bäst att inte betäcka med stor häst?
En genuin d-ponnyhingst måste väl vara bäst.

Det beror helt på i vilken kondition och skick ditt sto är i. Det bästa är om du tar ut en veterinär, som kan undersöka ditt sto, för att se så att hon ser bra ut både inuti och utanpå.

Vad vill du ha avkomman till? Varför ska du ta föl på henne? Vill du ha en större häst än ditt sto, är det nog bättre att du köper dig ett större sto för hur stor hingst du än tar, blir kanske inte fölet mer än max 150 cm hög om du har tur. Vill du sedan sälja avkomman måste det vara attraktivt på marknaden. Jag hade därför tagit en ridponnyhingst, men det beror ju helt på vad du har för planer själv.

Varför ajg vill ha hennes avkomma står ovanför i första inlägget, och hingstens strlk på 165 var enbart ett exempel, klart jag ska ha en ridponnyhingst!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka