Sto som börjar magra av

Torill

Trådstartare
Mitt sto har börjat falla ur lite de sista dagarna troligtvis på grund av att hon har varit lite stressad när det blev lite omflyttning i flocken. Hon har ätit ca 4 kg krafft protein plus per dag innan vilket jag igår höjde till 5 kg. Så snart jag kan få tag på folk som kan hjälpa mig att flytta dom så skall dom iväg till ett kraftigare bete med sin gamla flock, troligtvis på tisdag. Jag avmaskade båda idag, några dagar efter schemat men det borde inte ha kunnat påverka så fort tycker jag inte. Fölet verkar inte påverkad alls utan har än så länge bra hull, har en känsla av att stoet offrar sig lite för fölets skull (hon är en supermamma).

Är det något mer jag kan göra, kan man ge henne ännu mer kraftfoder? Någon annan typ? kanske lusern? Är det någon poäng att ge fölet något extra och i så fall vad?

Är mycket tacksam för alla tips!

Sv: Sto som börjar magra av

Hur ska nån kunna hjälpa dig när du inte tillhandahåller uppgifter, tror du?:confused:

Ras, storlek, fölets ålder, typ av bete, om hon nu ens går på bete.

Spontant känns det vansinnigt att ge 5 kg proteinfoder. Nästan så att hon kan magra av av det. (Fast jag har ingen erfarenhet av just det fodret.)

Mitt sto gick under ett par månader på 4 kg krafft protein samt horsehage när hon hade föl. Magrade av jättefort vilket även påverkade fölet innan vi lyckades få upp henne igen. Så visst kan de behöva såpass mkt.

Om dom har ett ordentligt omskött och gödslat bete/vall så brukar inte sådana här problem uppstå.

AM

Kan inte annat än att hålla med,nu är visserligen min fölunge bara 5v,men varken hon eller mamma stödfodras,går på välgödslad återväxt (så där rök den 2:a skörden :D )
Och nu efter en massa regn så växer det så det knakar.

Varför problemet uppstod har inte med diskussionen att göra och såna uppenbara och onödiga kommentarer betackar jag mej för. Nu var det fodret för att få upp en märr som redan tappat det gällde oavsett orsaken.

Senast ändrad:

Men man kan inte bara vräka i dem proteiner :crazy:

De behöver kolhydrater och fett också.

Varför problemet uppstod har inte med diskussionen att göra och såna uppenbara och onödiga kommentarer betackar jag mej för. Nu var det fodret för att få upp en märr som redan tappat det gällde oavsett orsaken.

Eftersom grovfodret är basen för viktuppgång och kraftfoder komplement så kan du då i stället berätta vad ni har för värden på det i så fall.

Man kan liksom inte enbart äta fläskkotlett och smörpaket.

Och du måste ju ange orsaken till att hon tappat vikt annars går det ju inte att vägleda dig.

Vidare också hur länge hon har haft dåligt med mat, hur gammal märren är, om hon är av stressig typ, hur många som går i flock på hur stor yta, om hon är låg alternativt lågrangad.

Om man inte har sådana uppgifter så går det inte att hjälpa ts med sitt problem.

Om man besiktigar en bil och får 3 stycken tvåor så är det ju bra att veta var dom är för att åtgärda felet.

AM

Tror att det bästa hade varit att ge hö om betet är för magert, samt lusern hackat strå, som är suveränt för att få upp hullet. Är nog inte fel med en del kraft också, 4 kg känns nog ganska lagom av "vanligt" kraftfoder, men kanske för mkt då det är protein +, tror inte de ska ha så mkt av det, men är inte säker.
Satsa på stråfoder iaf, är viktigt med grovfoder!

Vill gärna hålla med de som suktar efter mera information! Man måste veta mer för att kunna råda, tycker dock att man måste se över grovfodret FÖRST.
Får hon ens ngt grovfoder?
Har sett många magra hästar som stått på HÖG kraftfodergiva och normal grovfodergiva och ändå magrat av mera. Enda sättet att vända detta har varit att först se över grovfodret och därefter komplettera med lämpligt kraftfoder.

kl

Och vad jag menar är att OM märra står på ett ordentligt bete så är det inte proteinbrist. Då kan man inte råda om att ge diverse kraftfodersorter.

Då är det andra fel på märren.

Vilket somliga här inte kan förstå tydligen och tycker jag skriver som påhopp :grin:

AM

Funderging: Jag är ingen foder expert men kan det inte vara så att det behövs mer energi i fodret för att hästen ska kunna tillgodose sig allt protein?

Till TS: Vill hon inte äta hö när hon går på bete? Annars kanske det vore bra att ge henne det.

Får hon i sig tillräckligt med vätska? Olja som tillskott för att få upp även energin.

Vad avmaskade du med för medel och vad visade träckprovet?

Är ditt sto svårfött? Har ni tagit träckprov?
I annat fall, varför inte ge hö som tillskott utöver betet om nu betet är för magert?

Krafft har en telefontjänst där man kan prata med en agronom om foder och utfodring. Telefonnumret finns på deras hemsida. Jag hade inte tvekat att ringa dem! (Tror det heter Krafft direkt...)

Jag måste höra med er...

Mitt sto swb med föl (föl trind och musklad), 4år, står på bete ca 15h om dygnet inne resten då hon får hö, nu tycker jag att hennes revben har börjat synas men har ballong mage i övrigt, avmaskades samtidigt som fölet ca 2mån sen...

tips?

Mer mat, särskillt proteiner. Stor buk är ofta mycket stråfoder som blir kvar länge i systemet och tar plats.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka