Sto m. okänd härstamning?

S

Slobodan

Hej alla!

Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har ett underbart sto på foder sedan ca 1 års tid, fram emot sommaren-07 är det tänkt att jag ska återlämna henne (då de ej vill sälja henne) och jag har då tänkt ta upp idén att "få mig" ett föl efter henne eftersom hon är en så trevlig individ. Efter mycket träning har hon lyckats sätta fina muskler och fått en förbättrad kondition och vi tränar för närvarande lb dressyr/ 1 m hopp. Hon är oerhört lugn och stabil i psyket, ambitiös i arbete, god exteriör och bra hovkvalité. "Problemet" nu är väl att hon är okänd härstamning, hon är slående lik en Irish cob (imp. Irland för övrigt), ca 151 cm, brun med 4 höga vita strumpor och bred bläs, mycket man o svans . Är väl medveten om att vissa anser att man enbart ska avla på ston med stam och med goda blodslinjer som tillsammans med en hingst av samma ras kan få föl nedärvt med de bästa av egenskaper. Kan förstå resonemanget. Men om det nu är så att man vill avla ett föl för sitt eget intresse, efter ett sto som man tycker är helt underbart, även om hennes gångarter inte är för de högre dressyrklasserna, hur går jag då tillväga?

Jag skulle gärna se att fölet blir något mer högrest än mamman, gärna närmare 1,60 cm och något nättare. Men en sådan korsning kräver verkligen en rätt typ av hingst, då mitt sto är maffigt. Bilder mailas gärna om någon är nyfiken. Är det fel av mig att använda mig av en grövre halvblodshingst för att nå det resultat jag önskar? Ska jag anse att de bättre halvblodshingstarna enbart ska användas i "likasinnad avel" eller har jag rätt att använda mig av dessa för att öka mina chanser att få ett riktigt höjdarföl (dvs om jag hittar någon som skulle passa mitt sto)? En unghäst har alltid varit något av en dröm och det skulle verkligen kännas toppen att kunna få ett föl efter mitt nuvarande sto, är ingen högt satsande ryttare utan strävar efter att få ett föl inom allround som jag kan träna/tävla med i främst dressyr. Svårt att förklara hur jag tänker men ni får gärna fråga!

Hoppas på några goda råd! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Att avla på ett sto med okänd stam kanske inte är det lättaste, du vet ju inget av vad som ligger bakom, det kan vara hästar mellan 135 - 170 cm, och du vet inte vilka raser som ligger i den. Inte heller om det skulle finnas någon ärftlig sjukdom som du inte önskar att avkomman ska få. Dessutom vet du inte vilka släktingar som finns, och inte om det blir oönskad linjeavel eller inavel.. Men eftersom vi iinte har så många irländska stammar i våra hingstar bör du kunna undvika det om du väljer halvblod.
Men om du ändå vill avla på henne så tycker jag att ett fullblod eller mycket ädelt halvblod hade kunnat ge ett sådant föl som du önskar, men man vet ju aldrig.
Jag tycker helt klart att du ska välja en godkänd hingst som fått en ordentlig veterinärcheck. De är ju röntgade etc.
Ulrika
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Tack för svar!

Det känns trist att inte ha kunskapen om hennes tidigare släkt och blodslinjer, så det är ju svårt att veta vad som kommer att slå igenom. Det är därför jag är intresserad av en godkänd hingst för att minska risken för oönskade "överraskningar". Man vet att man har ett säkert kort åtminstone på faderns sida. Hon har varit frisk, sund o skadefri de år hon varit i Sverige och det känns tryggt.
Men att korsa med ett fullblod som är så otroligt mycket nättare kan inte det bli helt tokigt? Har nämligen sett en liknande korsning med "pappans huvud o mammans hals" ungefär :crazy: .. och det smalt liksom inte samman. Men som sagt tacksam för alla råd o förslag! Har inte mycket egen erfarenhet med korsande avel för att nå ett visst resultat.
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Nej hon är av okänd stam. Liknelesen med irish cob var mer att ni skulle få en bild av hur hon ser ut exteriörsmässigt. Vilken typ av hingst man kan tänkas välja. kanske någon därute som har fått föl efter irish cob/ halvblod? Eller tinker/halvblod? Trots sin något grovare framtoning är hon väldigt tjusig i dressyren och har en jäkla utstrålning! :p
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Tack för svar!

Det känns trist att inte ha kunskapen om hennes tidigare släkt och blodslinjer, så det är ju svårt att veta vad som kommer att slå igenom. Det är därför jag är intresserad av en godkänd hingst för att minska risken för oönskade "överraskningar". Man vet att man har ett säkert kort åtminstone på faderns sida. Hon har varit frisk, sund o skadefri de år hon varit i Sverige och det känns tryggt.
Men att korsa med ett fullblod som är så otroligt mycket nättare kan inte det bli helt tokigt? Har nämligen sett en liknande korsning med "pappans huvud o mammans hals" ungefär :crazy: .. och det smalt liksom inte samman. Men som sagt tacksam för alla råd o förslag! Har inte mycket egen erfarenhet med korsande avel för att nå ett visst resultat.

Du ger ju själv svaret. Ingen vet hur en sådan korsning kommer att se ut. Det är ett lotteri att avla och nitlotterna är fler än högvinsterna. Med en häst som ditt sto med allt utom sig själv okänt så är nitlotterna ännu fler. Har du inte gott om pengar och kan ta hand om fölet även om det blir en nitlott, så låt bli att avla på det här stoet. Riskerna med att avla på en sådan häst är väldigt stora för fölet kan bli precis hur som helst. Då krävs att man kan ta hand om det hur det än blir. Även om det går att sälja en sådan häst billigt så lär du aldrig ha chans att få igen vad det kostar med avgifter och annat vid betäckning och uppväxt. Ta en titt under hästar säljes under 10 000 finns gott om föl och unghästar med okänd härstamning.

För att lyckas med korsningsavel så krävs att man har kunskaper om vad som finns bakom föräldrarna. Saker som typ, storlek m m och ett kunnande om hur detta föräver sig. Visst chansen finns att slumpen gör en lyckad korsning men den är inte som en väl planerad och genom tänkt korsning.

Tror det är bättre för dig att försöka övertala ägarna att sälja stoet till dig än att få ta föl på henne.
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Visst är avel ett vågspel. Men jag måste säga att jag är lite mer positiv än övriga svar. OM det är en trevlig fritidshäst du är ute efter, för eget bruk OCH att du har alla möjligheter att ha kvar denna häst och inte kommer att sälja tycker jag att du kan ta ett föl.
Jag hade i så fall användt en trevlig halvblodshingst som inte nödvändigtvis behöver vara av alldeles modernt snitt. Det jag hade sökt efter är att hingsten inte lämnar lågställt utanan jämn trevlig ridhästtyp. Han ska lämna medelgoda gångarter (känns onödigt med en hingst som har för mycket rörelser för i ärlighetens namn är det inte särskilt bekvämt) och framförallt att han lämnar ett bra psyke.

Även om ditt sto har okänd stam så är jag rätt säker på att du kan få en trevlig fritidshäst genom att korsa med en lagom halvblodshingst.
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Jag tycker du skall fråga ägarna om detta!!
Jag hade en favorithäst på mitt jobb som jag bara älskade men hade inte råd att köpa henne, trots okänd härstammning.
Å dom sa att jag fick låna henne för betäckning, så i aug i år åkte hon till en hingst och är nu dräktig, de roligaste av allt, jag fick stoet ändå :) så jag kan inte var gladare.
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Tack!

Har i åtanke att det kan bli lite hur som helst med just ett sådant här sto med okänd stam och det är därför jag valt att få lite tips genom att skapa denna tråd...
Jag strävar inte efter den ultimata hästen på något sätt. Har även under längre tid kollat, som du tipsade, på föl och unghästar säljes och det är såklart ett alternativ. Det tråkiga är ju att jag så gärna skulle vilja avla på detta sto för att jag tycker om henne så mycket, lite som ett minne.

Är väl medveten om riskerna och jag har inte bestämt mig, men om vi säger som så att jag skulle vara beredd att ta risken att avla på henne, vilken typ av hingst skulle Ni föreslå? Har hört att en del hingstar har mer dominanta gener/anlag än andra? Beror säkerligen på kombinationen sto/hingst. Skickar som sagt gärna en bild. Bör tilläggas att hon är väldigt fin i modellen, hon är abslout ingen "ökig gatukorsning", utan jag skulle önska att fölet även blev mycket som sin mamma, men det är ju ovisst som sagt...
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Det låter glädjande! :)

Precis det jag vill ha råd om. OM jag nu bestämmer mig för att avla på henne trots allt (Tror personligen att hon har alla förutsättningar för att kunna få ett fint föl) så vill jag gärna få råd kring vilken typ av hingst jag ska välja, vet Ni någon specifik så tipsa gärna!

Som sagt så vill jag ta ett föl för eget intresse som jag kan utvecklas och ha kul med under lång tid!
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Generellt så kan man säga att de A- och Elit-premierade halvblodhingstarna är hyfsat nedärvningssäkra. Men för olika saker så man måste veta lite mer om stoet.Här kan du läsa lite om de olika hingstarna http://www.asvh.se/document/forarvning.pdf
En hingst där alla avkommor som jag själv sett efter honom varit väldigt lika sin pappa är Briar. Men jag har inte sett mer än ett tio-tal och då inte deras mödrar eller syskon.
En annan som verkar ge mycket av sig själv och passa de flesta ston är Lambourghini. Han har ju dock inte verkat så länge i avel ännu och hans älsta avkommer är ju tre i år. Där har jag själv fött upp ett antal avkommer och inte direkt hittat någon nackdel med honom på mina olika ston.

En sak till att tänka på är ju hur mycket pengar du har att avsätt till det här. Briar som exempel kostar en hel del och då tillkommer ändå semikostnad, resor, veterinär m m. Så kort sagt vilken budget har du för det här fölet?
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Något du kan göra är annars att välja en hästras som är så lik henne som möjligt i typen, men kanske lite ädlare och större.
Hittade några fina bilder på irish cob :)
http://www.destindenfer.com/sites/destin/-upload-/724_18424_20060214195045.irish cob une

http://www.koolkat.fr/photos/photos/2935.jpg

http://www.koolkat.fr/photos/photos/2931.jpg

Hade du vågar ge dig på en sådan, utan att vara rädd för inavel så hade det nog givit det bästa resultatet.

Jag kommer också i tanke om frieser.. Men det blir för litet allt samman ;).
Men Irish Hunter, är det inte fullblod och Irish Cob?
Ulrika
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

har två korsningar mellan Tinker/fullblod här i "byn"... varav den ena är min kusins... jätte trevlig kille, en underbar allround häst... dock inte jätte fina gångareter

båda dessa hästar är svarta med bläs... vet inte om det är något som är vanligt eller om det är en tillfällighet... de ligger runt 160cm i mankhöjd
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

vissa anser att man enbart ska avla på ston med stam och med goda blodslinjer som tillsammans med en hingst av samma ras kan få föl nedärvt med de bästa av egenskaper

Inte jag:D

Har hästen ett bra psyke och inga märkbara/ ärftliga avvikelse så är det bara att betäcka, om du får det:bow:

Hmmm, själv skulle jag nog valt att betäcka med en fin fbl hingst el möjligtvis ett halvblod so kan tänkas matcha ihop med ditt sto, det är ju viktigt att veta vad man vill ha för häst och vad man ska använda den till osv;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har ett underbart sto på foder sedan ca 1 års tid, fram emot sommaren-07 är det tänkt att jag ska återlämna henne (då de ej vill sälja henne) och jag har då tänkt ta upp idén att "få mig" ett föl efter henne eftersom hon är en så trevlig individ.

En smula förvirrad och måste fråga. Om du ska lämna tillbaka henne sommaren -07, när ska du då hinna ta föl? Eller är det bara en felskrivning så att du menar -08? Tänk på att fölet går med mamman till runt juletid, lite beroende på när det är fött förstås.
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Tack för svar!

Det känns trist att inte ha kunskapen om hennes tidigare släkt och blodslinjer, så det är ju svårt att veta vad som kommer att slå igenom. Det är därför jag är intresserad av en godkänd hingst för att minska risken för oönskade "överraskningar". Man vet att man har ett säkert kort åtminstone på faderns sida. Hon har varit frisk, sund o skadefri de år hon varit i Sverige och det känns tryggt.
Men att korsa med ett fullblod som är så otroligt mycket nättare kan inte det bli helt tokigt? Har nämligen sett en liknande korsning med "pappans huvud o mammans hals" ungefär :crazy: .. och det smalt liksom inte samman. Men som sagt tacksam för alla råd o förslag! Har inte mycket egen erfarenhet med korsande avel för att nå ett visst resultat.


Med tanke på att du vill ha en häst som är hyfsat olik mamman (större, ädlare, dressyrbegåvad), så skulle jag säga att du har ganska dåliga odds att få det föl du vill ha med den mamman. Kan du inte köpa ett färdigt föl, som har de föräldrarna du vill ha?

Korsa med fullblod kan bli bra, om fölet ärver "rätt" egenskaper, men precis lika gärna katastrof (tänker på korset, exempelvis, om din häst har ett typiskt sluttande irländskt kors, eller fullblodets hovkvalitet på en tung häst, eller en tråkig exteriör och psyke på andra sätt). Jag skulle nog inte våga korsa med en hingst som är såpass olik hästen du har, det blir alltför mycket lotteri.
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Och dessutom så är det faktiskt nästan billigare att köpa ett lovande föl, så här års ligger fölpriserna så långt att man nästan blir rädd..
Ulrika
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Eftersom stoet är okänt så hade jag helt klart valt en äldre hingst med känd nedärvning. Dvs det finns stora hingstar som lämnar små avkommor och tvärtom osv. Sedan hade jag valt en typförbättrare, troligen med fullblodsinslag. Jag hade också letat efter en hingst så nära det "normala" vad gäller tex ryggens längd, benställning etc. eftersom du inte vet vad som döljer sig i andra led på ditt sto. Vänd dig till seriösa hingsthållare som kan "sina" hingstar väl. Tänk på att vissa hingstar bör bokas tidigt så var ute i god tid. Det är också bra att börja betäckningen tidigt på säsongen ifall det inte tar sig direkt. Sedan är det bara att hålla tummarna! Lycka till!!
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Tack för alla svar och tips! :D

Ska försöka svara på de frågor Ni ställt mig.

Fredag: Vi har kontrakt till sommaren 07 men vi har diskuterat ämnet att jag ev ska ta föl efter henne och i så fall förlänger vi, eller så står jag för en del av kostnaden under tiden hon väntar/har föl.

Mabuse: Jag skulle gärna se att fölet blev något större och något nättare men blir den en liten maffig rackare så blir det, en chansning som sagt :) . Jag skulle tycka att det var oerhört roligt att utvecklas tillsammans med min häst från allra första början men blir det ingen dressyrstjärna så spelar det ingen som helst roll! Jag skulle önska en bra kompis efter ett mysigt sto :p Men håller med dig om "lotteriet", jag använder mig hellre av en något grövre hingst för att minska risken för än alltför "opassande" exteriör.

Pastejja: Är inte uteslutet, om jag inte hittar någon bra hingst så vill jag köpa mig en åring. Har också haft frieser i åtanke men vet inte om de godkända frieserhingstarna i Sverige (inte så många vad jag förstår?) tar sig an ston utan härstamning? De tar emot ston av olika raser men ev krävs en stam? Hm vet inte riktigt :crazy: ...

Masse: Tack för länken! :)

Rebecka83: Du har möjligtvis ingen bild på någon av hästarna? Skulle vara väldigt intressant att se!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: Kisseninan
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 682
Senast: Görel
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 609
Senast: Blyger
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp