Sto som inte visar brunst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Susanne_
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne_

Jag lånade ett jättefint Welsh sto för att ta ett föl på henne. Fick hem henne i vintras men hon har inte visat brunst någon gång. Nu för ca 2 veckor sedan gick hon och slog ovanligt mycket med svansen såfort de andra hästarna kom närma henne. Tog tillfället i akt och släppte ihop henne och hingsten, som fick igång henne ytterligare. Dagen efter vi släppt ihop dem så var hon lite brunstig men inte tillräckligt då hingsten inte fick komma närma. Någon annan som haft problem med att stoet inte vill?

Sv: Sto som inte visar brunst.

Ja det händer. Jag hade dock aldrig släppt ihop eller låtit hingsten betäcka om inte stoet står för honom...
Låter ju dock som det gick bra så det är ju en fördel för dig om hingsten är såpass försiktig att han inte betäcker/går på henne om hon inte står.

Har du ultraljudat och sett hur hon ligger till?
Jag har sprutat igång två ston i år som inte velat vare sig gå in i ordentlig brunst eller ur.... den ena stod fint för hingsten sedan och den andra håller vi tummarna för i helgen.

Kommer stoet från Skaratrakten, Götene?
I början av brunsten brukar ju inte stona "släppa till" utan de gör det först när de är högbrunstiga. Sedan är det inte alla ston som brunsten syns på. Har själv ett sådant sto. Dock tar hon sig alltid som en klocka och jag har lärt mig "när" hon brunstar.
Hoppas att det nu blir en liten bebis nästa år!

Hingsten är supertrevlig och hoppar inte på, han flörtar ibland och kollar läget men det är allt. Hon pinkade lite här om dagen igen men försvann direkt. Jag kommer inte spruta igång henne utan hoppas på att få låna henne till nästa år igen och då kommer jag isf spruta igång henne lite tidigare om hon inte kommer i brunst. Får nog tyvärr vara utan bebis nästa sommar.

Men vi är ju inte ens i juli än, varför tror du så säkert att det inte blir någon betäckning iår, det är ju i princip tre månader kvar.
Förr sa de gamla kloka hästgubbarna alltid att om
"märra inte e dräkti innan börja å juni, släpp na på bete å ta hem na i början å åugusti, så ska du si ho bli dräktiger"
Jag har sett många exempel på det påståendet genom årens lopp.
Och iår är ju inte vädret speciellt gynnsamt för att hjälpa igång tröga brunster.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka