Stödfodrar ni era 4åringar på betet??

JessicaM

Trådstartare
Undrar om ni stödfodrar era 07-or när de går på bete??

Personligen gör jag inte det men nyfiken på hur andra gör :D

Något foder, som inte har för mkt protein i, som är speciellt bra för unghästar?

Sv: Stödfodrar ni era 4åringar på betet??

Jag har alltid fått stödfodra min donna under betet, hon har alltid behövt ganska många kg med mat för att hålla sig fin då hon har extrem energi och kräver massor överlag så att säga! (ändå har jag alltid haft hö med kanonvärden) :)

Men nu till min förvåning så har hon blivit riktigt rund på bara några veckor på betet, hon har alltid varit maffig men nu jäklar börjar kroppen komma! :love::laugh: Så nu blir det bara mat efter träning, så får vi se hur hon håller sig på det! :laugh:

(tar alltid bort kraften 1-3 veckor i början av betet när hon ändå bara vänjer in sig och ger eventullt betfor för magen)

Jag har alltid gett KRAFFT Groov 125 (:d) men det blev så att vi vande över henne på HippoBas Basic istället eftersom att hon började äta sämre och slukade maten när vi testa en skopa md Hippon! (Tröttnar lätt på foder!)

Nu äter hon som bara den (får 2kg efter varje träningspass) och verkar må ut utmärkt! :laugh: (Dock underbara beten och massa vänner som gör sitt! :bow:)

Jag ger bara för att få i honom salt och selen. Tjock är han ändå.
Blandar i Kvarnbyfoders Derby.
// Linda

Jag ger min häst bara salt (då hon rids svettig) lite mineraler och ca ½-en tredjedel dl betfor -betfor endast för att blanda upp mineralerna (som är i "pulver" form) och saltet.. brukar även ha i ganska mycket vatten så det blir "betfor soppa". så hon får i sig lite extra vatten när det är såhär varmt. :)

Hon behöver absolut inte stödfodras då betet gör att hon stadigt går upp vikt. Hon får gå på bete nån vecka till sen måste jag börja sätta henne på bantning (hon ska avelsbedömas nästa vår och jag vill att hon ska hålla vikten så får man ut mer av gångarterna, om hästen har en "stadig" vikt.)

Jag har några vänner med 07or som inte stödfodrar, medan vissa gör det.

Däremot, ge inte unghästar Krafft 125, jag gjorde det och både veterinärer och andra har sagt att det inte alls är bra, mest pga att det finns så lite lysin i (och det är ju superviktigt för unghästar) samt att det finns "för mycket" kli.

Man säger ju att man bör ge 0.4 kg per 100 kg häst när det gäller kraftfoder, dock bör man inte ge större mängder på en gång pga hästens matsäck är liten.

Behöver din häst stödfodras så gör det, annars låt bli och var glad :D

En 4-åring behöver sällan extra eller speciella foder som yngre hästar kan göra, så är den bra i hull finns ingen anledning att ge extra.

Skulle det behövas är det bara att fodra som till en vuxen häst. :)

Man säger ju att man bör ge 0.4 kg per 100 kg häst när det gäller kraftfoder, dock bör man inte ge större mängder på en gång pga hästens matsäck är liten.

Är det inte så att man inte bör ge merrän 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst per utfodringstillfälle? Så ha jag en häst som väger 500 kg så bör jag inte ge merrän 2 kg / utfodringstillfälle. Han kanske enligt uträknad foderstat ska ha 4 kg / dag men då få jag dela upp de på 2 tillfälllen/dag.

Jag kanske fattat ditt inlägg på tok fel.

Jag stödfodrar alla mina hästar med kraftfoder en gång per dag under betet eftersom de rids, tränas och tävlas samtidigt, inklusive 07:an.

Han får samma fodertyper som under resten av året, bara något modifierade mängder eftersom han får det vid ett tillfälle istället för två som annars. Han får främst sitt kraftfoder eftersom han kräver energin när han rids, under vilan plockar jag antagligen bort det.

2 Krafft-mått (ca 1,5 kg) havre
½ Krafft-mått (ca 300 g) strimlad betfor
½ dl mineraler

Jag stödfodrar min -07a med 5dl Krafft groov 90, liiiite uppblött betfor, mineraler och linfröolja och 2-4kg hö per dag beroende på hur länge han betar.

Han var lite tunn under våren pga att han växte så fort så jag vill få upp hullet på honom samtidigt som jag inte vill ha honom på fullt bete.

Han har blivit riktigt fin i hullet nu och går på gräs under dagen eller halva dagen och i skogshage på natten. Ska ha stenkoll på hans hull nu och blir han tjockare tar jag bort krafften, då behöver han inte den.

Cero får betfor med 5dl sojaprotein i + mineraler och nypon, just för att han är tunn och behöver gå upp i vikt och få lite muskler då han föll ur något enormt när vi flyttade till lösdrift.

Går på bete i 5 veckor med helvila sen kommer han ridas/köras men ändå gå på betet, lite beroende på hur han ser ut kanske jag tar bort kraftfodret men han har lyckats bli tjock av bete så.

Undrar om ni stödfodrar era 07-or när de går på bete??

Personligen gör jag inte det men nyfiken på hur andra gör :D

Något foder, som inte har för mkt protein i, som är speciellt bra för unghästar?

Inget stödfodrande här. Har ett bra bete utan att det är för kraftigt och det räcker gott och väl. Båda mina hästar (en 07:a och en 04:a) är under träning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar