sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ScissorHands
  • Startdatum Startdatum
S

ScissorHands

finns trådar om det, men jag har ingen anning om vad det begräppet inebär. Någon som orkar förkara det för mig?

Jag skriver kortversionen. ;)

En stofamilj bildas genom stona och deras stoföl som i sin tur får stoföl.
Dvs familjen är baserad på mor, mormor, mormors mor, mormors mormor och så vidare ner till stoet som kom först (stofamiljens urmor).
En hingst eller valack kan tillhöra en stofamilj, men aldrig föra familjen vidare!
Man kan säga att stofamiljen är stonas motsvarighet till hingstarnas hingstlinje (du vet: far, farfar, farfars far osv).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 637
Senast: Puffindog
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet