Stödfodra under betet

Cezzan

Trådstartare
på onsdag åker min häst till sommarbetet.
Han kommer nu att gå ute på redigt bete dygnet runt, innan har han gått i gräshage med lite tunnare bete i ca 8-10 timmar varje dag, plus fått 4 kg hö och kraftfoder.
Han är i god kondtion har hyfsat fint hull, kanske lite åt det tjockare hållet.
Tror ni att han klarar sig på endast bete?
Han kommer att ridas lätt till måttligt lite sporadiskt under betestiden och kommer att få foder (Kraft Grund, Betfor, mineraler)
Tror ni att han klarar sig utan hö, eller kommer han falla ur?
 
De flesta hästar klarar sig på enbart bete...och egentligen varför skulle dom inte kunna göra det ? Du ser snabbt om hästen faller ur..tar bara några dagar så ser du skillnaden. Bara hålla koll. Men eftersom hästen nu kan äta som den vill och är skapt för så är det ytterst sällan hästar faller ur på ett bra bete.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Häst med mycket fullblod, faller lätt ur. Vid denna tiden förra året blev han som en sticka men det var ju också ett extremår. Jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 189
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp