Stödfodra unghäst på betet?

Gabriol

Trådstartare
Planerar att ha hästarna ute dygnet runt hela September ut och funderar nu över stödfodring. Den vuxna hästen som rids har stödfodrats hela sommaren, men unghästen har såklart klarat sig bra på bara gräset.

Nu märks det dock att det börjar bli mindre näring i gräset, även om dom har en del bete kvar. Jag kommer att börja ge hö när betet inte räcker till längre, men funderar på om jag skulle tillskottsfodra unghästen med något kraftfoder innan dess? Frågan är bara vad? Höet ska ju analyseras sen, så då blir det kraftfoder därefter. Men nu då, när dom bara äter gräs i övrigt?

Tips på bra, prisvärt foder till unghästar på bete? Vad ger ni? :)

Sv: Stödfodra unghäst på betet?

Jag brukar ge lucern och mineraler/vitaminer när jag stödfodrar i slutet på betessäsongen. Sen brukar jag även ge dom både hö och halm på betet framförallt nu när det är så blött ute så magarna får torka upp.

Hippo alfa. Till stor del olika grässorter, men med högt protein i pelletsform. Hästarna gillar det och jag har sett bra resultat på både unghästar och andra hästar.

jag hakar på här hoppas det är okej:) Jag har också en unghäst, en ett-åring ardenner. Betet börjar se lite svagt ut och jag har tänkt att lägga ut en bal hö om dagen (har ej fått analys ännu) och se hur mycket dom väljer att äta.

Sedan tänkte jag ge lite extra protein till unghästen, ja har då tänkt ge lusern i strå form , har hört att det är naturligare för dom att äta än pellets. Någon som kan tipsa på en bra lusern som ger extra protein eller ger all lusern det?

En annan fråga är att jag har en halv säck med krafft pluss protein kvar och jag undrar om jag kan använda klart den innan ja skaffar lusern? För den innehåller ju också protein. Men den innehåller ju lite annat också.. är de någon fara om de skulle få för mycket av nåt som krockar med de lilla betet som är kvar?

Varför vill du att magarna ska torka upp? :confused:

Jag gissar på att det är för att man inte tycker att det är så trevligt för hästarna att vara jättelösa i magen. Det är därför vi ger våra "torrt strå" fast att de äter gräs i alla fall.
Sen uppskattar våra hästar att ha nåt torrt att tugga på när det är skitväder också.

okej, är det något du ger även vintertid?
Finns de ordentligt med protein i? Vad är de för skillnad på build up och grow up?

Jag gissar på att det är för att man inte tycker att det är så trevligt för hästarna att vara jättelösa i magen. Det är därför vi ger våra "torrt strå" fast att de äter gräs i alla fall.
Sen uppskattar våra hästar att ha nåt torrt att tugga på när det är skitväder också.

Men hästarna bli ju knappast lösa i magen av att äta vått gräs. Har de lösa magar är det nåt annat fel.

Lusern i pelletsform, mustang protein + eller hippo alfa är dem jag använt de sista åren - beroende på vad som funnits att tillgå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Kicki081
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama