Sto och föl sitter inte ihop

DarkInNight

Trådstartare
Knepig rubrik, men jag vet inte hur jag annars ska formulera mig.

Jag har ett sto (förstagångare) med ett 5 veckors föl vid sidan.

Jag har alltid trott att ett sto med sitt föl i princip "sitter ihop" den första tiden, dvs att dit fölis går, följer mamman efter och vice versa.
Men så fungerar det inte här, till exempel idag så umgicks fölet ihop med en annan häst medans stoet var långt bort utom synhåll.
Stoet svarar inte heller när fölis ropar.

Fölningen var inte okomplicerad utan stoet sprack en del. Kan det ha något med saken att göra? Eller är inte alla ston så superkära i sina föl helt enkelt?

Sv: Sto och föl sitter inte ihop

Det är inte helt ovanligt att fölungarna är mycket självständiga precis som ditt är.

Är inte så van vid sto med föl, men har samma "problem". Har ett sto som har ett föl, ca 2 mån nu. Hon är inte förstagångsmamma, men går gärna för sig själv och låter fölet följa hagkompisen. Hag kompisen är ett äldre sto och hon låter fölisen hänga med. Ser att mamma är lite irriterad på fölet och är närmast glad över att fölet inte är mer med henne. De kan vara i varsin ände av hagen utan bekymmer. Tror att det viktigaste är att fölet får komma till och dia. Att någon annan "uppfostrar" borde inte spela så stor roll. Min fölis är väldigt självständig och kommer i galopp, när jag går in i hagen. Kanske är det en kombination? Självständig unge och less mamma.

Är inte alls speciellt ovanligt av vad jag har hört. Fille var sån när han var bebis :P Han är idag en fullt fungerande 3 årshingst. "Inriden", fertil, social och väldigt trevlig att ha med o göra :laugh:

Svarar alla

Skönt att höra att det är rätt vanligt ändå!
Då ska jag inte börja oroa mig :)

Fölis växer och härjar på, får dia för mamman.

I hästflocken brukar stoet lämna över sitt föl till en "barnvakt" (om jag inte har förstått fel), så det är nog ingen fara. :laugh:

Det är vanligt :) Vi har ett sto som inte ropar alls på fölet utan springer efter fölet när han går iväg. Han umgås med oss hellre och andra fölen än med sin mamma. När han är hungrig går han och diar. Sen sticker han igen :)

Ja min fick jag ha grimma på i stort sett från första veckan, vadå gå bredvid mamma när man kan springa runt hela gården och utforska.
Mamman lät henne härja, det var bara om hon gnäggade som mamma kom.
Mycket envis dam idag med fortfarande egna åsikter om hur saker bör vara och en kanonmorsa själv:D

Jag tror det har med stoet att göra. Det är meningen att hon ska lära fölet att lyssna och att komma, vid fara. Jag hade ett 3-års sto som fölade här, förra våren, och hon lärde inte sin fölunge någonting, och vaktade den inte alls. Jag tror inte det spelar någon större roll för avkomman (kanske blir de lite kaxigare - det verkar så här) men det innebär ju faror när de är små, eftersom mamma inte lär dem vad som är farligt.
Jag har låtit det aktuella stoet "stå över" ett år, och hoppas att hon är en bättre mamma nästa gång!
Det har nog inte med "första-gång" att göra - vi hade samtidigt en annan första-gångs, men 16 år gammal, och hon var en mkt strikt och perfekt mamma, men kanske med ålder på stoet?

Mitt sto har fått tre föl och det är inte nu förrän på det tredje som hon varit en riktig hönsmamma. De två första verkade hon helt neutral inför, hon gjorde vad hon skulle men inte mer. Men annars tycker jag att när fölet är två veckor släpper stoet mycket på "vakten" slappnar av. Så det är nog helt i sin ordning hos din "hästfamilj":D

Min var sån som föl. Det är stoets tredje föl (född -10, hon har en född -02 och en född -05 sen innan), och med de två tidigare var det verkligen så att sto och föl "satt ihop". Mamman ville väl ha det så även med denna lilla, men fölet hade andra planer. Uppfödaren kunde ta ut och rida mamman redan efter två månader, och fölet gick kvar i hagen med de andra hästarna.

Liknande trådar

Hästhantering Har sto med föl (5 månader nu) hos min kompis, dom har gått där hela hösten. Nu behöver jag ta hem dom och har här en flock med 4...
Svar
11
· Visningar
3 775
Senast: Cornelia
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.