Sto som beter sig illa mot första fölet

MissFideli

Trådstartare
Lägger tråden här istället för på beteende.
Om ett sto, relativt ungt (runt 4-5), beter sig rätt illa mot sitt första föl, betyder det på en gång att hon är en dålig mamma?
Beter sig dåligt som i att vakta maten så fölet inte får komma in i boxen vid insläpp och biter fölet.
Finns det nån möjlighet att hon beter sig annorlunda mot nästa föl om det får gå några år emellan?
 
Lägger tråden här istället för på beteende.
Om ett sto, relativt ungt (runt 4-5), beter sig rätt illa mot sitt första föl, betyder det på en gång att hon är en dålig mamma?
Beter sig dåligt som i att vakta maten så fölet inte får komma in i boxen vid insläpp och biter fölet.
Finns det nån möjlighet att hon beter sig annorlunda mot nästa föl om det får gå några år emellan?
Visst kan hon kanske ändra sig, men jag hade inte vågat chansa att avla på ett sånt sto.
 
Lägger tråden här istället för på beteende.
Om ett sto, relativt ungt (runt 4-5), beter sig rätt illa mot sitt första föl, betyder det på en gång att hon är en dålig mamma?
Beter sig dåligt som i att vakta maten så fölet inte får komma in i boxen vid insläpp och biter fölet.
Finns det nån möjlighet att hon beter sig annorlunda mot nästa föl om det får gå några år emellan?
Har hon gjort så hela tiden eller när började hon? Mitt sto har börjat få sådana tendenser nu också men så är fölet snart 4månader och hon börjar bli trött på honom.
 
De flesta ston som inte går på fri tillgång på foder börjar väl vakta sin mat mot fölen när de är några månader, eller??

Vi gör som så från början att fölet och stoet får krubbmat i var sin ände av boxen, då slipper man onödiga konflikter. Hö/hösilage har de fri tillgång på, så där finns ingen anledning att vakta mot någon.
 
Har hon gjort så hela tiden eller när började hon? Mitt sto har börjat få sådana tendenser nu också men så är fölet snart 4månader och hon börjar bli trött på honom.

Jag vet faktiskt inte. Men jag tror hon började tidigt. Fölet är väl snart 5 månader och hon har åtminstone gjort fölet rädd för att gå in i boxen. Så föl har fått börja stå i egen box mellan intag och kväll om jag förstått det rätt.
 
De flesta ston som inte går på fri tillgång på foder börjar väl vakta sin mat mot fölen när de är några månader, eller??

Vi gör som så från början att fölet och stoet får krubbmat i var sin ände av boxen, då slipper man onödiga konflikter. Hö/hösilage har de fri tillgång på, så där finns ingen anledning att vakta mot någon.

Vi har haft 6 föl i stallet och inga av våra har gjort så, trots inte fri tillgång.
 
Jag vet faktiskt inte. Men jag tror hon började tidigt. Fölet är väl snart 5 månader och hon har åtminstone gjort fölet rädd för att gå in i boxen. Så föl har fått börja stå i egen box mellan intag och kväll om jag förstått det rätt.
Det är väl en utmärkt lösning? Stoet får äta i lugn och ro och fölet kan få sin mat och man har koll.
 
Lägger tråden här istället för på beteende.
Om ett sto, relativt ungt (runt 4-5), beter sig rätt illa mot sitt första föl, betyder det på en gång att hon är en dålig mamma?
Beter sig dåligt som i att vakta maten så fölet inte får komma in i boxen vid insläpp och biter fölet.
Finns det nån möjlighet att hon beter sig annorlunda mot nästa föl om det får gå några år emellan?
Min kompis sto var väldigt jobbig mot sitt första föl. Sparkade och bet och fick "tvingas" låta fölet dia. Hon blev inte riktigt snäll mot honom även om det blev bättre. Däremot mot föl nr 2 var hon ganska annorlunda, då var det inga problem. Så det kan faktiskt bli bättre.
Men är fölet 5 månader så är det ingen fara. Vi lät våra föl stå i egen box och äta när vi märkte att stoet blev irriterat på det just vid matsituationen. Det var främst kraftfodret som var upphov till bråk. Ensilaget åt det i god sämja så länge det fanns tillräckligt.
 
Ja, här verkar det vara första tuggorna som är livsviktiga. Men det är ett fint sto, så jag skulle nog ta ett föl till om några år men ha detta i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 198
Senast: Masse
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 373
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp