anonym10982
Trådstartare
Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var frustrerande i vissa lägen (mestadels med tanke på stoet, då fölis ändå är social och lekfull samtidigt som han är självständig). Jag undrar lite vad man kan göra med dessa två (iallafall stoet). Hon har alltid varit självständig, inte alls en häst som är kelig. Hon har varit (är) en häst som inte vill bli infångad, och när man väl fångat henne, står hon gärna blickstilla och rör inte en hov, frustrerande. Hon bestämmer över en, vilket det inte ska vara, det ska vara jag som bestämmer. Både jag och stoet är envisa som bara den vilket kan medföra att vi båda försöker ta plats och bestämma, och att vi då nästan går varann på nerverna, blir mer eller mindre en dragkamp om vem som ska bestämma egentligen. Jag undrar lite om man på något sätt kan träna stoet (och mig) relationsmässigt? I hagen främst, då stoet och fölet ska gå tillsammans i 6-8 månader iallafall, och därefter är tanken att vi ska sätta igång stoet. Känns som att det kan vara en fördel att ha en bättre relation med henne tills att det är dags för igångsättning.
Hittills har det endast varit mys med stoet o fölis
Så finns det något sätt att träna stoet på så sätt? För att stärka vår relation. Med åtanke att vi förmodligen börjar om från 0.
Vill att vi ska göra det i hagen, då fölis ska gå med sin mamma såklart.
Vill att allt ska vara roligt för oss båda, och att hon ska vara med frivilligt. Ingen träning blir ju rolig vid tvång.
Min dröm är ju att hon ska komma till mig i hagen, frivilligt utan något som lockar henne dit (såsom godis), men även att jag ska kunna gå och springa med henne bredvid mig (gärna lös) inklusive att kunna stanna henne såklart. Allt som har med relation och tillit att göra.
Jag litar och känner mig trygg med henne, vill att hon ska känna detsamma med mig och veta att jag aldrig skulle utsätta henne för fara.
Men är det för tidigt och tätt inpå att börja med detta eller när tycker ni det passar att börja träna med detta efter fölning? Men oavsett så får ni jättegärna komma med förslag på träning, och hur vi tar oss dit, alla tips jag kan få uppskattas!
Hittills har det endast varit mys med stoet o fölis
Så finns det något sätt att träna stoet på så sätt? För att stärka vår relation. Med åtanke att vi förmodligen börjar om från 0.
Vill att vi ska göra det i hagen, då fölis ska gå med sin mamma såklart.
Vill att allt ska vara roligt för oss båda, och att hon ska vara med frivilligt. Ingen träning blir ju rolig vid tvång.
Min dröm är ju att hon ska komma till mig i hagen, frivilligt utan något som lockar henne dit (såsom godis), men även att jag ska kunna gå och springa med henne bredvid mig (gärna lös) inklusive att kunna stanna henne såklart. Allt som har med relation och tillit att göra.
Jag litar och känner mig trygg med henne, vill att hon ska känna detsamma med mig och veta att jag aldrig skulle utsätta henne för fara.
Men är det för tidigt och tätt inpå att börja med detta eller när tycker ni det passar att börja träna med detta efter fölning? Men oavsett så får ni jättegärna komma med förslag på träning, och hur vi tar oss dit, alla tips jag kan få uppskattas!