Stödfodra

C

Ciazon

Ni som fortfarande har era hästar ute på bete, stödfodrar ni? Vi har några här på stallet som inte gör det och jag bara undrar om de verkligen får i sig allt de behöver. :confused: Själv så tog vi in hästarna för någon vecka sedan.
 
Sv: Stödfodra

Vi har fortfarande mkt gräs i våra hagar,men vi har ändå stödfodrat sen ungefär en månad tillbaka.De har då fått hö på kvällen.
Kraftfoder har det fått lite utav hela sommaren..
 
Sv: Stödfodra

våra går på bete fortfarande och verkar klara sig bra.Det är bara min som får kraftfoder,,men jag tränar ,det gör inte dom andra.
 
Sv: Stödfodra

Vi stödfodrar med kraftfoder efter ridning och har ökat på nu eftersom gräset förlorar mer och mer proteininnehåll. Våra går fortfarande ute dygnet runt (vi tar en dag i sänder nu.....)

merman
 
Sv: Stödfodra

Nej, vi stödfodrar inte ännu. Bete finns i överflöd och de verkar inte falla ur det minsta. Dock så får min kraftfoder varje dag!

Mvh Huntress :)
 
Sv: Stödfodra

Alla våra får fritillgång på hösilage nu. Dom går fortfarande kvar i sommarhagen och käkar ca 12-15 kg hösilage var om dagen + kraftfoder. Min käkar inte så mycket kraftfoder...hon har äntligen blivit en liten tjockis :) men hon äter vetekli, hippo alfa och krafft pluss grön (gamla breed), ska även börja ge soja. Tror hösilaget har dom sämsta värdena så det blir ca 200 gram soja för att vara på den säkra sidan tills analysen kommer!
 
Sv: Stödfodra

Så länge gräset är i tillväxt minskar inte proteinhalten. Sen skall det förståss finnas i tillräcklig mängd för att föda hästarna i hagen.

Ibland önskar jag mig ett gäng svårfödda hästar ;). Även om det slutar växa blir våra islandshästar feta. Då de generellt tillgodogör sig gammelgräset bättre, dvs de spjälkar cellulosan effektivare än många andra hästraser.

Här gäller det mest att begränsa ätandet och de brukar föda sig väl ända in i november.

P.g.av detta har vi nästan mer jobb med hästarna under sommaren än vintertid. Får trösta mig med att de i alla fall är ekonomiska ;) med en betesperiod på minst 7 månader och fodring endast under ca 5 mån. :D

Just nu växer det dessutom väldigt bra här, gräset är knallgrönt och 20 cm långt så våra pållar kan absolut inte beta dygnet runt. För att överhuvudtaget kunna beta hela dagen och inte bara ett par timmar är det fortfarande betesbegränsare på (egentillverkade mjuka o. bekväma) som gäller för de vuxna ridhästarna.

Jag drömmer om ett "magert fårbete", men får göra det bästa möjliga av skånes bördiga mylla.
 
Sv: Stödfodra

På det bete som min ponny går på nu så måste jag stödfodra annars tappar hon muskler. Hullet är det ingen fara med, hon behöver inte så mkt för att hålla det i skick :smirk:

Så ja, jag stödfodrar.
 
Sv: Stödfodra

Vi stödfodrar alla med havre.
Fortfarande ordentligt med bete men vi har dräktiga ston med föl och vill inte att dom ska falla ur..

AM
 
Sv: Stödfodra

Hur reagerar hästarna på betesbegränsarna? Såg en bild i en katalog och tyckte det såg ut som munkorg... verkar de acceptera dem eller försöker de skava av dem? Kan de äta alls? Dricka?
 
Sv: Stödfodra

Patsy har en "riktig" greenguard sedan två år tillbaka och var lite irriterad första dagarna förra året men nu bryr hon sig inte. Eller ja hon behöver den inte längre det här året. De kan äta men inte alls lika mkt som utan och de kan dricka, både ur kar och vattenkopp...
 
Sv: Stödfodra

Har också egentillverkade betesbegränsare a la Moniq.
Funkar hur bra som helst. Inga skavsår, de kan klia varandra, de kan dricka vatten
och de får i sig en lagom mängd gräs.
Tack Moniq !
 
Sv: Stödfodra

Vet att det sägs att proteinet inte minskar sålänge gräset är i tillväxt, men jag tvivlar?

En av hästarna i Dollars hage går på endast betet, ingen extrafodring.
Han är lagom i hull, men har sista 3 veckorna tappar mer och mer muskler. Han arbetas likadant som innan (knappt alls..). Det är en travare på 15 år.
Gräset är upp till ca 20 cm (blandat med kort gräs), men ser rätt så "vattnigt" ut.
 
Sv: Stödfodra

Lydia skrev:
Vet att det sägs att proteinet inte minskar sålänge gräset är i tillväxt, men jag tvivlar?

En av hästarna i Dollars hage går på endast betet, ingen extrafodring.
Han är lagom i hull, men har sista 3 veckorna tappar mer och mer muskler. Han arbetas likadant som innan (knappt alls..). Det är en travare på 15 år.
Gräset är upp till ca 20 cm (blandat med kort gräs), men ser rätt så "vattnigt" ut.

Är svårt att veta varför just den hästen börjat tappa muskler. Det kan ju vara så att tillväxten av gräset avstannat. Det behöver ju inte vara långa strån för det. På många ställen har det varit ganska kallt nattetid t.ex. Eller så har den hästen extra stort behov, eller så har hästen gått såpass länge med det "arbete" du nämner dvs "knappast alls" att musklerna nu börjar försvinna. Du kan säkert gissa lika bra som jag ;)

Jag har i alla fall själv fått erfara att det stämmer med hög proteinhalt under tillväxt. Hade hösilage som var skördat i början av oktober ett år. 2:a skörd, första togs i slutet av juli.
Första skörden kunde pg av vädret inte tas tidigare och var färdigvuxet för länge sedan. Detta hade en proteinhalt på endast 20g/kg ts. Samma vall utan någon extra gödning fick till min stora förvåning ett proteinvärde på dryga 100/kg ts. Nu är detta i Skåne med lång växtsäsong så gräset var helt klart i tillväxtfas.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 480
Senast: nexxa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: Livi
·
Foder & Strö Vårt bete är tydligen oerhört kraftigt just nu och min häst ser ut som en ballong på en dryg vecka trots att hon inte är ute dygnet runt...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp