Flingan

Trådstartare
En liten fundering jag fick igår när jag plockade upp tyglarna efter att ha skrittat fram.. oftast tar ju hästen mer stöd i en tygel från början, vill man då minska stödet på den tygeln eller öka stödet på den andra?
Jag menar inte så att hästen bjuder dåligt fram till handen utan att den mer suger tag mkt mer i en tygel än i den andra. Luddigt kanske? jaja, vad tkr ni? :)

Sv: Stöd

En liten fundering jag fick igår när jag plockade upp tyglarna efter att ha skrittat fram.. oftast tar ju hästen mer stöd i en tygel från början, vill man då minska stödet på den tygeln eller öka stödet på den andra?
Jag menar inte så att hästen bjuder dåligt fram till handen utan att den mer suger tag mkt mer i en tygel än i den andra. Luddigt kanske? jaja, vad tkr ni? :)

Både och eftersom den hänger på ena tygeln och du har då ingen ärlig kontakt på den andra eftersom hästen inte är rak.

Jag vill antingen öka stödet i den mjuka sidans tygel eller öka stödet mer på den mjuka sidans tygel och öka lite mindre (men ändock en ökning) på den mer "stumma" sidans tygel. Jag vill aldrig aldrig aldrig försöka ta bort stödet i tyglen utan hästen blir mjukare/lättare fram när jag fått den fram till den tygeln som har mindre stöd. Det gör det lättare för mig att inte fastna i den mer "stumma" sidans tygel också vilket enbart bjuder hästen att hänga mer i den tygeln.

Jag håller med Rider. Det du har för mycket på ena sidan har du också för lite i den andra. Balansen torde vara lite off i manken. För mig är det där jag vill jobba egentligen. Att hästen hänger i ena tygeln är en reaktion på något annat. Oftast att diagonala bak är för inaktivt.
Jag flyttar bort hästen från den tygeln som den är för mycket i, möter upp på den andra(sänder man från ena sidan måste man ta emot på andra) och aktiverar det bak som är lite för slappt.
Då brukar manken balanseras upp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar