Stoet vägrar låta fölet dia - tips?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cleese
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 7 092

Cleese

Trådstartare
Ett förstagångssto fölade igår och allt gick lätt och fint ute i hagen. Mor och son snuttade och allt var fint, men från första sekund blev hon galen om han så mycket som närmade sig bakändan på henne. (Vi pratar inte att han buffade på henne, bara rörde sig bakåt.)
Tog in dem i stallet och efter ytterligare en tid mjölkade vi ur henne några deciliter och flaskmatade fölet så han skulle hålla sig pigg och frisk. Det var inga som helst problem för mig att få lov att komma till och mjölken flödar, så inga konstigheter där heller. Nu har det gått snart ett dygn och det GÅR INTE att få henne att acceptera att fölet ska dia. Jag har fortsatt mjölka/flaskmata. Jag tar i, jag buffar hårt, drar lite extra osv för att se om hon har ont, men det bryr hon sig inte alls om. Inga reaktioner, ända tills lillen tittar på henne. Hon sparkar honom. Inte hötter, utan sparkar. Tacklar omkull honom och är allmänt mycket otrevlig. Så fort han slutar bry sig om att försöka dia är allt bra igen och hon snuttar med honom, vakar över honom när han sover osv. Vi har försökt hålla henne fram medan en går med fölet. (Han vet exakt vad han ska göra - han får bara inte.) Men, det är direkt farligt för alla - hon blir sjövild. Likadant om vi håller upp en hov så att hon inte ska kunna sparka - hon bara vräker iväg och blir farlig. Kan ju inte gärna be veterinär komma och droga henne - det går ju rakt ut i mjölken...
Verkar vara psykiskt, för någon mjölkstockning / ömmhet osv är det inte tal om och han har inte fått komma till så nära att han skulle ha kunnat göra något smärtsamt som hon inte vill återuppleva.

Har någon här på Buke varit med om samma sak? Vad gjorde ni? (Efter 6 veckors vaka på olika ston ser jag inte fram emot att nu börja vaknätterna för att mata honom dygnet runt...):eek:

Senast ändrad:
Sv: Stoet vägrar låta fölet dia - tips?

Brems ?

Vi hade ett förstagångssto som också sparkade efter sin lilla unga. Henne bremsade vi. Det fungerade, vi höll på hela första dygnet, så vi började med det på en gång. Hon hade så stint juver att det var därför ungen inte fick komma till.

Hoppas att det fungerar, det vore ju synd att behöva flaskmata när det inte egentligen borde behövas.

Hej!
Det är tyvärr vanligt på förstfölerskor att de gör så här.
Kanske lastar de lillskiten för värken de hade. Vi hade 2 som gjorde samma sak förra året o den ena fick föl för 1vecka sen o lät den lilla dia direkt utan knorr.
Henne behövde vi bara trycka upp mot väggen o hålla i förra året o då släppte det.
Den andra blev vi tvungna att bremsa för hon både sparkade efter fölis o satte sig på henne.
Fölis fick snutta under tiden som vi bremsade o när det väl var gjort så fick hon fortsätta med det.
Hon var inte heller öm i juvret o jag fick mjölka utan problem... men hon hade haft en jättejobbig fölning o hon förstod nog inte riktigt vad som väntades av henne. De flesta normala hästar vill ju inte ha en annan häst nosandes vid juvret om de inte är högbrunstiga...så de markerar för att tala om att jag tillåter inte ett sådant beteende av dig...typ.
När de väl förstått att det är det som väntas så flyter det bra sedan o även kommande fölningar o diförsök.

Läste att det är vanligt på ston som blivit störda i fölningen o hos förstfölerskor.
Även på ston som själva inte fått snutta sin mor. Så har du ett stoföl är det av extra vikt att du får henne att dia.
Lycka till!!!

Mitt sto fick sitt första föl nu i helgen, hon ville först inte heller låta honom dia, så fort fölungen fick tag i juvern så pep hon å kickade. Bremsade stoet o fölis kunde dia. Fick göra detta 2ggr sen efter det så är det inga problem.

Kan ju vara så att det gör ont för stoet. En bekant till mig som är en väldigt duktig o bra hästmänniska sa till mig att dra ner lite på stoets kraftfoder i 1-2v för att juvern inte ska fyllas så mycket å bli stenhårt. Det blir lättare för fölungen att dia o i början får de ju inte i sig såna mängder åt gången om jag har förstått det hela rätt, så då blir juvern lätt fylld o hård. men när fölungen är någon vecka eller 2 så får den ur mer från stoet å då kan man fodra på mer med kraftfoder igen.

Är kanske inte jätte bra på att förklara o ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Nu läste jag lite mer noggrant å såg att din fölunge inte varit i närheten av att dia.. så då bör hon ju inte varit utsatt för något smärtsamt från fölis sida nej..

KL

Märkligt att hon är oberörd när du är och norpar mjölk utav henne. Annars är ju en anledning till att dom är arga när fölen diar att det gör ont, men inte i juvret utan i magen. Precis som på människro drar livmodern ihop sig när fölen suttar mjölk. På människor gör det vansinnigt ont när det går direkt signal till livmodern. Det går över efter något dygn. Att hon accepterar dig är ju för att du är flockledare, men hon "bör" visa en viss ovilja att släppa mjölk ifrån sig om det beror på smärtan ifrån livmodern.
Flummigt inlägg :crazy: Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att råda till att håll fast stoet HÅRT. Hon får inte bli galen och valsa runt. Hon får skärpa sig helt enkelt. Lätt att säga, jag vet ;)

OK, det verkar vara en förstagångs sto grej det här alltså...
Brems ska jag testa nästa gång - inget kul, men det är ju inte hon heller! :crazy:

Vår ponny bar sig också åt på det viset med sin första. Jag missade fölningen och hittade fölis pigg och på benen vid 4.30 på morgonen, ställde mig vid boxdörren och pustade ut att allt verkat gå bra. Mamma själv stod och slickade på moderkakan. Fölis tog ett steg mot mig varvid stoet får ett frispel och hoppar på honom och sparkar ner honom i boxen! Jag fick fatt i en grimma och kastade mig in och fick tag på den hysteriska mamman och satte ut henne på gången samt ringde efter hjälp. På henne hjälpte det dock att hålla upp ett ben och när han började dia var det precis som femöringen ramlade ner för henne, snosade honom i baken och hummade. Men... hon tyckte forfarande att han var lite otäck samt att han ju av förklarliga skäl var rädd för henne så hon vallade honom runt i boxen. Vi fick stå ett dygn och hålla henne i grimskaft för att hjälpa dem tillrätta med varandra. Efter två dygn tyckte vi att de kunde få komma ut i hagen dit mamman längtade, jag trodde i min enfald att hon skulle lugna sig ytterligare när hon kom tillbaka till sin flock, men hon såg det som ett gyllene tillfälle att lasta av sin bebis på någon annan! Hon stack direkt ifrån honom och lämnade stackarn i de andras våld. Bara att ta in henne och börja om... :crazy: Fy vad arg jag var på henne! Det tog drygt en vecka innan hon accepterade honom så pass att jag slapp vakta på henne.

Min väninna hade ett sånt sto! Tyvärr så dröjde det ända tills 4-5.e fölet innan det stoet någorlunda kunde acceptera att fölet fick dia. Det var så illa i början att fölet fick ha egen box, stoet gjorde allt för att försöka ha ihjäl den annars!!!

Brems och ett framben lyft, samt en lina kopplad till bak(spark)benet under hasen.. o runt baken till den som lyfte frambenet. Svårt att förklara exakt, men hårda tag mot stoet var det enda som funkade!

Det var minst 3 pers. i boxen varannan timme för att fölet skulle få dia! Efter ca en vecka räckte det med två pers. o fölet kunde vara kvar i boxen, men fick ej dia utan att stoet 'knöts ihop'. Har för mig att det dröjde ytterligare 2-3v innan allt var frid o fröjd!!

Hoppas att det går bättre för dig!

Bia

Det gäller nog att vara lite hård låter det som. Bremsa, o försök ev trycka upp mamman med sidan mot en vägg, lägg grimskaftet runt gallret i boxen så det är lättare att hålla i. Hon måste ju inse att det inte är nåt konstigt el farligt! Lycka till!

Bara en undran, varför tar man fler föl på ett sådant sto? Att inte ta hand om avkomman känns ju som ett ganska diskvalificerande fel och inget man bör avla på. I naturen skulle ju inte de fölen överlevt över huvud taget.
Beteendet borde ju vara ärftligt/överförbart eftersom fölen får en skev uppväxt i början.

Mitt favoritämne! Jag älskar att greja med såna här ston!

Det gäller att vara MYCKET bestämd med att fölet ska få dia själv. Ta till de åtgärder som behövs.
Knyt fast stoet KORT i boxgallret, bremsa ordentligt, lyft ett framben, och tala tydligt om att det bara är att stå still.
Hjälper inte det så kan det vara nödvändigt att plegga eller t om Domosedan.
Det kan också vara till hjälp att spika med några rejäla plankor så hon inte kan valsa runt. Typ en seminspilta, fast att fölet kommer åt från utsidan.
Ring mig om du har lust, jag tror du kan ta reda på mitt nr.
Camilla

Njae, vi var faktiskt flera som föreslog det till stoägaren! Stoet hade ju även lite andra knepigheter för sig då o då.. såsom sadling, körning etc... MEN, hon nedärvde inte någonting av detta till sina avkommor, ej heller i nästa led.. nästa led.. o.s.v! Detta hände för måååånga år sedan!

Vi kom fram till att det endast var just detta stoets egenhet (!?).. genetiken, kombinationen fader/moder?.. ej helt ovanligt. Jag hade själv hästar från denna stofamilj (PL), men inga problem med dem förutom ett sto som var rädd för hingsten vid första betäckningen!

Bia

Bara en undran, varför tar man fler föl på ett sådant sto? Att inte ta hand om avkomman känns ju som ett ganska diskvalificerande fel och inget man bör avla på. I naturen skulle ju inte de fölen överlevt över huvud taget.
Beteendet borde ju vara ärftligt/överförbart eftersom fölen får en skev uppväxt i början.

Eftersom det oftast är "förstagångare" som beter sig så här så kan man ju inte veta det innan. En kompis till mig hade ett sto som gjorde så förra året, i år gick det hur bra som helst. De försökte verkligen men det gick bara inte. Så bäbis blev en flaskis.

Men 5 gånger vet jag inte om jag skulle prova..........:smirk:

madde++++

Lägesrapport:

Det har inte blivit någon brems ännu så länge. (Vi är inne på andra dagen nu.) Sedan sent igårkväll fungerar följande:

Lite mat till mamma häst. Mjölka ur henne en dl ur varje spene så det inte är knallhårt. Mata fölis med mjölken så den inte är hysteriskt mativrig.
När mamma häst ätit upp binder vi upp i boxen och jag tar fölis med mig bort bak för att mjölka ur lite till. Då har det ett par gånger fungerat att jag "lämnar över" spenen till fölis som får dricka. Jag måste stå där hela tiden och stoet måste vara bundet, men ingen håller eller trycker upp henne på något vis. Bara stå jämte det bakben som hon har närmast fölis och se till att han inte står i sparkläge, så har hon accepterat det.

Märkligt nog står hon vid dessa tillfällen och snuttar honom på rumpan, men om hon är lös i boxen eller jag tar ett steg bort så är ingenting bra längre... Hoppas hon ger med sig ytterligare de närmaste timmarna / dagarna.

det artar sig.... :)

Det är värt MYCKET om man får det att fungera, för det är ett attans pass att föda upp föl på ersättning eller hitta en fungerande amma...
Så fortsätt kämpa på!

Nåt som kan fungera bra är att, om man måste ha fölet och stoet i skilda boxar när man inte är i närheten, är att ta stoet TILL fölet, och inte tvärtom.
Ofta är stona mindre uppkäftiga när de inte är i sin egen box.

Mitt sto kickade och skrek i början när ungen ville dia. I och för sig så sparkade hon mer bakut än direkt mot fölet, så det räckte i mitt fall att jag backade upp henne mot väggen med rumpan, tog tag i grimman, spände ögonen i henne, morrade och nöp henne i nosen (tur det för jag var helt själv). Hon gick då motvilligt med på diandet. Så fick jag hålla på ett par dagar, sen klarade dom sig själva.
Ge inte upp! Rätt vad det är så går det.

Vårat sto Wielogora gjorde likadant nmed sitt första föl 1985. Hon fölade ute i hagen mitt på dagen vilket inte var meningen. Det blåste den dagen och hon blev lite skärrad av hinnorna som fladdrade. När vi tog henne och fölet in i boxen ville hon döda fölungen. Vi bodde i stallet i över en vecka höll stoet flera personer och lät fölungen dia men sen gav vi upp. Det gick inte ens att ha dem i samma box. Fölet fick grix (grismjölksersättning) och uppfostrades av en valack. Han är 22 år nu och har aldrig varit sjuk, ställdes ut som unghingst med fina poäng men växte senare än sina kamrater.

Wielogora har sedan fått åtta föl till som hon har tagit hand om. Föl nr två föddes inte hemma. Eftersom det gick galet första gången skickades hon iväg till en flock med ston med föl där hon nästan mobbades ut för att hon inte hade föl. Wielogora äter mycket salt men innan fölningen fick hon ingen saltsten på några månader, när fölungen var född gneds den in i salt och stoet slickade och pysslade med fölet.

Att detta är vanligt håller jag inte med om men det förekommer säkert.

Jag tror att det är viktigt att vänja stona vid att man tar på juvret ordentligt. En del ston kan man ju behöva hålla lite i grimman men de flesta brukar nästan lyfta på benen för att underlätta för bebisarna att käka.

Lycka till med fölet!

Liknande trådar

Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite... 2
Svar
33
· Visningar
8 512
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka