Sto med kapacitet men bestämda åsikter

Joyze

Trådstartare
Jag har ett 13 årigt halvblodsto med mycket bestämda åsikter om det mesta. Egentligen har hon kapacitet inom hoppning, tävlade 1,20 som unghäst och har väldigt fin teknik, problemet är hennes inställning. Hon tycker det är superkul och hoppar i princip allt upp till 1m-110, men när det blir högre så vägrar hon helt enkelt. Ifall det beror på osäkerhet, dåligt självförtroende eller bara lathet vet jag inte riktigt. Hon tycker det är jätteroligt att tävla och visa upp sig så det känns så irriterande att vi inte kan gå upp i klasserna (blir placerad i princip varje 1 m tävling men eftersom det inte går super på träningarna vågar jag inte starta högre klasser med henne).
Till hösten kommer jag förmodligen åka till ett träningsstall ett år och kommer förhoppningsvis ta henne med mig och det känns så tråkigt ifall jag inte fått bukt på hennes "attityd" tills dess. Hon KAN ju och jag kan också (tränar en annan häst på 1,30 nivå), så det beror ju inte på att vi inte har förmågan eller vad man ska säga :p
Någon som har liknande problem eller tips på hur man får bukt på såhär kaxiga damer?

Sv: Sto med kapacitet men bestämda åsikter

Är detta en häst du själv har ridit in och tränad upp?
Om du inte har vet du ju inte om hästen eventuellt har 'crashad' på träning eller tävling på ett högre hinder.. Om hästen har gjort det, så är den nog ganska osäker på högre hinder.
Har du testad lite löshoppning kanske?

Är hon kollad så hon inte har ont någonstans? Bukes tråkiga standardsvar jag vet men... Annars kanske löshoppning som xxstasia sa är en ide värd att pröva?

Jag har haft henne i tre år, dvs det är inte jag som har ridit in henne. Jag vet dock att hon tillsammans med sin förra ägare har krashat i en oxer för ett par år sedan och det tog lång tid innan hon kunde hoppa oxrar och stigsprång igen. Detta har delvis gått över tycker jag, det är snarare höjden, oavsett räcke eller oxer, som är problemet. Jag har provat löshoppa henne några gånger också men tycker att det är samma problem utan mig på ryggen - helt ok fram till 1,10-1,20, sen blir det helt enkelt för högt för henne...
Hon har varit skadad under den tiden jag har haft henne men mirakulöst tillfrisknat och jag är därför väldigt mån med att underhålla hennes hälsa med hjälp av kiropraktor och otroligt duktig (och svindyr :eek:) hovslagare, så jag är så gott som säker på att hon inte har ont utan problemet sitter nog i hennes hjärna :cool:
Kanske bara till att acceptera att hon aldrig kommer kunna gå högre klasser men det känns så frustrerande när jag vet att hon kan. En 110 bana ska hon väl klara av iaf...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Hästmänniskan vet inte om jag skulle lägga tråden här eller under ridning. moderator får gärna flytta tråden om det är så jag har ett litet problem...
Svar
10
· Visningar
1 240
Hoppning Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla? Lite bakgrundsfakta: Jag har ridit i stort sett hela mitt liv...
Svar
11
· Visningar
2 565
Hoppning ... alltid ett måste? Jag har tävlat 1,20 med placeringar och hoppat banor på träning som är både 1,20 och ibland snäppet däröver. Men...
2
Svar
37
· Visningar
3 012
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar