Sto som ej tar emot hingst..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 656

Ela

Trådstartare
jag har ett femårigt arabsto som jag har försökt att betäcka i tre år nu, men hon blir jätteorolig och vill inte ta emot hingsten.
Hon är undersökt och det finns inga fysiska fel på henne, och hon har normala brunster. Det tar ett tag för henne att våga visa brunst, men har hingsten pratat med henne en stund visar hon tydliga brunster.

När jag försökte som betäcka henne som treåring var hon orolig och lite smått panikslagen när hingsten kom i närheten. Eftersom hon var så ung kände jag ingen panik utan tänkte att hon får att år på sig att mogna. Under detta år red vi in henne och jag tyckte att hon verkade mogna i huvudet.

Som fyraåring gjorde jag mer drastiska åtgärder, dels undersöktes hon nogrannt av vet och allt var ok. Sedan fick hon även lite lugnande för att kunna slappna av. Detta gjorde henne bara lite lung så när hingsten kom ut så kom paniken krypande och hon blev rädd och orolig. Trpts att hon lugnt visade brunt när vi kolla dem inne i stallet. Föraökte under tre brunster som fyraåring emn hingsten fick aldrig komma upp.

I år lämnade jag bort henne till några erfarna uppfödare, som dessutom har en lung och trevlig hingst. Tyvärr misslyckades även detta då de inte ville försöka släppa på hingsten när hon var så orolig. (hon är fem)
Eftersom jag vill ha henne till avel så känner jag att tiden börjar ta slut, jag har lungt kunnat vänta på mognad något år men nu är det nog stopp. Jag kan inte ha ett sto som tar emot hingst, samtidigt vill jag helst inte sälja.
Någon som har något tips eller varit med om något liknande?

Är det någon som vet om det finns nån arabhingst som betäcker fritt? Kan eventuellt även tänka mig en WM/welsh hingst.
Kanske skulle det funka om hon fick gå ihop med en lugn och snäll hingst och ta det i sin egen takt??

Vad tror ni??

Sv: Sto som ej tar emot hingst..

Men måste du betäcka henne naturligt då? Är hon så orolig för hingsten att det inte går så måste ju semin vara ett mkt bättre allternativ.

Mvh Maria

Satsa på semin.

Jo semin vore ju ett alternativ, tyvärr är det få arabhingstar som finns på semin..

Sen var det någon som sa att man ej bör inseminera ston som inte är mogna att ta hingst. Att de då inte heller skulle vara mogna att ta hand om fölet... kanske detta bara är en skröna...

Visst semin vore ett enkelt alternativ, någon som vet nån bra arbshingst på semin?? Med mycket typ och framförallt bra huvud och hals, gärna minst 155.

Det är nog en skröna,de flesta halvblodsston som går i avel har ju aldrig varit i närheten av en hingst mer än möjligen som fölkompisar.

Är det någon som vet om det finns nån arabhingst som betäcker fritt? Kan eventuellt även tänka mig en WM/welsh hingst.
Kanske skulle det funka om hon fick gå ihop med en lugn och snäll hingst och ta det i sin egen takt??

Vad tror ni??

Jag skulle vilja ge dig rådet att vara mycket försiktig med att släppa henne på fribetäckning oavsett hingstval. Om hon är så rädd för hingst som du beskriver finns det risk för att hon blir rädd för hingsten, även när hon går fri i hagen. Det är många hingstar som "härsknar till" om stoet springer undan, även om han är lugn och fin normalt sett.

Det naturliga för hingstarna är att få lukta, "prata" och bekanta sig med stoet, samt att få konstatera om hon är brunstig eller ej. Får de inte undersöka allt detta i lugn och ro, utan stoet springer undan för dem - ja då kan de börja jaga runt på stoet, med stora skaderisker både för sto och hingst. När hingsten väl har fått lukta över stoet brukar det vara frid och fröjd.

Men det är oftast bara de erfarna stona som klarar den psykiska pressen av att bli så noggrannt undersökta av hingsten, genom att lugnt stå kvar och utan att fly. Det kan bli för svårt för ett oerfaret, ängsligt sto att stå stilla och bli undersökt. Kom ihåg att det är mycket "spring i benen" ;) på våra älskade araber!

Yngre ston kan gå att ha på fribetäckning med hingst, efter att de har blivit betäckta vid hand en första gång, men de kan också fortsätta att vara ängsliga/springa undan utan att egentligen förstå vad det är som händer. Men förstår stoet vad det är frågan om och hingsten får kontrollera "vem" stoet är och konstatera om hon är brunstig eller ej - ja då kan det gå bra. Om det är en bra, vettig hingst tar han det lugnt med henne sedan. Men det är ju tyvärr inget alternativ för ditt sto.

Jag skulle nog välja att seminera henne och hoppas på större mognad efter att hon fått ett föl. Hoppas att du hittar en lösning och kan behålla ditt sto.
/Anne

Jo semin vore ju ett alternativ, tyvärr är det få arabhingstar som finns på semin..

Sen var det någon som sa att man ej bör inseminera ston som inte är mogna att ta hingst. Att de då inte heller skulle vara mogna att ta hand om fölet... kanske detta bara är en skröna...

Visst semin vore ett enkelt alternativ, någon som vet nån bra arbshingst på semin?? Med mycket typ och framförallt bra huvud och hals, gärna minst 155.

Elcantero (eller hur det nu stavas)

Om han inte finns så är det en miss från min sida. Men jag var helt övertygad om att hans på semin. Har inte sett något annat när jag funderade på att använda honom för ett antal år sedan. Men jag kan ju bara ha tagit det för givet.

Ett sto som är så pass rädd, skall ALDRIG släppas på fribetäckning.
Utan hon är rädd och osäker.

Vi hade ett sto som också var så pass rädd att hon inte accepterade hingsten men vi använde oss utav en sällskaps häst vid betäckningen.
Vi sederade stoet med sedralin (lugnande medel) och tog samtidigt ut en sällskapshäst som stod framför henne och lugnade ner hela situationen. Viktigt är bara att man kollar upp henne så att livmodermunnen verkligen är öppen innan betäckningen när man gör så här.

Den är inte alltid öppen när stoet brunstar och då kan ditt sto reagera såhär som hon gör, kolla upp det först.

Mitt sto var precis som ditt. Stod fint och brunstade men det var inte lönt att hingsten så mycket som tänkte på att hoppa upp. Hon totalvägrade.

Så jag betäckte henne helt enkelt med semin. Det fungerade jättebra hon har fått två fölisar och det tredje är på gång. Hon är en supermamma, hon tar väl hand om sina ungar. Hon har dessutom blivit dräktig på första brunsten varje gång och vi har bara hunnit med en inseminering innan hon släppt ägget.
Vet trodde att det kunde bero lite på att hennes brunster är korta och intensiva. Det gör ju att själva högbrunsten är väldigt kort och då lätt att missa.

Hoppas det löser sig för dig. Inom mitt stos ras (Kallblodig travare) finns det ju många fina hingstar på semin. Det är ju värre om det inte finns så många (eller inga).

Det är en svår situation. Kanske kan det hjälpa om hon får gå ihop med ett äldre sto som kan visa henne att det inte är så farligt? Dom tittar faktiskt på varandra och lär sig av varandra. Min tanke var då att hon och stoet går ihop, att det äldre stoet blir brunstig först och betäcks vid hand eller fritt och ditt sto är med och ser på hela tiden. Kanske kan hingsten gå med dom när ditt sto inte är brunstig så att hon vänjer sig vid hans närvaro? En äldre hingst brukar ju inte hetsa upp sig över ett sto som inte är brunstigt. När sedan ditt sto kommer i brunst, så försök att handbetäcka henne och ha hela tiden med det äldre stoet som trygghet.

Välj också en hingsthållare med stor erfarenhet och tålamod. Kanske skall du välja en mindre hingst, ex welsh som du var inne på för att "skona" henne första fölet.... Det kan ju vara värt det att "offra" ett renrasigt föl om du kan få henne dräktig på detta vis, och en arab/welsh korsning är ju inte att förakta.

Lycka till!

Häls Embla

Kan det inte vara att hon kommer igång av att få ett föl? Kanske det är en bra idé att prova seminera henne, och så prova med naturlig igen nästa år igen?

Eller vad säger ni med lite erfarenhet, jag bara spånar..
U

Ett stall ja jobbade på fick dit ett sto som va rädd för hingsten. Henne ställde dom i boxen brevid hingsten några dagar så hon fick vänja sig vid honom.

Tror inte att det stämmer. Jag har problem med mitt sto i år. Hon är vansinnig på hingsten trots att hon brunstar, och det går inte att betäcka naturligt. Hon är tidigare för 6 år sedan betäckt naturligt och då gick det bra. Hon fick då ett stoföl som hon tog väl hand om.

Men jag undrar också varför vissa ston gör sådär. Jag har ju ett gammalt sto som det funkat med tidigare. Jag kommer att seminera i fortsättningen.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 737
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka