Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej på er! Nu behöver jag goda råd. Trots flera seminationer med två olika hingstar (som båda ska ha god fertilitet) har mitt sto inte tagit sig. Hon är nog seminerad 5 ggr under säsongen med början i April och sista dräktighetskollen imorses som visade att hon återigen inte tagit sig. Hon är 15 i år och fölade 2006 för första gången sen ett uppehåll 2007, tog sig lätt första gången. Har brunstat under säsongen men haft ganska långt mellan brunsterna och inte svarat särskilt bra på att bli igångsprutad. Behandlad en gång med Hippotrim då baktprov visade att hon hade något i livmodern senare under säsongen en gång till med penicillin då hon fortfarande inte var riktigt ren vid baktprovet. Hon har nog stått på seminstationen i minst 40 dygn och är UL:ad 32 (!) gånnger under säsongen. Har varit i fint hull och mått bra i övrigt. Har sugit lite luft sen första fölningen men de har sytt henne så det ska inte vara något problem nu. UL visar på fin livmoder och hon brunstar ju och har ägg. Vad göra? Hur ska jag tänka inför nästa säsong, har ni något riktigt specialtips? Under vintern ska hon promenadridas och kommer att vara lagom både i hull och kondition. Har en möjlighet att ev släppa henne med en bekants hingst som är avelsvärderad och som visat fina resultat i Falsterbo i somras. Dock lite liten för just detta stoet.. å andra sidan är en av hingstarna hon betäckts med stationerad på "hennes" station så det borde väl i princip motsvara naturlig betäckning (han har dessutom varit 100%:ig förutom henne). Kan tillägga att stoet är ett oldenburgsto som jag vill använda i hoppavel. AB-premierad och har själv presterat så enligt mig är det värt att lägga lite krut på att få henne dräktig.
Tacksam för goda och väl underbyggda råd! MVH Lilo Wonder
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Det låter som min story. Har hon inte blivit dräktig alls vid semineringarna?
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Det beror helt på stationen men troligen så kan du inte räkna det som naturligt. De flesta spär ut det ändå även om stoet står på stationen. Det finns enstaka ston som klarar av spädningsvätskan eller vissa av dem.
Sitter i samma sits med ett av mina ston fast jag är på år två utan dräktighet, troligen, ska kolla för sista gången om en vecka.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Jag hade nog åkt till en seminstation så fort de öppnar nästa år alt tagit ut en veterinär och tagit ett nytt bakt. prov, sedan behandlat och hoppas på det bästa.

Därefter när jag hade vetat att hon är ren hade jag antingen letat upp en hingst som står på AI där det finns möjlighet att slippa spädning, ofta är det lättare att göra sånna dealer med nån hingst som inte är väldigt populär.
Alt tagit en hingst på naturlig betäckning.

Om mitt ena sto är tomt i år så ska jag själv köra henne till hingstens station för ett par försök, sen tänkte jag ha en naturlig betäckande hingst som reserv.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Jag hade betäckt naturligt.

Jag vet exempel på sett to som inte tagit sig på semin under fler än en säsong - fick då rådet av "de gamla hästkarlarna" att försöka naturligt. Hon fick ett språng på en brunst och fölade en fin hingstunge året därpå. Sedan blev hon dräktig på semin igen.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

jag har ett sto som nu antagligen går tom i år. Så tråkigt då jag köpte henne för avel o hon har gått höga klasser med bra resultat o flera av hennes släktingar på mödernet också gått svår klass internationellt...men vad gör man?

Första gången jag betäcker ett sto o förstår ej varför hon resorberat hela säsongen.

Menar ni att naturlig betäckning ger sån skillnad i resultat?

Hon hade inga cystor eller infektioner när hon sattes i avel o har haft föl för 10 år sen ca.

Finns det verkligen några riktigt bra hingstar på naturligt??????
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Har ditt sto blivit dräktig och sedan resorberat hela tiden så finns det väl nån hormon behandling man kan göra?
Dyr men effektiv.

Dom som står på naturlig är ju oftast äldre. Tex Magini är u inte direkt nån skit hingst men jag vet inte hur lättsåld en avkomma är men i ett sånt här läge så tycker jag det är viktigare att få igång stoet än att använda den bästa hingsten.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

ja, skall höra med hingstägaren som har hand om henne om det. Tack!!

Kanske sent att rodda med naturlig betäckning...

(Magini ger väl inte toppen hopphästar med bra temperament?):angel:
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

(Magini ger väl inte toppen hopphästar med bra temperament?):angel:

Dom hoppar så gott som alltid nåt så in i h-lvete men däremot kan man ju diskutera hur bra tempramentet är :angel:

Lite sent nu men börja i tid nästa år så är det förhoppningsvis lugna gatan.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

ja, det är väl kanske sent att skicka till tyskland oxå??

Har hört att de har längre säsong. Vill verkligen att hon tar sig efter alla kostnader mm Hon är 16 nu o verkligen en prestationssto. Jag kanske borde ha gjort embryotransfer som jag tänkt...hade blivit billigare iallafall o hade då haft chansen till 3 föl:confused:
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

hon blev dräktig på första försöket men resorberade mellan 17 o 40 dagar o sedan har hon ej blivit dräktig eller så har hon blivit dräktig men släppt innan 17 dagar som jag förstår det..
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Men vissa år KAN vara hopplösa, utan att det ser ut att finnas något skäl till det, och så går det året därpå. Jämför med människor. Folk kan hålla på i år utan att det tar sig utan att det finns något "skäl", och rätt vad det är så funkar det. Ha lite is i magen. Lättare sagt än gjort givetvis, dessutom rinner pengarna ut mellan fingrarna...

Rent statisktiskt sätt så har AI (ej TAI) högre andel levande föl än naturlig betäckning.

Jag vet inte vad du gillar alternativ-metoder, men enl en lärare som jag pratade med på Equiterapeut-skolan har man behandlat krångel-ston med akupunktur och det ska ha varit väldigt gott resultat, dvs de blev sen dräktiga.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Den jag känner till har inte resorberat, den har inte tagit sig alls.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

hon blev dräktig på första försöket men resorberade mellan 17 o 40 dagar o sedan har hon ej blivit dräktig eller så har hon blivit dräktig men släppt innan 17 dagar som jag förstår det..

Släpper de efter 35 dagar är det svårt att få dom dräktiga nåt mer det året.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

ja, det är väl kanske sent att skicka till tyskland oxå??

Har hört att de har längre säsong. Vill verkligen att hon tar sig efter alla kostnader mm Hon är 16 nu o verkligen en prestationssto. Jag kanske borde ha gjort embryotransfer som jag tänkt...hade blivit billigare iallafall o hade då haft chansen till 3 föl:confused:

Säsongen slutar tidigare i Tyskland, däremot börjar säsongen ofta i Januari. Föl som tex är föds i november och december 2007 räknas som födda under 2008.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

jaha.. jag hade ju hoppats på att få vara med i en tråd om dräktiga ston..Men inte heller mitt sto ville bli dräktig. så jag sitter i samma sits. 6 skick blev det, men det är tomt så det ekar i häst skrället!!
Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska göra med henne.
 
Sv: Sto som inte tagit sig i år, vad göra nästa år?

Jag hade problem med mitt sto för två år sedan. Hon tog sig hela tiden men resorberade efter ca 13 dygn såg man att det inte blev större och sen brunstade hon som en klocka gången där på...

11.000 fattigare var jag och utan bebis.

Betäckte henne därför året där på, på naturlig väg. Tog sig på första språnget och behöll bebisen :laugh:

Detta året betäckte jag om henne på semin på 30 dygns brunsten och wola! Bebis på direkten som stannade kvar.

Man kanske inte behöver ta den BÄSTA hingsten och stirra sig blind på det utan en hingst som passar och att få igång stoet var det viktigaste för mig.

Hade hört det från många och sen även att en "arbetande livmoder är en frisk livmoder" som gör det lättare för dig att få henne dräcktig på semin året efter.:idea:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 342
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 527
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 169
Senast: ginnies
·
Avel Vi har insiminerat vårat 10 åriga kallblodssto med skicksperma. Hon har tävlat fram till hösten -10 och det har tagit ett tag att få...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp