Sto med ett tufft humör, i linje med Star's Pride. [Ligger det i blodet?]

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angel-Joan
  • Startdatum Startdatum
A

Angel-Joan

Jag har ett sto sen några månader tillbaka som tidigare gått som travhäst, men nu ska omskolas till ridhäst. Först och främst har jag börjat jobba med hanteringen och märkt att det är en tuff liten häst jag gått och skaffat mig. Hon är en tjej med mycket attityd som hos tidigare ägare fått göra lite som hon vill, vilket jag självfallet ser som en stor bidragande orsak till våra diskussioner kring saker och ting. Även mamman var en häst som gjorde lite som hon ville där det i sin tur accepterades, så ytterligare en punkt i att min häst har lite svårt med att anpassa sig till sitt nya liv. Men så började jag även kolla på blodslinjen, och från pappans håll ligger Star's Pride bara några snäpp tillbaka. Tänkte att det kanske kunde vara ytterligare en faktor i att jag nu har mycket att jobba med, finns det några andra där ute som har hästar i blodslinje med Star's Pride och ex. Nevele Pride som har något att dela med sig utav? Tack på förhand :laugh:

Sv: Sto med ett tufft humör, i linje med Star's Pride. [Ligger det i blodet?]

du vill inte skriva ut stammen mer specifikt? lättare att dra slutsatser då :p

Nevele Pride själv var ju otroligt agressiv å tuff, men faktist verkar inte det vara något kännetecken för hans linje-

Säger som Netted, skriv ut mer stam så har man en överblick. Finns flera individer som lämnar tuffa/skarpa avkommor. Och som sagt, Nevele Pride's linje lämnar nog inte överlag skarpare avkommor

har ett sto med Star´s Pride som "farmors far" Farmor Manero´s Pride,
sen kommer Star´s Pride på mödernets led också fast i femta generationen bakåt från mitt sto.
I dubbeluppsättning då.
Den ena avkomman där av Star´s Pride är då Nevele Pride och den andra är
Somolli..
Så mitt sto har då Star´s Pride tre gånger i sin tavla..

Hon är en jättetrevlig dam, men sista gången hon gick på banan var i augusti -05.
Jag köpte henne av en familj som var rädd för henne.....

Har inte haft några större problem med henne, men visst vill hon visa att hon att hon finns till..

Skulle vilja säga att det är en speciell donna som vet vad hon vill.....
O jag älskar henne för det, det ger henne personlighet som inte riktigt mina andra hästar haft:love::angel:

Skötte om ett sto -86 ee. Nevele Pride ue. Frosty Hanover för ett par år sedan. Otroligt tufft psyke och temperament. Ibland hade man inte en suck att säga till om, för hästen var på väg rakt fram och jag ner i backen. :D Ändå mycket rädd om sig. Aggressiv vet jag inte om jag kan säga trots att hon hugger. Hon är extremt kittlig precis överallt! Fast det kan ju vara så att hon egentligen är aggressiv också och bara inte gillar att bli hanterad/klappad. Hon trivs ju ändå bäst av att bara gå i hagen. :confused:

Är det någon som kan säga varför en så aggressiv häst som Nevele Pride fått verka i avel? Jag menar med tanke på nedärvningsrisken på hans aggressivitet? :confused: Det borde ju liksom inte räcka med att bara kunna spring in pengar, "travfolk" bör väll tänka på psyke/temperament också tycker jag..?

Just ja.. Star's Pride är ju far till Frosty Hannover så han återfinns alltså två gånger i hennes stam.

Är det någon som kan säga varför en så aggressiv häst som Nevele Pride fått verka i avel? Jag menar med tanke på nedärvningsrisken på hans aggressivitet? :confused: Det borde ju liksom inte räcka med att bara kunna spring in pengar, "travfolk" bör väll tänka på psyke/temperament också tycker jag..?

Fast han nedärvde väl inte sitt humör till så många. En del avkommor blev hårda ja, men inte lika hårda som Nevele Pride. Hans humör kan misstänkas komma från mamman som också var hård i humöret. Vart hennes humör kom ifrån vet jag inte, någon som är mer insatt i dessa urgamla blodslinjer kanske vet mer?
Varför han sattes i avel , trots sitt fasansfulla humör, kan nog bara dåvarande ägare svara på, men antagligen så bedömde de att med hans stam och prestationer så hade han något att tillföra aveln. Och bevisligen så fick dom rätt.

Att Star's Pride skulle ha nedärvt något dåligt humör har jag aldrig hört.

Saxat från http://www.geocities.com/varmblodstravaren/NevelePride.html

Ryktet om Nevele Pride spreds snabbt, men inte bara för hans snabbhet... Avbitna fingrar, insparkade revben, knäckta axlar, listan växte.

Han slog världsrekord på 1000-metersbana och höjde sin totala prissumma till 6,5 milj. kr. Efter det var det dags för avelsboxen.

Många av dem ärvde sin fars argsinta humör, men det må vara honom förlåtet. Han var trots allt en av de allra största travhästarna i historien!
Den gamle kämpen fick ett eget hus i sin hage, fullspikad med varningskyltar! Där gick han och betade, helt ostört, och njöt av livet. In i det sista höll han sin omgivning i schack: En dag hoppade han över det höga staketet och spred skräck i hela grannskapet!

Tydligen har han alltså lämnat flera med argsint humör, men eftersom han, som det står, bara fick 50 per år kan det inte vara särskilt många. Visst är det väll på stoägarens bekostnad om de får en vansinnig häst att hanskas med, men man borde ju ha tänkt till två gånger i alla fall då risken faktiskt är stor att avkommorna blir elaka som sin far. :crazy:

Enligt http://ridsport.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3af211de-c683-4056-b9ae-b24f5f325167 sägs följande:

Han rent av misshandlade sin mor, så de fick skiljas åt när han endast var 3 månader gammal. Han kördes in redan som ettåring, och efter endast 3 månader gick han 1600 på endast 1.38.

Redan där skulle jag börja fundera på att ta bort hästen. Ja, nu i moderna dagar i alla fall. Man vet ju faktiskt inte då vad hankommer att åstakomma..

Dock när man ser honom såhär; http://www.youtube.com/watch?v=CC-li1k5OSA eller såhär http://www.youtube.com/watch?v=UdNiyEqg4d0 så går det dock upp ett ljus för en hur bra hästen egentligen var och hur mycket han betydde för varmblodsaveln. :)

Detta hittade jag om Star's Pride på Google. Länk: http://travcafet.e-solutions.se/stamfiket/sp.htm

Star's Pride (f. 1947) e. Worthy Boy - Stardrift e. MrMcElwyn. Rek: 12,8.
Topptravare som satte världrekord med 12,8. Blev sedan en av tidernas absolut viktigaste hingstar.

Lämnade bland annat hela åtta Hambletonian-vinnare, vilket är fler än någon annan hingst mäktat med. Dessa var Nevele Pride, Super Bowl, Ayres, Emily's Pride, Diller Hanover, Egyptian Candor, Lindy's Pride och Kerry Way.

Andra framträdande avkommor är superstoet Armbro Flight och valacken Savoir, den första travare som tjänade över en miljon dollar.

Flertalet av dessa blev mycket framgångsrika i aveln. Super Bowl och Nevele Pride var topphingstar med massor av bra avkommor. Lindys's Pride har en bra son i Lindy's Crown. Emily's Pride blev mor till Noble Victory, Armbro Flight till Armbro Goal och Kerry Way till Classical Way. Star's Pride är också morfar till Speedy Somolli och Prakas

I Sverige har vi sett Star's Pride-söner som Quick Pay, Shatter Way, Near Me, AC's Orion och flera andra. Även söner till Nevele Pride och Super Bowl har haft ett mycket stort inflytande.

Hade han haft antydan till samma humör som sin son skulle det nog återberättas och antecknats även på Internet.

Här finns två st bilder: http://www.travavl.com/nor-bibl-starspride.htm
Här finns listade avkommor och "barnbarn": http://www.worldclasstrotting.com/TRAVHASTAR/StarsPride.htm

Mäkrigt vad man kan hitta mycket nu för tiden. ;)

Jag vet inte till hur mkt nytta jag kan vara men vi har haft ett sto med Stars Pride som farfars far som var ganska extrem. Aggressiv både mot människor och andra djur.

Två valacker (halvbröder med samma mamma) har Stars Pride längre bak i stammen på sina fäder. Den ena extremt känslig, nervig och osocial. Ville inte bli hanterad/berörd och vände alltid ändan till :crazy: Var dock sällan sur eller arg. Ville bara vara ifred.

Den andra väldigt sur när man pressade honom och även han känslig men mer social i hanteringen.

En valack som varit riktigt odräglig i tränings/tävlingssituationer men otroligt vänligt sinne har SP långt bak i stammen.

Har också haft ett sto som har SP på både fars och mors sida. Hon var snäll i all hantering, träning och tävling kan jag inte säga ngt om tyvärr. Hon fick ett föl som hade SP även på sin pappas sida och han har ärligt talat inte ett rätt i huvudet.

Det är detta jag kommer på just nu. Sistnämnda är jag övertygad om att stammen ställt till det för han var rubbad redan när han var liten. De andra har jag ingen aning om, de flesta av dem har ju faktiskt inte varit nga större problem med. Lite egenheter men snälla och ganska okomplicerade djur i grund och botten :)

Mvh Jate Volim

Vist kan det vara så att SP ger avkommor med konsiga humör, psyken, temperament. När jag tänker efter har jag skött en fuxvalack med SP som eue och franskt på mödernet. Han var inte heller riktigt frisk i skallen. :crazy: Inte sur eller elak, utan det skulle gå fort jämt. Han var extremt nervig på hemvägen när vi red ut och stack så ofta han fick chansen. Det kan ju även varit det franska mödernet som nedärvt nervositeten för de flesta fransoser brukar ju vara lite känsliga. I alla fall enligt mina erfarenheter. Det finns många travare som kan nedärva "psykiska störningar" (:eek:), så vi ska inte lägga allt på SP. ;)

*KL*

Sen ska man nog faktiskt ha i åtanke att hästars humör/beteende inte bara har med gener att göra utan hantering, uppfostring och miljö.

Bara för att man har träffat på en travare med knepigt humör som råkar ha NP eller SP som uuee. så behöver det inte komma från dom.

Travaveln inriktar sig på prestation och hållbarhet. Finns hingstar med grisigt beteende men folk må ha i tankarna att man inte betäcker en sådan hingst om man har ett skarp sto. Har själv ett sto vars pappa rent av var folkilsken och farlig, min märr är ganska skarp men framförallt väldigt känslig, i fel händer skulle hon nog kunna bli farlig.

Tror inte ett dugg på att hästar har föds med psykiska problem. De skapas av oss

Har ett sto med Nevele Pride som ee.
Hon är en av de snällaste hästar jag någonsin mött. Mycket lätthanterad och lättlärd. Använder henne som ridhäst.
Hon har inte ärvt något från honom då hon var dålig som travhäst och snäll som få!:love:

Men var det inte så att det dåliga humöret kom från Nevele Prides mamma? Det vill säga Thankful? Har aldrig hört att det berodde på Stars Pride.....mitt ena sto har föresten SP 3 ggr i stamtavlan har jag för mig......

*KL*

Sen ska man nog faktiskt ha i åtanke att hästars humör/beteende inte bara har med gener att göra utan hantering, uppfostring och miljö.

Bara för att man har träffat på en travare med knepigt humör som råkar ha NP eller SP som uuee. så behöver det inte komma från dom.

Travaveln inriktar sig på prestation och hållbarhet. Finns hingstar med grisigt beteende men folk må ha i tankarna att man inte betäcker en sådan hingst om man har ett skarp sto. Har själv ett sto vars pappa rent av var folkilsken och farlig, min märr är ganska skarp men framförallt väldigt känslig, i fel händer skulle hon nog kunna bli farlig.

Tror inte ett dugg på att hästar har föds med psykiska problem. De skapas av oss

Självklart är det även så. Stoet jag skött var inte direkt bra hanterad när förra ägaren tog över henne vad jag förstått. :( Och valacken hade mycket löphuvud kvar sedan travet. Jag tvekar på att han skall ha haft en dålig start då han var uppfödd av Stig H, utan det kom nog senare i livet. Även om han har SP i sig så visade han sig ALDRIG elak på något sätt, utan var bara väldigt nervös när han reds. Har inte heller någon aning om hur dessa hästars mödrar var, trots att den ena modern var namngiven till Mad.. :D

Har själv träffat en kblhingst med mycket aggression att ta ut på människor. Han fick ledas med järnstång för han var så elak. Dock vet jag inte om hans humör har nedärvt sig på några av hans avkommor.

Att de avlar på hållbarhet kan bli en stor diskussionsfråga, men syftet med denna tråd är icke att diskutera detta. Men det jag menar med det är att det är många travare med bra fäder som ej håller.

Alla hästar kan väll bli farliga i fel händer!? Även den snällaste häst..

Om inte hästar föds med psykiska problem, hur kan då NP varit som han var redan som föl? Någonting i huvudet måste det ju ha varit..?

*KL*

Kanske inte psykiska problem men definitivt kan dom ha väldigt dåligt med social kompetens.....
Klart nedärvningsbart.
Om än, mindre, på snälla mödernelinjer.

AM

Hittade precis något kul på travsport.se När jag kollade lite på min häst stam. Min häst är efter Count's Pride - Hans mor är Manero's Pride - och hennes far är Star's Pride... Blir då alltså min häst farmors far om inte jag har tänkt helt fel nu... Min häst har också ett helt sjukt temperament :P Inget illa menat såklart! Min hovslagare har tidigare ägt min häst och säger att min häst far, alltså Count's pride var precis likadan som min, alltså lite crazy ;)

fast alltså, SP är ju inte precis känd för att lämna elaka avkommor.

bättre ni skriver ut hela stammar än att ni bara nämner tex SP som uuue på respektive häst. det kan vara en droppe i havet. dessutom, en häst kan bli skarp trots en "snäll stam", faktist. det är ju lite lotteri med avel. men oftast kan man väl se ett samband med blodslinjer, finns ju en del hästar som lämnar skarpt (som tex Wall Street Banker.. ;)) och riktiga virrhönor, trots att de haft det bra sen de var små.

Vårat gamla stos farfars far var Stars pride. å hon var en mkt snäll å förståndig tjej. inte alls mkt humör i henne

Sen har vi en vallack med honom 3 led bak som också e världens snällaste.

Senast ändrad:

Jag har 2 valacker med Stars Pride i 3:e led
1 sto med honom i 3:e led
1 sto som dock är avlivad med honom i 4:e led
1 valack med honom i 5:e led

Ser någon en röd tråd över mitt hästval? :angel: ;)
Mina hästar är känsliga och med humör, men det kan helt också bero på att jag låter dem leva ut sitt register totalt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 022
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka