Sto som vaktar sitt föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pannkaka82
  • Startdatum Startdatum
P

pannkaka82

Efter att ha läst många av era inlägg och lärt mig mycket, så provar jag nu att posta en fråga istället!

Har ett sto som fick föl igår morse. Hon går ihop med ett tvåårigt sto och de har varit bästisar från första stund. Men nu är tvååringen helt utmobbad, får inte komma nära och absolut inte komma in i vindskyddet tillsammans med mamma och fölis.
Hur länge brukar det hålla i sig? Kommer hon att få vara med så småningom?

//Sanna

Sv: Sto som vaktar sitt föl

Det är väldigt individuellt från sto till sto. Jag har ston accepterar andra hästar redan efter några timmar. Men jag har också ston som inte gör det på flera veckor efter fölningen.

För oss tog det nästan 3 månader innan vi kunde ha dem ihop.Stoet vaktade så mot andra hästar att hon inte hade ro att äta,därav skiljde vi på dem.Sen var vi oxå rädda att fölet kunde komma emellan.Däremot så lät hon oss hålla på med fölet.

Mitt fölsto gav sig på treåringen rejält första veckan. Sen släppte hon iväg fölungen längre och längre för varje dag. Nu är fölungen drygt två månader och treåringen är barnvakt/lekkompis och fölungen går nästan lika mycket med treåringen som med sin mamma.

Min fölis är idag 11 dagar och äger världen!:) Mamman vaktade och var ängslig i en vecka sedan lugnade hon ner sig då hon såg att fölis förstått att följa henne och kommer när hon gnäggropar. Vi fick gärna komma nära men hon ville inte släppa kontrollen själv, stod med nosen på ungen hela tiden. Första dagen ville inte stoet bli fångad när det var dags för ingång men då lät vi henne gå in för egen maskin och hon vallade då in sin lilla skatt. Sedan har det gått jättebra och stoet är som vanligt igen. Så det blir nog bättre om några dagar för dig också. Fölungarna ser ju inte så bra de första dagarna och det tar någon dag att komma igång med att följa efter sin mamma. Detta gjorde att mitt sto inte ville släppa den lilla med blicken.

De går i egen hage just nu men verkar vilja in till vår andra häst, en valack som också är flockledaren. Jag känner mig dock lite kluven eftersom han är så himla stor och tung om han skulle råka trampa på lillan. Snäll är han så det förslår. Ser att många har dem ihop med andra pållar redan från start. Det skulle vara skönt att få ihop den lilla flocken så snart som möjligt....eller gör man bäst i att vänta någon vecka till?

Hon lugnar sig säkert. Vi har mor och dotter som gått ihop alltid men nu när lillebror kom så var det stopp. Stoet talade tydligt om att hon nu fått en ny teling och dottern får klara sig själv. Men nu går det hur bra som helst och syskonen leker och har kul, så mamma får äta i lugn och ro. ;)

De går i egen hage just nu men verkar vilja in till vår andra häst, en valack som också är flockledaren. Jag känner mig dock lite kluven eftersom han är så himla stor och tung om han skulle råka trampa på lillan. Snäll är han så det förslår. Ser att många har dem ihop med andra pållar redan från start. Det skulle vara skönt att få ihop den lilla flocken så snart som möjligt....eller gör man bäst i att vänta någon vecka till?

Jag har hört hemska historier om valacker som anfaller fölungar. Om din valack är flockledare i vanliga fall skulle jag kanske vänta lite till.

Mitt fölsto är ohotad flockledare, alla lyder hennes minsta vink (till och med jag ibland:angel:) därför var jag inte det minsta orolig när jag släppte ihop dom trots att förlungen var ganska liten. Jag har heller ingen valack

Tack för alla svar!

Verkar som de flesta av er har erfarenheten att det blir bättre efter ett tag.
Stackars lilla tvååringen följer mig som en hund nu...
Det är inga problem utan att vi får komma nära fölis, oss litar hon på som tur är.

Nu har det gått en vecka och tvååringen är helt plötsligt så gott som accepterad att vara med igen :)
Skönt!

//Sanna

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 920
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 335
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix