stocksadel??

L

lois_83

Jag har just nu en stocksadel som jag försöker sälja pga att jag tycker den är för tung,,och har tänkt att köpe en western sadel istället.. Har ifs ett stort varmblod.. men jag undrar om det är nån som vet vilken skillnad det är på stocksadlar och western ?? är westernsadlar lite "lättare"..?

Sv: stocksadel??

Beror pa vad du koper... finns lightweight syntet... annars brukar man saga att en bra sadel ar vard sin vikt i salt.. de ropingsadlar vi har har vager BLY.. men sa ska de ocksa halla for o slapa/halla boskap.. syntetvarientarna ar ratt ok, beror pa marke dock, mkt latta o bra.

Ska ut och känna på min stocksadel imorgon, men vad jag har för mig så väger den och min westernsadel ungefär detsamma :laugh: Och min w-sadel är av den lättare typen, dock inte syntet. Men som Bewildered sa så finns det jättelätta sadlar i syntet. En w-sadel är dock inte stoppad som en stocksadel är, så du måste ha en tjockare pad under, men det kanske du redan visste! (:

Senast ändrad av en moderator:

oki,, men har det nån skillnad om jag ska rida western om jag har en stocksadel eller western då??

Jag har precis sålt min stocksadel pga vikten. Och har en westernsadel istället.
Tror min w-sadel väger något mindre, men den känns mycket lättare, kanske pga att vikten är mer "utspridd" än på stocksadeln som ju har bossor.

Jag orkade knappt slänga upp stocksadeln på hästen, men W-sadeln är mkt enklare, så tror att den stora anläggningsytan gör att sadeln känns mindre klumpig.

Min lättaste westernsadel väger 8 kilo, min tyngsta 23.

Westernsadelar har väldigt olika vikt beroende på vad det är för sorts sadel och vad den är gjord av.

//Waern

Tja.. ska du tavla sa ar det lite battre for dig at kopa w-sadel... ska du bara lattja runt o skogen ar det strunt samma.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 155
Senast: Lyan
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka