Stödbandage till häst med fång, hur?

O

ox_Arab_4-ever

Jag har en arabvalack som fått kämpa med fång i flera månader nu (börjar äntligen se en förändring) :banana: Hovslagaren har nu sagt att hästen ska ha stödbandage på alla fyra benen. Jag undrar vilket som är det bästa stödbandaget till honom? :confused: Ska man ha fleece lindor, elastiska lindor, paddar, bommul :confused: Vad är bäst?

Är tacksam för svar!

Sv: Stödbandage till häst med fång, hur?

Ska du ha det när du rider eller annars?

Jag förstår ej heller riktigt innebörden, eftersom jag aldrig hört talas om stödbandage pga fång förut. Men jag skulle däremot vilja tipsa om ett fodertillskott, normalt sett tror inte jag på sånt men i detta fall får jag ge mig.

Flera bekanta har haft hästar med fång, de blev tipsade om ett tillskott från Equimin som heter laminator. Samtliga har varit helt befriade från vidare problem av fången, även om vet och hovis gjorde fantastiska jobb så finns ju alltid risken för återfall. Men alla tre som det handlar om är överens utan att känna varann, helt klart en hjälp och förbättring. Alla har haft sina hästar på bete i sommar, även om de har haft en kontroll genom hagar med magrare bete eller kortare installning.

Kanske något som är värt att testa.

Hästen står fortfarande i en liten hage, får inte röra sig mycket och har hovbandage. Han belastar sina ben mycket p.g.a. att fånget var och fortfarande är mycket alvarligt, så han behöver stöd. Jag har testat skumgummipaddar och elastiska lindor som bandage. Jag har lindat ganska hårt och det känns som ett bra stöd. Eller vad kan vara ett bra stöd? Ideer?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 183
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka