stöd på yttertygeln?

T

tjohej

ett av mina allra största problem när jag rider är att jag har otroligt dåligt stöd på yttertygeln. framförallt i höger varv, då det blir att jag sitter och håller stenhårt i innertygeln istället och yttertygeln blir nästan aldeles slapp. jag försöker träna för att förbättra detta men lyckas inte särskilt bra.
så nu undrar jag, hur gör man? ;P har ni några speciella tips hur man ska tänka, eller någon övning där man kan träna på det här extra mycket? alla förslag mottags tacksamt! :bow:

Sv: stöd på yttertygeln?

rider med bättre stöd på yttertyglen :P

Det är bara att koncentrera sig på att ha mer stöd med yttertyglen. Försöka att tänka på det hela tiden. :)

Bestäm dig redan innan du ska rida att det är yttertygeln du ska träna på, och försök göra övningar som krver yttertygel, tex olika sidvärts osv, så du hela tiden blir påmind.

det kan vara bra att förutom att man själv tänkter på vad man ska träna på har någon annan som kan påminna dig. :) om jag faktiskt ska ge nått tips istället för att fula mig så skulle d vara det :)

Har samma problem som dig..i samma varv dessutom..haha

Din häst aktiverar inte det diagonal bakbenet tillräckligt mycket och det brukar då visa sig i dåligt stöd på ytter. Om du har minst stöd på ytter i höger varv så brukar inner höger vara svagare och vänster galopp bör vara ngt. sämre.

Stärka svaga bakben gör man bl.a. med galoppfattningar, öppnor och slutor, kavalettijobb m.m

Vad man kan göra åt detta är att se till att rida hästen mer bakifrån och aktivera det svaga bärande ben, varpå stödet kommer per automatik.

Tänk på att det är hästen som ska söka upp stödet på yttertygeln, och när den gör det ska du "finnas där för den", det är inte du som ska hålla stödet där.

Alltså, som Sissu skriver, måste du aktivera hästen så att den söker sig framåt/nedåt mot yttertygeln, via böjningen och inner bakbens trampande mot ekipagets tyngdpunkt. Skolor brukar funka bra.

:idea:
Hej!! Jag vet exakt vad du talar om för jag har samma problem! Detta beror på att man inte är liksidig..precis som det är med hästar!
man har svårare att kontrollera den ena sidan än den andra.
Min tränare sa till mig att jag ska börja jonglera det hjölper upp tekninken i handen och man övar på kvickhet och likaväl att lyckas göra flera saker samtidigt!

Det är mitt tiåps iallafall!
Men bara så att du vet! de flesta ryttare har svårare för antingen vänster eller höger sida..och det e något man får träna på!
Lycka till!!
MVH Therese:bump:

Jag har exakt samma problem !!! Det är verkligen jättejobbigt ! :D

Våga lätta på innerhanden också så du inte blir hängande. Prova ställa hästen utåt, gärna på volt och använd innerskänkeln för att få fram hästen till yttertygeln.

Jag tycker att skänkelvikningar funkar rätt bra när man ska få mer stöd på yttertygeln, både för hästen o ryttaren. Ibland kan ju hästen vara ovillig att ta stöd på ytter och då kommer man lätt in i "fel känsla", då brukar jag flytta den lite o vips så blir det lite bättre ;)

Håll i ridspö med båda händerna och ha tyglarna lika långa. Ridspöt ska du hålla vågrätt. Du får då försöka ställa hästen med innerskänkel och samtidigt får du stöd på yttertygeln. Genom att man håller spöt så "glömmer" man inte yttre hand. Känns fånigt i början men testa......Detta gör också att du inte lägger ner handleden utan håller den i korrekt läge.

Jag har aldrig ens fattat varför man ska hålla i yttertygeln. är det inte meningen att hästen ska böja huvudet inåt? Då ska man väl inte hålla imot den på yttern?:crazy:

/Tjalfe- skogsmulle.

Senast ändrad av en moderator:

Prova att svänga snabbt i lite högre tempo, jag lovar att du fattar varför man måste stödja på yttertygeln.
Du kommer att rida omkull din häst!
Det hände mig av misstag en gång, jag är ytterst noga med ytterhanden efter det!

Förtydligande: risken är att du drar undan huvud och hals innåt medan resten av hästen fortsätter frammåt och i värsta fall utåt. Den stackaren har inte en chans utan du fäller hästen.
Detta är givetvis värsta senario!
I mildare fall har vi alla ryttare som inte förstår varför hästen går till vänster när du drar åt höger:confused:
Du har inget som begränsar yttersidan och hästen kan gå utåt fastän du drar innåt.

Så du ska alltså ha lite "tryck" i båda tyglarna men mer i innertygeln?

Jag har aldrig ens fattat varför man ska hålla i yttertygeln. är det inte meningen att hästen ska böja huvudet inåt? Då ska man väl inte hålla imot den på yttern?:crazy:

/Tjalfe- skogsmulle.

När hästen väl har hittat yttertygeln är det den som reglerar böjningen.
Mer böjning: Läng ut yttertygeln så att hästen följer med, och därmed blir böjd.
Mindre böjning: Korta yttertygeln så att hästens yttersida kortas till jämnlängd med innersidan.

När jag red på ridskola fick jag lära mig att greppa stadigt om yttertygeln och sedan "fixa" böjningen med innertygeln. Resultatet blev en häst som blev kortare och kortare i halsen...:crazy:

Så du ska alltså ha lite "tryck" i båda tyglarna men mer i innertygeln?
När hästen är helt eftergiven o går som den ska så ska du kunna "släppa" innertygeln helt utan att hästen tappar formen. Det går inte om man inte har rätt stöd på yttertygeln.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 278
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hästen jag rider tar fint stöd på yttertygeln i vänster varv, men jag har samma stöd i vänster varv - men då på innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 375
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama