Stoet trampade på fölet

Yasmine

Trådstartare
Mitt klantiga sto till häst trampade på sin fölunge idag:mad:. Rakt över hoven så när han försökte dra bort hoven så blev det ett sår rakt på kronranden. Tycker även att en bit av glasyrranden har blivit skadat. Har tvättat det ordentligt och det ser inte ut som något djupt. Hade ni ringt veterinären?

Mitt sto är för övrigt väldigt oaktsamt vad gäller fölet, hon kan använda honom som "träd" dvs hon kliar sig mot honom, vilket inte är så lyckat då stackaren kan puttas iväg flera meter, dessutom har hon varit nära att lägga sig på honom ett flertal gånger när jag har sett på. Vad gör man åt sånt? Hon är absolut inte aggresiv mot honom och hon är en jättebra mamma för övrig, bara så förbaskat klumpig så jag vet inte riktigt vad jag ska göra..:crazy:
 
Sv: Stoet trampade på fölet

Jag kan trösta dig med att mitt sto inte alltid är så smidig heller. En gång så ville hon så gärna in från hagen så hon tryckte den stackars fölungen genom elstängslet. Fölis fick ett par skrapsår på benet men det va allt. Annars så är hon en jättebra mamma som fustrar sina föl på ett bra vis. Är din fölis inte är halt och såret ser ok ut så hade jag nog avaktat någon dag innan jag hade ringt veterinären. Men se upp så det inte blir inflammerat nu när det är så varmt och mycket flugor. Är fölet stelkrampvaccinerat?
 
Sv: Stoet trampade på fölet

Silverkatten skrev:
Mitt klantiga sto till häst trampade på sin fölunge idag:mad:. Rakt över hoven så när han försökte dra bort hoven så blev det ett sår rakt på kronranden. Tycker även att en bit av glasyrranden har blivit skadat. Har tvättat det ordentligt och det ser inte ut som något djupt. Hade ni ringt veterinären?

Trampade hon på hoven när fölet låg ner eller när det stod upp???? Du bör i båda fallen vara väldigt vaksam på om fölet plötsligt börjar halta på det benet. Risken finns då att märren genom sin klumpighet orsakat hovensgrensbrott på fölet och i så fall bör du omgående åka in till klinik och röntga hoven, (på fölet).
 
Sv: Stoet trampade på fölet

Mitt sto är för övrigt väldigt oaktsamt vad gäller fölet, hon kan använda honom som "träd" dvs hon kliar sig mot honom, vilket inte är så lyckat då stackaren kan puttas iväg flera meter, dessutom har hon varit nära att lägga sig på honom ett flertal gånger när jag har sett på. Vad gör man åt sånt? Hon är absolut inte aggresiv mot honom och hon är en jättebra mamma för övrig, bara så förbaskat klumpig så jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Kan lugna dig lite med att vårat sto var precis likadan.
Kan skratta mig lycklig över att vi hade en box på 20 kvadratmeter i vissa stunder då hon fick kolikaktiga symptom.
Sen sparka hon ut honom 2 gånger ur hagen då han var 1 vecka gammal ( i glädje yran av att komma ut i större hage med gräs).
Men det blev bättre med hans ålder.
Men hon var i övrigt en jätte bra mamma och uppfostra honom riktigt bra.
Sen att hon glömde bort honom ibland när vi gick från hagen och han blev kvar ute utan att mamman brydde sig, men vad ska man göra?
 
Sv: Stoet trampade på fölet

hovis skrev:
Trampade hon på hoven när fölet låg ner eller när det stod upp???? Du bör i båda fallen vara väldigt vaksam på om fölet plötsligt börjar halta på det benet. Risken finns då att märren genom sin klumpighet orsakat hovensgrensbrott på fölet och i så fall bör du omgående åka in till klinik och röntga hoven, (på fölet).


Han stod upp. Som tur är så skodde jag aldrig mamman igår (puh!) tror det hade varit värre då. Han haltar inte men precis efter hon hade trampat stod han med hoven i vädret. Provade att låta honom springa lite nu på kvällen och jag tycker han stödjer fint på benet.

Tack alla för era svar! Är som en hysterisk morsa nu men det är mitt första föl och jag trodde jag skulle svimma när min klantiga häst ställde sig på honom..

Han är inte vaccinerad alls men jag vaccinerade mamman i nionde månaden.. Veterinären sade att det skulle ge fölet skydd också..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp