Stödbandage eller inte?

ankic

Trådstartare
Ska man ha stödbandage vid gaffelbandskador? Vilka olika stödbandage kan man i så fall använda? Inne eller ute ?

Sv: Stödbandage eller inte?

Han tyckte att jag kunde ha back on track padd på för att öka blodcirkulationen . Jag frågade aldrig om annat stöd ,inte heller hur många timmar/ dag . Vi har under natten .
Fick höra av en annan i stallet att när hennes häst hade gaffelbandskada så hade hon lindat benet i hagen , där av ställer jag frågan för att höra hur andra gör/gjort.

Jag har en häst med gaffelbandskada och veterinären tyckte att jag skulle ha lindat under de första månaderna hela tiden och sen nu de senaste har jag lindat mindre och mindre och till slutet enbart vid promenaderna och träning. linimenta innan och kyla efter träning:)

Lindningen ger inte så mycket till stöd, däremot kan det hålla nere svullnaden. Poängen med Back on track är att öka cirkulationen så att näringstillförseln blir bättre till vävnaden. Jag vet inte hur bra vetenskapliga bevis det finns för att Back on track har den effekten, däremot har produkterna ganska gott rykte.

Viktigast vid gaffelbandsskada är kontrollerad motion under läkningen och regelbundna kontroller med ultraljud så att du ökar belastningen i rätt takt.

Vad lindar du med?
Just nu har han jätte mycket energi ,jätte jobbig att leda . Han trampar av sig skona i hagen ,2 tappskor på 2 veckor.
Hur länge har det tagit för din häst att bli frisk? Våran veterinär sa skritt 4 veckor på hårt underlag , trodde inte att det skulle ta längre tid ,men vi skulle känna om han fortfarande ömmade över gaffelbandet. Han pratade om att skadan knappt var en mm . Kollade med ultraljud .

han är lindad med BoT och han har vilat sedan augusti så de har tagit väldigt lång tid men han hade en väldigt typiskt skada på gaffelbandet och det va några som ihade honom innan som inte sett till honom ordentligt utan ridit på trots svullnad och ömhet i gaffelbandet. jag köpte honom alltså med skadan och jag vet inte än om han kommer att bli bra men han är under igångsättning nu iallafall så jag håller tummarna:banana:

linda med pad tex BoT på natten åpå dagen lindar du krysslindning då hästen behöver stöd när den är ute å rör sig men se till att du inte lindar för hårt för då kan griffelbenet gå av.
lycka till
mvh Tail

Hur lindar man krysslindring , och vad för slags lindor är bäst att använda?

bot bandage använde jag till min... vanliga på natten o bot på dagen... gjorde det i 6mån o sen utan...

vanliga lite elastiska jag kallar dom för löppbandage.inte stall bandage. du lindar som ett kryss vid kotan liksom sick sackar lindan det är jätte svårt att beskriva prova på dig själv tills du kommer på det. lycka till!
mvh Tail

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka