'Stock' i boxen.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ljusgul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 915
L

ljusgul

Vet inte om jag lägger den här tråden rätt, ni får flytta den annars.

Jag har planer på att såga av en 'stock' av tunnare slag att lägga in till min unghäst i boxen.
Mest för att han äter av inredningen och att han ska ha något att pyssla med eftersom vi enbart kan ha spån i boxarna.
Min fråga är då, vilket träslag kan man använda och inte använda?

Sv: 'Stock' i boxen.

Vi gjorde detta till en ponny som behövde aktiveras i boxen då han annars åt på inredningen, det som är negativt är att man signalerar att det är okej att gnaga när hästen står inne, vilket man inte vill att det ska vara såklart,men har du tänkt på det så är det varning för ek-kan vara giftigt för vissa hästar precis som ekollon, vi använde björk.

Asp är helt klart bäst:love:

Gnager han ute med?

Isåfall hade jag gett aspbarkspellets:love: det får dem att sluta gnaga!

Du kan inte hänga upp ett hönät med halm så att han har sysselsättning?!
Så han inte lägger sig till med ett annat oönskat beteende för att han har tråkigt:crazy:

Halm? Öka grovfodergivan, eller kanske ha hästen ute mera?

Halm? Öka grovfodergivan, eller kanske ha hästen ute mera?

Halm kan vi ej ha pg. gödselstacken och andra orsaker.
Öka fodergivan känns lite väl då han redan äter 8 kg hö och har lätt att lägga på hull.
Sen är han redan ute i hagen varje dag från 8-18, vilket jag tycker bör räcka.

Jag vill mest lägga in för att han ska ha något att gnaga på istället för inredningen.
Sen om han gör det eller ej är en annan femma.

Nej, han gnager inte ute.
Eller han gjorde innan vi avmaskade för ca 1 månad sen.
Nu är det bara boxen, jag tror han håller på att tappa sina tänder igen och det är därför han biter.

Du behöver ju inte halma boxen, men kan ha en giva halm som extra grovfoder för längre sysselsättning. Det är ju inte kul om det utvecklas till krubb-bitning, så det är bara att hoppas att det är tandbyte på g.

Gällande utevistelse/ stimulans så är det ju dessvärre inte våra åsikter som styr, utan hästens upplevelse.

Hur gammal är han och av vilken ras? Vilka värden har du på höet? Såvida det inte är en liten ponny så låter 8 kg lite för en växande unghäst, finns ingen möjlighet att hellre dra ner på kraftfodret och öka grovfodergivan. Sedan hade jag också velat öka tiden för utevistelsen, allt tid ute i stor, gärna kuperad hage är stärkande för hästen och han signalerar tydligt att han behöver mer sysselsättning och aktivitet.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka