stöd i handen vid övergångar!Hjälp!

L

Lulila

Har nu haft nya donnan i tre månader. Har överlevt smekmånaden och överkommigt vissa problem..
I början fick jag inget stöd alls i handen men nu funkar de jättebra i alla gångarter och hon har gått från hög och avknäppt till en trevligare lägre form och är stadig och mjuk.
När jag rider framåt i skritt trav eller galopp "tål hon" skänkeln och handen så även vid avsaktningar.
MEN så till mitt nuvarande problem.. :confused:
vid igångsättning.. oavsett gångart kan jag inte ha någon som helst stöd i handen.. .hon slår upp huvet,börjar takta och lägger jag till skänkeln bockar hon och kan verkligen inte förmå sig att gå fram.. har försökt med halvhalter (naturligtvis) mindre stöd.. etc.. men de enda som funkar är nästan helt lång tygel och drivning med rösten..:crazy: och så kan vi ju inte hålla på!:angel:
några tips emottages tacksamt..:bow:

Sv: stöd i handen vid övergångar!Hjälp!

Om du har henne i en bra form, och gör lite övningar så hon är uppmärksam, kan inte typ bara smyga igång henne då??

Övergångar är ju något som gymnastiserar hästen mer än att ligga och "nöta" i en gångart. Det kan inte vara så att hon nu börjat jobba mer riktigt än tidigare och därför fått träningsvärk? Sänka kraven ett snäpp kanske?

Alternativt: kan hon vara förvirrad över vad du vill? Ger du dubbla signaler?

Tja, det var ett par förslag iallafall. Lycka till!

Mjo de är väl de jag försöker med men hon verkar låsa sig rejält... vi tränar ju konstant och vissa dar fungerar naturligtvis bättre än andra...
så de kanske bara gäller att träna träna träna och smyga....:)

ja, så att hon liksom är framme och har stödet i munnen och har energi och sen bara driva på lite, lr så kan det ju vara så att hon helt enkelt inte orkar, är ju jobbigt med avsaktningar och igång sättningar för dom.

mjo övergångar är ju rätt väsentliga... just därför känns de så viktigt..
de kan visst vara så att kraven ökat på senaste tiden men är bara lite funderasam över dom kraftiga reaktionerna..
dubbla signaler har jag funderat rätt mycket på och hur känslig hon egentligen är/inte är... något att föra vidare till min tränare.. svårt att analysera själv.
men som alltid är det väl tid och tålamod som gäller...
tack för tipsen, alltid bra att få en annans åsikt

jo den kollades när hon kom.. men det har ju hänt en del en dess..
sadelmakaren är bokad till den 15:e får se vad hon säger
tack och lov har jag en kieffer med omvärmningsbar bom, hoppas jag får behålla den!:love:

ja det kan nog vara en bra ide :) Har själv köpt ny häst så måste oxå bege mej till någon sadelutprovare lr liknande, hoppas att våran dressyr sadel kan passa, är skön och man har ju ridit in sej i den :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka