Sto med hormonrubbning?

Matildabe

Trådstartare
Hej!
Jag har ett 9-årigt russto som sedan i somras har börjat med ett underligt beteende. Hon slår sönder boxen och kan göra likadant ute i hagen, helt oprovcerat. Hon är annars snäll i all hantering, allt från att bli riden till att bli skodd, aldrig aggressiv eller "stoig" då.
Vad kan det vara? Hormonfel? Tumör på äggstockarna? Har någon haft liknande symptom? :confused:

Sv: Sto med hormonrubbning?

Kan vara cystor på äggstockarna eller ägg som fastnat i äggledarna.
Skulle kolla upp det.

Att hon aldrig är aggressiv vid hantering tycker jag talar mot en hormonrubbning, eftersom det borde yttra sig vid fler tillfällen. Men det är ganska enkelt att ta prover, så jag tycker absolut att ni kan diskutera provtagning med en veterinär.

Exakt vad är det hon gör i boxen och i hagen? Är det bara där det sker kanske man ska leta efter ledtrådar i den miljön. Ogillar hon boxgrannen /hagkompisen? Hur yttrar sig aggressionen?

Mitt sto höll på sådär i höstas. Det blev bara värre och värre, tillslut var hon galen. Sparkade och tjöt i boxen och på gången. var hos vet och hon hade kraftig livmoderinflammation. Min vet sa att ett sådant beteende nästan alltid har ngt med hormoner, äggstockar eller livmoder att göra.

för min var ju lugn emellanåt, fick TOKSPEL på travbanan i boxen,skrek som en hingst och slog i väggarna, det hade hon aldrig gjort förr.
VAr ingen stam att betäcka på och hade jag mixtrat med äggstockarna fick hon inte tävla så hon fick sluta sina dagar. Hon var ingen lämplig ridhäst tyvärr heller.

Det var såpass att man hade varit tvungen att operera bort äggstockarna på henne.. och hon och boxvila nja...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 952
Senast: cello
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 053
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 198
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation