stödhemskatt + egenkatt, hur funkar det?

M

macbeth

Jag har en kisse hos mig som är innekatt, hon trivs jättebra som ensamkatt, va mobbad av de andra katterna i stödhemmet hon va i innan hon kom till mig, och jag vill helst bara ha en katt. Men nu är det så att jag kommer jobba jättemycket över sommaren och kissen kommer bli mycket ensam. Så jag funderar lite på o ta hem en stödhemskatt som sällskap åt henne, men jag e lite orolig att det kanske inte alls funkar. Hon verkar ju inte gilla andra katter, va kattvakt åt en kompis och de bodde i samma hus i fem veckor, men fick va instängda i olika rum hela tiden. Försökte få dem att bli kompisar, men hon bara attackerade den andra katten...
Går det att vänja dem vid varandra, och isf hur ska man bäst gå till väga? Eller är vissa katter obotliga enstöringar? Det kanske bara är mer stressande för henne att ha en "inkräktare" i hemmet än att vara ensam mycket?
Tycker ju så synd om henne när hon är ensam hela dagarna...

Sv: stödhemskatt + egenkatt, hur funkar det?

Jag skulle nog råda dig att lyssna på din katt.
Hon verkar tydligt visa att hon trivs fint som ensamkatt. Det är otroligt fint att ta emot en stödhemskatt, men inte på bekostnad att din egna katt ska vantrivas. Å tänk om de kommer slåss och bråka när du jobbar så jättemycket och inte är hemma?
Tror du att hon mår sämre av att vara ensam utan dig än att ha en kattkompis hon kanske inte gillar?

Tänk också på stödkatten. De brukar ju "räddas" från avlivning eller hemlöshet och kan behöva en trygg, välkomnande miljö att komma till. Om det inte funkar med din katt kanske stödkatten måste flytta igen och har fått en bra trist start på familjekattlivet...

Fint av dig att tänka på de utsatta, men personligen hade jag nog satt min egna katt först.
Jag tror att vissa katter är obotliga enstöringar ;)

Sv: stödhemskatt + egenkatt, hur funkar det?

Ja, hon är kanske en obotlig enstöring...;)
Har oxå oroat mig för att de ska bråka när ja inte är hemma. Är kanske bäst att låta henne fortsätta va själv ändå. Får ju lite dåligt samvete när jag borta så mycket, men det är ju bara tillfälligt iaf...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar