Sto som börjar magra av

Sv: Sto som börjar magra av

Mer mat, särskillt proteiner. Stor buk är ofta mycket stråfoder som blir kvar länge i systemet och tar plats.

Hmm får de ballongmage även om det inte är brist på proteiner? Tänkte att de kanske äter mindre stråfoder om alla behov är tillgodosedda?
kanske en skitdum fråga:o

krafft groov 125 samt lucern stödfodrar vi våra fölston med om betet börjar bli magert samt att vi lägger ut lite hö morgon & kväll ...

Hmm får de ballongmage även om det inte är brist på proteiner? Tänkte att de kanske äter mindre stråfoder om alla behov är tillgodosedda?
kanske en skitdum fråga:o

Dåligt med bukmuskler (vilket är fallet om man nyss fött barn eller föl :D ) i samband med hög stråfodermängd kvar i systemet ger bukighet. Särskillt om stråfodret är sent skördat eller halm som har mer vedämnen.

tack! har fodrat henne med 6kg hö + betet. får lägga på mer än de 0,5kg groov hon får nu. :D

Som någon skrev ovan är det oftast energibrist på magra djur, oavsett sort. Jag ger vetekli så fort någon behöver extra och de hämtar sig direkt. Har gjort samma misstag som TS och bara öka protein och gett lucern. Nu har jag halverat lucern, kraftfoder och kostnaderna genom att tillföra några dl kli, som dessutom håller magen i form.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka